Indholdsfortegnelse
Økonomiudvalget den 6. december 2005
Sag nr.	Side
1. 	Fastsættelse af mødeplan for økonomiudvalget i 2006	598
2. 	Regulering af takst og takstperiode for Kloakforsyningen i 2006	598
3. 	Overtagelse af "kan" institutioner fra Århus Amt	600
4. 	Randersegnens Boligforening - Sammenlægning af afdelinger	602			
	
	
	
	5. 	Køb af fælleshuset, Kornvænget 4, Ørum Djurs	603
6. 	Åparkens Børnehave - vedvarende dispositionsret over areal	603
7. 	Leasing af bil til Ørum Bofællesskab	604
8. 	Forespørgsel om udarbejdelse af lokalplan for et boligområde ved Bønnerupvej i Bønnerup.	605
9. 	Projekt 222.032 Hastighedsdæmpende tiltag i byområder. Ansøgning om anlægsbevilling	606
10. 	Budgetopfølgning pr.- 30. september 2005 - Udvalget for Teknik og Miljø for hovedkonto 0 Byudvikling, bolig- og miljøforanstaltninger samt hovedkonto 2 Trafik og infrastruktur	607
11. 	Budgetopfølgning pr.- 30. september 2005 - Udvalget for Teknik og Miljø for hovedkonto 0 Byudvikling, bolig- og miljøforanstaltninger samt hovedkonto 2 Trafik og infrastruktur	608
12. 	Projekt 023.003 Parkering Fjellerup Vest. Ansøgning om anlægsbevilling og tillæg til rådighedsbeløb	609
13. 	Budgetopfølgning pr. 30. september 2005 - Udvalget for Teknik og Miljø (forsyningsvirksomheden)	610
14. 	Budgetopfølgning pr. 30. september 2005 - Udvalget for Teknik og Miljø (forsyningsvirksomheden)	611
15. 	Projekt 142.764 Ændring af udløb fra fælleskloak Kratbakken, og separatkloakering af Østbakken, del af Brændtvadvej og Parcelvej. Ansøgning om anlægsbevilling og tillæg til rådighedsbeløb for 2005.	612
16. 	Budgetomplacering - uddannelseskonti inden for Børne- og Kulturudvalgets område	613
17. 	Fjellerup Børnehave - normeringsændring samt overførsel af lønbudget til decentral lønramme	613
18. 	Merindskrivning af gæstebørn fra dagplejen - budgetomplacering	614
19. 	Budgetopfølgning/tillægsbevilling 3. kvartal 2005	615
20. 	Delforpagtningskontrakt - Tørvecaféen	616
21. 	Ændret normering i Familieafdelingen	617
22. 	Eventuelt	618
23. 	LUKKET MØDE - Meddelelser fra formanden	619
24. 	LUKKET MØDE - Eventuelt	619
 
 
 
1.  Fastsættelse af mødeplan for økonomiudvalget i 2006
J.nr.:	00.01A12	Init.:	mc	
ok-287.doc	
Sagsfremstilling:
Der foreslås følgende mødeplan:
Tirsdag den 3. januar 2006
Tirsdag den 24. januar 2006
Tirsdag den 28. februar 2006
Tirsdag den 11. april 2006
Tirsdag den 30. maj 2006
Tirsdag den 25. juli 2006
Tirsdag den 29. august 2006
Tirsdag den 26. september 2006
Tirsdag den 24. oktober 2006
Tirsdag den 12. december 2006
Alle møder begynder kl. 14.00.
Kommunaldirektøren indstiller, at mødeplanen godkendes, dog således at borgmesteren bemyndiges til at aflyse møder, hvor der kun er få sager til behandling. Det forventes, at mødedatoer, som er fremhævet, afholdes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Godkendt, dog udgår mødet den 3. januar 2006.
 
