Norddjurs Friskole holder Åbent Hus på lørdag ovenpå 2 hårde produktions-uger
Norddjurs Friskole ved Randersvej i Grenaa har stået på den anden ende i halvanden uge, og på lørdag den 17. december kulminerer de to projekt-uger på skolen med et stort Åbent Hus-arrangement, hvor alle er velkomne til at kigge forbi for at se - og måske købe - nogle af de mange ting, som eleverne har produceret i løbet af de to uger.
 Nikoline Kroer og Agnes Rousing viser her én af de flotte kreationer fra Glashytten.
|
Diverse produktions-enheder/værksteder har arbejdet på højtryk for at producere kvalitets-varer, mens andre enheder har haft til opgave at brødføde »det arbejdende folk« på skolen. Faktisk har skolen lavet et spejlbillede af det danske arbejdsmarked med lønmodtagere, mellemledere, direktører/virksomhedsejere, pengeinstitut, fagforening og Arbejdsformidling.
– Vi opererer med flere former for læring, og børn lærer rigtig meget, når de skal forholde sig praktisk og konkret til tingene. Hvordan fungerer arbejdsmarkedet i Danmark? Det kunne man godt nøjes med at forklare teoretisk på en tavle, men det virker bare meget, meget bedre, når børnene prøver på deres egen krop, hvordan det så at sige er at være en del af arbejdsmarkedet. Eller ikke være en del af det, for vi har faktisk også arbejdsledige og folk, der bliver fyret fra deres jobs. Så er de jo nødt til at gå hen på Arbejdsformidlingen for at høre om de kan hjælpe én med et job. Imens man er arbejdsløs får man jo kun »kontanthjælp«, og så har man kun råd til at spise beskedent i den store kantine, mens dirertørerne og mellemlederne har råd til at spise i den noget dyrere café, som vi også har fået lavet her i vores »koncern«, der hedder Letex. Og sådan er det jo også i virkelighedens verden, fortæller skolens leder John Flyvholm.
Lærerne er blevet direktører i diverse underafdelinger i koncernen, mens eleverne er enten mellemledere, almindelige lønmodtagere eller arbejdsløse. Man har også indført sin egen møntfod og trykt egne pengesedler på skolen. Møntfoden hedder »moneter«, og alle får bestemt ikke det samme i løn. Direktørerne får den højeste løn, og kan eksempelvis bruge pengene til at købe god mad for, mens det almindelige arbejdere og de arbejdsløse får betydeligt mindre i løn. Da Grenaa Bladet besøgte Letex-koncernen i sidste uge var der et mindre arbejder-oprør i støbeskeen, idet direktørerne/lærerne havde holdt et møde, hvor de var blevet enige med hinanden om, at direktør-lønnen skulle fordobles, mens alle andre lønninger skulle køre videre uændret. Det afstedkom en underskriftsindsamling blandt arbejderne/eleverne i protest mod denne ledelses-beslutning!!
Stort forarbejde
Norddjurs Friskole kører kun den type projektuger hver 3. eller 4. år, og når det ikke sker oftere så hænger det sammen med det store arbejde, der ligger bag. Således skal der blandt andet produceres en »rigtig« jobavis, hvor de forskellige virksomheder i virksomheden har indrykket job-annoncer. Af avisen fremgår det, at man eksempelvis kan søge arbejde i kantinen, Café Che, i Glashytten, i Stjernebanken, Tekstiltrykkeriet, Magisk legetøj, Skulptur-værkstedet, Brochefabrikken Perleporten, Papirtrykkeriet, Spejlgalleriet med videre. Der opereres med syv forskellige løntrin, og hver elev har skullet skrive mindst tre job-ansøgninger. De har så været til jobsamtaler i nogle af de virksomheder, de har søgt jobs i, og har så i de fleste tilfælde opnået ansættelse ét af de tre steder, man har søgt. Enkelte har dog måttet gå den tunge gang til AF...!
Skolens formål med projektugerne er at give eleverne en indsigt i, hvordan en virksomhed opbygges og fungerer. Her tænkes på beslutningsprocesserne, ledelse, økonomiske forhold og arbejdsmiljø med mere. Den risikovillige kapital til projektugerne er tilvejebragt via udstedelse af aktier til forældre, elever og lærere. I dette tilfælde aktier, der er købt i kroner - ikke moneter! Ved projektets afslutning udbetales der så et eventuelt overskud til aktionærerne.
– Men her lærer børnene også, at man som virksomhed godt kan ha’ en social og humanitær dimension, idet 10% af et eventuelt overskud ovenpå salget på Åbent Hus-dagen påtænkes videresendt til jordskælvsofrene i Pakistan. Først derefter vil der blive udbetalt udbytte til aktionærerne, fortæller John Flyvholm.
Dokumentar-film
Der er også nedsat et film-hold, der har fået til opgave at lave en dokumentar-film om projektugerne. En film, som man vil kunne købe i en klippet og redigeret dvd-udgave på åbent hus-dagen.
Der vil være boder, infostandere, café og mulighed for at købe julegaver i form af de ting, som eleverne har produceret på de forskellige værksteder i løbet af de to projektuger.
Man er også meget velkommen til at komme forbi for at høre noget om skolen. Herunder det nærmest futuristiske byggeri, som skolen netop har taget hul på. Med det byggeri kan skolen vokse til at kunne rumme 190 elever, og så vil man ganske enkelt ikke være større. I dag går der 174 elever på skolen, og der er reelt ikke plads til én eneste ekstra elev p. t., fortæller John Flyvholm.
– – Så åbent hus-dagen er ikke noget vi laver for at få flere elever end dem vi allerede har. Hvad elev-tilgangen angår oplever vi, at forældre kommer og får skrevet deres nyfødte barn op. Det er man faktisk nødt til, hvis man vil sikre sig, at de kan starte her hos os som 6-7-årige. Åbent hus-dagen er simpelthen for at vise, hvad der foregår her på skolen. Hvordan vi arbejder pædagogisk og læringsmæssigt og hvilke planer vi har for fremtiden. Og så gjorde det jo ikke noget hvis vi samtidig kunne tjene en skilling samtidig. Det er jo også en del af det at drive en stor koncern, slutter John Flyvholm.
Stjernbanken er Letex-koncernens egen bank. Her kan man oprette en konto, hvis man er bange for at tabe sine »moneter«.
Nadia Hytte Carlsen og Kristoffer Juul Pedersen er henholdsvis producer og instruktør på den dokumentar-film om Letex-ugerne, som bliver lavet på Norddjurs Friskole.
Nikoline Kroer og Agnes Rousing viser her én af de flotte kreationer fra Glashytten.
Kilde: grenå bladet
charlotte