Artikler på Nørre Djurs Web
Kampen om togmillionerne mrtog2.gif (26846 bytes)

Selv om vi jo som bekendt ikke har en eneste meter togskinner her i Nørre Djurs (bortset selvfølgelig fra tørvebanen i Stenvad), følger vi nøje med i udviklingen omkring det store  millionbeløb, der de næste år er afsat til forbedringer på nærbanerne i det østjyske område.
Læs mere her!

Og det gør vi, fordi vi bor i et fantastisk smukt område, hvor den kollektive trafik desværre bliver mere og mere miserabel. Vi har jo skrevet side op og side ned om de dårlige busforbindelser, der gør, at transporttiden er blevet betydeligt længere for mange mennesker, både internt i kommunen, og når vi skal til de store byer Randers og Århus.
Skal vi fra Nørre Djurs til amtets hovedstad, er busturen med linje 121 næsten kommet til at tage lige så lang tid, som det varer med 213 til Grenå og videre med toget resten af vejen, dvs. mindst 2 timer til Århus, alt efter hvor i kommunen, man bor. Det er omkring halvdelen af den tid, det tager at komme til København!
Når man således ved, hvor hurtigt man efterhånden bevæger sig med den kollektive trafik i resten af landet, kan man ikke undgå at føle sig som én eller anden fra Det Ydre Mongoli, hvis man er så tosset at blive boende på Djursland. Det er såmænd baggrunden for, at vi interesserer os så meget for, om Grenåbanen skal fortsætte med at gå mere og mere bagud af dansen, eller om det ikke snart var på tide, at vi fik opgraderet vores sammenhæng med det øvrige Danmark.
Sidste år blev der i Folketinget lavet et trafikpolitisk forlig, hvori der er blevet afsat 250 mio. kr. til nærbanedrift omkring Ålborg og Århus. Hvis vi forudsætter, at Århus får halvdelen af disse penge, så har Banestyrelsen 3 ønsker for dette område: nærbanedrift Århus-Skanderborg-Silkeborg, Århus-Hadsten-Randers og Grenåbanen. Hos DSB og Banestyrelsen har man nu regnet og talt sammen, og man er blevet enige om at pege på det første ønske, som det, man gerne vil prioritere. Det kommer til at betyde halvtimedrift mellem de 3 byer med nyt materiel, der kommer til at bringe hastigheden op på 120 km/t. Hvis dette oplæg bliver fulgt af politikerne, kan vi godt vinke farvel til hurtigere togforbindelse til Århus. Men, som sagt, der forestår nogle meget vanskelige forhandlinger, hvor kommuner og amt vil have nogle helt andre vinkler på problemet end DSB og Banestyrelsen.
Hvis man er interesseret i en mere detaljeret gennemgang af alle detaljerne omkring togdiskussionen, har Peter Poulsen flere gange i sidste uge skrevet om emnet i Dagbladet Djursland!

[ Dagsoversigt | Arkiv ]

Skrevet af Rex, redaktion 11, den 29-08-00
Copyright Nørre Djurs Web 2000