 
2.      Regulering af takst og takstperiode for Kloakforsyningen i 2006
J.nr.:	00.01.00 S29	Init.:	jac	
ok-284.doc	
Sagsfremstilling:
Som konsekvens af harmonisering af forsyningsområderne i Norddjurs Kommune pr. 1. januar 2007, skal kommunerne i princippet afvikle og regnskabsmæssigt afslutte de interne forsyningsvirksomheder pr. 31. december 2006.
Ovennævnte regnskabstekniske forudsætninger medfører, at der skal fastsættes takster for kloakforsyningen, der er gældende indtil 31. december 2006, jævnfør at tidligere vedtagne takster kun er gældende for perioden fra 1. oktober 2005 til 30. september 2006.
Konsekvenser ved takstregulering:
Teknisk Afdeling anbefaler en udgiftsneutral løsning for kloakforsyningens interessenter / borgerne, som også fastholder det vedtagne budget 2006 uændret, idet budget og regnskab for kloakforsyningen følger kalenderåret. Løsningsforslaget indebærer, at takster for henholdsvis
•	tilslutningsbidrag / standardbidrag  37.930,- kr.,
•	vandafledningsbidrag, fast del pr. forbrugssted 461,20, kr. samt
•	takst for aflevering af spildevandsslam med slamsuger 29,- kr. pr. m3
fastholdes uændret, og
•	vandafledningsbidrag, variabel del 29,- kr. pr. m3 reguleres med 12 / 15 til 23,20 kr. pr. m3.
Reguleringsfaktoren begrundes med et forventet vandforbrug på faktor 15 / 12 af det budgetterede årsforbrug på 300.000 m3, svarende til er mer-vandforbrug på 25% eller 75.000 m3.
Notat af 15.11.2005 fra ”Arbejdsgruppen Delprojekt Energi”, som forbereder harmonisering og konvertering af KMD-programmet FAS (forbrugsafgift) samt nugældende takstblad er bilagt sagen.
Kommunaldirektøren indstiller,
at	takst for variabelt vandafledningsbidrag fastsættes til 23,20 kr. pr. m3 gældende for perioden fra den 1. oktober 2005 til den 31. december 2006, samt
at	takstperioden for tilslutningsbidrag, det faste vandafledningsbidrag, samt takst for aflevering af spildevand med slamsuger forlænges til at gælde for perioden fra den 1. oktober 2005 til den 31. december 2006.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Det anbefales, at den variable vandafledningsafgift fastsættes til 29,00 kr. pr. m3. De øvrige takster anbefales som indstillet.
 
 
3.  Overtagelse af "kan" institutioner fra Århus Amt
J.nr.:	00.18.00	Init.:	mc	
ok-285.doc	
Sagsfremstilling:
Med kommunalreformen skabes der større og mere bæredygtige enheder, der i endnu højere grad bliver borgernes indgang til det offentlige. 
Kommunerne overtager en række ”skal”-institutioner, og har derudover mulighed for at overtage andre ”kan”-institutioner enten nu, eller efter aftale i de kommende år. Sammenlægningsudvalget for Norddjurs Kommune skal senest 15. februar 2005 meddele, hvilke ”kan”-institutioner, den ønsker at overtage fra amtet pr. 1. januar 2007, jf. §190 i serviceloven. 
Den myndighed, kommune eller region, der overtager institutionen, overtager samtidig forsyningspligten i et omfang, der svarer til antal pladser ved overtagelsen.
Kommunerne indgår fremover hvert år senest 15. oktober en rammeaftale for det kommende år, om udbudet af pladser. Kommunerne har mulighed for at indgå indbyrdes aftaler ud over rammeaftalen, såvel for regionens kommuner i fællesskab i regi af Kommunekontaktrådet, som bilateralt mellem 2 eller flere kommuner. 
De finansielle vilkår
I  udgangssituationen vil taksterne være de samme, uanset om det er regionen eller kommunerne, der driver institutionen. Det bliver afgørende for økonomien i driften – og dermed taksten - om kommunerne henholdsvis regionen fremover kan/vil drive institutionen mest effektivt. 
Såvel de kommunale som de regionale institutioner vil være finansierede af kommunernes betaling af pladserne. Takstfinansieringen er et betydeligt incitament for kommunerne til effektiv drift på institutionerne, og det kan være en fordel for kommunerne at have den direkte ledelsesret for institutionerne.
Faglighed
Med de økonomiske vilkår for overtagelsen er der skabt grundlag for, at beslutningen alene træffes på et fagligt grundlag. 
Hensyn i den faglige vurdering er bl.a.:
•	at de faglige miljøer helt overvejende findes på institutionen og i netværk mellem disse,
•	at en del af specialviden og udvikling fra amterne overføres til VISO’en, der skal varetage rådgivning for kommunerne, indsamling og formidling af viden,
•	at fagligheden knyttet til institutionsområdet i den amtslige forvaltning skal følge opgaverne – og dermed forholdsmæssigt med institutionerne ud til kommunerne,
•	muligheden for lokale løsninger tæt på brugeren, og
•	mulighed for udvikling af de overtagne tilbud i samarbejde med kommunens øvrige institutioner/tilbud på længere sigt.
Fremtidigt styre
De overtagne institutioner vil blive indplaceret i de kommunale organisationer, med de ledelsesmæssige, kontraktmæssige, personalepolitiske vilkår, der bliver gældende for øvrige institutioner i de nye og større kommuner. Institutionerne vil fremover (kunne) indgå i faglige netværk med andre institutioner, uanset tilhørsforhold i samme kommune, andre kommuner, regionen eller staten. 
Erhvervsmæssigt og samfundsøkonomisk
De amtslige institutioner spiller en lokal rolle med et antal arbejdspladser og den del af omsætningen, der lægges lokalt.
Hensigtserklæringen
Der har været afholdt en række møder på kommunaldirektør/socialchef niveau med henblik på at kunne indgå nogle gensidige forpligtende aftaler for kommunerne i det østjydske område.
Der vedlægges derfor en hensigtserklæring for 2006-08 til kommunernes godkendelse. Hensigtserklæringen tager udgangspunkt i, at brugeren fortsat skal være i centrum og i et stærkt mellemkommunalt samarbejde mellem alle kommuner i Region Midtjylland. Denne hensigtserklæring omfatter kommunerne i Århus Amt og sendes til alle kommuner i Region Midtjylland til orientering. 
Kommuneforeningen ønsker en tilbagemelding fra kommunerne snarest muligt med henblik på videreformidling til alle kommuner om man kan tilslutte sig hensigtserklæringen. 
Kommuneforeningens bestyrelse har derfor bedt den administrative styregruppe forestå drøftelser på tværs af kommunerne om udformningen af en gensidigt forpligtende hensigtserklæring. Kommunerne i Århus Amt ønsker med denne hensigtserklæring gensidigt at sikre betingelserne for, at kommunalbestyrelserne/sammenlægningsudvalgene primo 2006 kan træffe beslutning om, hvilke institutioner, der overtages, ud fra faglige overvejelser, og med en sikkerhed for, at der vil være et grundlag for institutionernes belægningsgrad i de kommende år. 
Kommunaldirektøren anbefaler, at hensigtserklæringen godkendes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
 
