Artikler på Nørre Djurs Web
Kampen om togmillionerne
Selv om vi jo som bekendt ikke har en eneste meter togskinner her i
Nørre Djurs (bortset selvfølgelig fra tørvebanen i Stenvad), følger vi nøje med i
udviklingen omkring det store millionbeløb, der de næste år er afsat til
forbedringer på nærbanerne i det østjyske område.
Læs mere her!
Og det gør vi, fordi vi bor i et fantastisk smukt område, hvor den kollektive trafik
desværre bliver mere og mere miserabel. Vi har jo skrevet side op og side ned om de
dårlige busforbindelser, der gør, at transporttiden er blevet betydeligt længere for
mange mennesker, både internt i kommunen, og når vi skal til de store byer Randers og
Århus.
Skal vi fra Nørre Djurs til amtets hovedstad, er busturen med linje 121 næsten kommet
til at tage lige så lang tid, som det varer med 213 til Grenå og videre med toget resten
af vejen, dvs. mindst 2 timer til Århus, alt efter hvor i kommunen, man bor. Det er
omkring halvdelen af den tid, det tager at komme til København!
Når man således ved, hvor hurtigt man efterhånden bevæger sig med den kollektive
trafik i resten af landet, kan man ikke undgå at føle sig som én eller anden fra Det
Ydre Mongoli, hvis man er så tosset at blive boende på Djursland. Det er såmænd
baggrunden for, at vi interesserer os så meget for, om Grenåbanen skal fortsætte med at
gå mere og mere bagud af dansen, eller om det ikke snart var på tide, at vi fik
opgraderet vores sammenhæng med det øvrige Danmark.
Sidste år blev der i Folketinget lavet et trafikpolitisk forlig, hvori der er blevet
afsat 250 mio. kr. til nærbanedrift omkring Ålborg og Århus. Hvis vi forudsætter, at
Århus får halvdelen af disse penge, så har Banestyrelsen 3 ønsker for dette område:
nærbanedrift Århus-Skanderborg-Silkeborg, Århus-Hadsten-Randers og Grenåbanen. Hos DSB
og Banestyrelsen har man nu regnet og talt sammen, og man er blevet enige om at pege på
det første ønske, som det, man gerne vil prioritere. Det kommer til at betyde
halvtimedrift mellem de 3 byer med nyt materiel, der kommer til at bringe hastigheden op
på 120 km/t. Hvis dette oplæg bliver fulgt af politikerne, kan vi godt vinke farvel til
hurtigere togforbindelse til Århus. Men, som sagt, der forestår nogle meget vanskelige
forhandlinger, hvor kommuner og amt vil have nogle helt andre vinkler på problemet end
DSB og Banestyrelsen.
Hvis man er interesseret i en mere detaljeret gennemgang af alle detaljerne omkring
togdiskussionen, har Peter Poulsen flere gange i sidste uge skrevet om emnet i Dagbladet
Djursland!
[ Dagsoversigt | Arkiv ]
Skrevet af Rex, redaktion 11, den 29-08-00
Copyright Nørre Djurs Web 2000