For et par uger siden bragte Dagbladet Djursland et åbent brev, som kritikerne af den
nye amtskøreplan havde skrevet med det formål at få de amtslige busser til igen at mødes
i Glesborg, som de har gjort det de sidste mange år. Der er nu kommet et svar på
kritikken fra amtets trafikansvarlige, og hun skriver som følger:
Busbetjening af Nørre Djurs Kommune.
På "Busgruppen"'s vegne har du skrevet et åbent brev til Århus Amt, hvor I ønsker
busknudepunktet i Glesborg tilbage.
De gamle køreplaner for rute 121 Århus-Bønnerup og rute 213 Randers-Grenaa var ganske
rigtigt tilrettelagt sådan, at ruterne altid mødtes i Glesborg, således at der fra
nærmest samtlige større og mindre bysamfund og landområder i Nørre Djurs Kommune var
gode forbindelser til både Århus, Randers og Grenaa.
Den nye køreplanen for rute 121 er nu ændret, mens rute 213 kører videre med stort set
uændret køreplan. Det betyder at der nu kun på enkelte tidspunkter er forbindelse i
Glesborg mellem de to ruter uden ventetid, på andre tidspunkter er der forbindelse med en
vis ventetid og endelig er der en del ture, hvor der slet ikke er forbindelse mellem de to
ruter.
For de buskunder, der hidtil har benyttet muligheden for at stige om mellem de to ruter i
Glesborg, udgør ændringerne klart en forringelse af servicen. Spørgsmålet er, hvor
mange det drejer sig om, og om der ikke er alternative rejsemuligheder for i hvert nogle
af disse buskunder.
Når man laver køreplaner er man nødt til at prioritere mellem en rutes mulige
sammenhæng med andre ruter. Ikke alt kan bringes til at passe sammen. Jo længere en rute
er, jo flere sammenhænge er det generelt muligt at indgå i, men ofte er det også
således, at jo længere en rute er, jo flere af disse muligheder må fravælges.
Såvel rute 121 som rute 213 er nogle meget lange ruter. Hidtil har det især været
"Glesborg-krydset", som har været styrende for begge de to køreplaner. I den
nye køreplan for rute 121 er det besluttet at opprioritere nogle andre sammenhænge på
ruten for at styrke kundeunderlaget på ruten. Det betyder desværre, at det ikke er
muligt at opretholde "Glesborg-krydset".
Konkrete kritikpunkter.
Til de konkrete kritikpunkter i jeres brev har vi følgende kommentarer:
Den nye køreplan er trådt i kraft med to ugers varsel.
Det er ikke korrekt. De konkrete køreplanforslag var fremlagt til offentlig høring på
samtlige biblioteker sidste efterår. Amtet modtog to henvendelser om sagen, hvoraf den
ene fra Nørre Djurs Kommune, som på den ene side beklagede at sammenhængen mellem de to
ruter gik tabt og på den anden side var tilfreds med, at rute 121 fremover ville passe
bedre med Glesborg Skoles ringetider.
Turen fra Bønnerup til Århus er gjort længere.
Det er korrekt. På en normaltur i den gamle køreplan var køretiden 1.40-1.45. Enkelte
ture i køreplanen kørte direkte fra Thorsager via motortrafikvejen til motorvejen i
stedet for at køre via Mørke-Hornslet. På disse enkeltture var køretiden 1.30-1.32.
I den nye køreplan er køretiden på en normaltur 1.47-1.53. Det skyldes dels den
ændrede ruteføring via Rønde-Rodskov-Løgten-Skødstrup, og dels at der generelt på
grund af trafikken er tillagt ekstra køretid i myldretiden i alle køreplaner i forhold
til de gamle køreplaner.
Bussen hænger ikke længere sammen med tog videre fra Ryomgård.
Hvilken sammenhæng? Der har aldrig været arbejdet med at få buskøreplanen for rute 121
og Grenåbanen til at passe sammen i Ryomgård. Hvis tog og bus har korresponderet på
visse tider af dagen har det været tilfældigt. Det fremgår ikke om sammenhængen
ønskes med toget i retning mod Grenaa eller i retning mod Hornslet-Århus.
Pendlere kan ikke mere møde til tiden i Århus og Randers - eksempelvis i Århus kl.
8.00.
Det er korrekt for nogle, - men kommer helt an på bopæl, mødetid og mødested.
Helt fra Bønnerup var første ankomst til rutebilstationen med rute 121 til Århus i den
gamle køreplan kl. 7.24. I den nye køreplan er første ankomst helt fra Bønnerup ganske
rigtigt først kl. 8.02.
Er vi ikke pendlere, når vi bor i Nørre Djurs?
Jo, men amtets kørselstilbud bliver sammensat efter primært at ramme de store
pendlerstrømme, mens det ikke altid er muligt at give mindre pendlerstrømme et helt
optimalt kørselstilbud.
Hvor er amtets vilje til at gøre det attraktivt at bo i de små landkommuner bl.a.
fleksibel offentlig transport?
Med hensyn til offentlig transport er der en arbejdsdeling mellem amt og kommuner i Århus
Amt. Amtet har ansvaret for den regionale trafik, dvs. transport over længere afstande og
mellem større befolkningskoncentrationer, mens det er kommunerne, der har ansvaret for
den lokale trafik indenfor kommunen. Lokal trafik kan f.eks. fungere som tilbringertrafik
til den regionale trafik, så de to systemer tilsammen giver et fleksibelt offentligt
transporttilbud i de mindre landkommuner. Amtet indgår gerne i et samarbejde med det
formål at få lokal og regional trafik til at fungere som en helhed. Men kommunerne har
også et ansvar.
Opfølgning af sagen.
Århus Amts Udvalg for Miljø og Trafik har på et møde den 8. juni drøftet kritikken af
de nye køreplaner i Nørre Djurs Kommune. Til udvalgets møde forelå dels jeres åbne
brev, og dels et notat udarbejdet af forvaltningen.
Udvalget besluttede, at forvaltningen skal tage kontakt til Nørre Djurs Kommune og til
ungdomsuddannelserne i Grenaa for at få præciseret og dokumenteret omfanget af de
problemer, de nye køreplaner angiveligt har medført.
Jeres "Busgruppe" er meget velkommen til også at indsende konkrete eksempler
på transportproblemer med angivelse af rejsemål (fra og til), tidspunkter (møde- og
sluttider), samt ikke mindst cirkaantal berørte. Når der er indsamlet mere konkret
viden, vil udvalget igen behandle sagen.
Med venlig hilsen
Rigmor Korsgaard
[ Dagsoversikt ]
Skrevet af Rex, redaktion 11, den 15-06-2000
Copyright Nørre Djurs Web 2000