 
4.  Randersegnens Boligforening - Sammenlægning af afdelinger
J.nr.:	03.10.08	Init.:	cl	
ok-283.doc	
Sagsfremstilling:
Randersegnens Boligforening fremsender ansøgning om sammenlægning af afdelingerne i Nørre Djurs Kommune til en afdeling.
Eksisterende afdelinger:
•	afdeling 135 – Gjerrild/Ginnerup (Stokkebro, Troldhøjvej og Sunddalvej)
•	afdeling 136 – Ørum (Gormsvej og Dystrupvej)
•	afdeling 138 Glesborg/Ramten (Glesborg Bygade, Gl. Rimsøvej, Kornblomstvej, Idrætsvej og Søbakken)
Ny afdeling
•	afdeling 138 – Glesborg
Ansøgningen begrundes med økonomiske og driftsmæssige årsager, herunder styrket afdelingernes størrelse samt rationel drift og administration.
Boligforeningen oplyser, at hovedbestyrelsen har godkendt sammenlægning den 7. marts 2005, og øverste myndighed repræsentantskabet har godkendt sammenlægningerne den 16. juni 2005, og efterfølgende har beboerne ved urafstemning godkendt sammenlægningen.
I henhold til bekendtgørelse om drift af almene boliger m.v., § 25, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen - når der er ydet offentlig støtte – godkende sammenlægningen. 
Kommunaldirektøren indstiller, at ansøgningen imødekommes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
 
 
5.  Køb af fælleshuset, Kornvænget 4, Ørum Djurs
J.nr.:	16.15.01 S05	Init.:	hjl	
øk-080.doc	
Sagsfremstilling:
I budgetbemærkningerne for 2005 (side 69) er der indlagt en driftsbesparelse på 8.000 kr., som i de efterfølgende år er udregnet til 220.000 kr. årligt, idet det er forudsat, at kommunen overtager fælleshuset ved Bofællesskabet Kornvænget 4, Ørum Djurs, af Boligselskabet Kollev.
Handelen er indgået på vilkår, at kommunen overtager det i ejendommen indestående lån til Danmarks Finanserings Institut.
Overtagelsen er sket pr. 1. juli 2005, men låneovertagelsen er først sket primo november og skæringsopgørelse er først modtaget ultimo november 2005.
På den baggrund ansøges der om en anlægsbevilling med tilhørende rådighedsbeløb for 2005 på 1.141.000 kr. til projekt 552.010 Køb af fælleshuset, Kornvænget 4, Ørum Djurs.
Rådighedsbeløbet foreslås finansieret via registrering af lånebeløbet på funktion 8.75 Anden langfristet gæld med indenlandsk kreditor.
Økonomichefen indstiller, at der meddeles bevilling som ansøgt.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
Knud Andersen går imod.
 
 
6.  Åparkens Børnehave - vedvarende dispositionsret over areal
J.nr.:	82.11.00P20	Init.:	mc	
ok-286.doc	
Sagsfremstilling:
Åparkens Børnehave ansøger om vedvarende dispositionsret over hele matr.nr. 7a Ørum by, Ørum.
Arealet anvendes i dag af børnehaven - blandt andet til parkeringsplads.
Børnehaven ønsker at etablere en boldbane på en del af arealet, medens resten fortsat skal anvendes til parkering.
Matr.nr. 7a Ørum by, Ørum har et samlet areal på 670 m2 og er omfattet af lokalplan 7, delområde 2 og må i henhold til § 3, stk. 2, i lokalplanen anvendes til centerformål (butik, kontor, klinik, offentlige formål samt lignende formål).
Det kan oplyses, at lokalplan 7 blev vedtaget i november 1980.
Kommunaldirektøren indstiller, at Åparkens Børnehave får varig dispositionsret over matr.nr. 7a Ørum by, Ørum.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Godkendt.
 
 
7.  Leasing af bil til Ørum Bofællesskab
J.nr.:	83.11.01 Ø54	Init.:	hjl	
of-452.doc	
Sagsfremstilling:
Lederen af bofællesskaberne på henholdsvis Kornvænget og Åparken ansøger om tilladelse til leasing af minibus.
Den månedlige leasingydelse udgør 1.875 kr. ekskl. moms, og leasingperioden omfatter 60 måneder, og restværdien er angivet til 50.000 kr.
Det er oplyst, at kommunen ikke vil have udgifter til finansieringen, da pengene betales af beboernes fælleskonto. Samtidig vil anskaffelsen bevirke en besparelse i befordringsgodtgørelse til medarbejderne.
Økonomichefen indstiller, at ansøgningen imødekommes.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
 
 
8.      Forespørgsel om udarbejdelse af lokalplan for et boligområde ved Bønnerupvej i Bønnerup.
J.nr.:	01.02.05 P16	Init.:	tdr	
utm-239.doc	
Sagsfremstilling:
Nørre Djurs Kommune har den 6. oktober 2005 modtaget en anmodning fra Henning Nørgaard (www.villagrund.dk) og ejeren af matr. nr. 2a Bønnerup By, Hemmed, om igangsættelse af en lokalplan for et boligområde beliggende mellem Bønnerupvej og Skibsbyggervej i Bønnerup.
Baggrunden for forespørgslen er et samarbejde mellem ejeren af matr.nr. 2a Bønnerup By, Hemmed og Henning Nørgaard, der i henhold til kommuneplanens rammer for området (boligområde 02-3-B) ønsker, at udstykke og bebygge den sydligste del af området med 14 parcelhuse, på grunde med en minimumsstørrelse på 1.200 m² omkring en grøn fælled, i henhold til de vedlagte forslag til udstykningsplan.
Den fremsendte forespørgsel omfatter en mindre del af rammeområde 02-3-B der vil ligge løsrevet fra Bønnerup By, hvis ikke det samlede areal af rammeområdet mellem Bønnerupvej og Skibsbyggervej inddrages i lokalplanen.
Ejeren af matriklerne 6f og 4d Bønnerup By, Hemmed har tilkendegivet interesse for, at der sker en samlet planlægning for del af rammeområde 02-3-B der er beliggende mellem Bønnerupvej og Skibsbyggervej.
Område 02-3-B er i henhold til kommuneplanen 1999 – 2011, beliggende i landzone der med lokalplan skal overføres til boligområde – jf. kommuneplanens s. 65 til store attraktive parcelhusgrunde.
I henhold til planlovens § 13 stk. 2 skal en lokalplan tilvejebringes, før der gennemføres større udstykninger eller større bygge- og anlægsarbejder, herunder nedrivning af bebyggelse, og når det i øvrigt er nødvendigt for at sikre kommuneplanens virkeliggørelse. Jævnfør samme lovs § 13 stk. 3 har kommunalbestyrelsen pligt til at tilvejebringe en lokalplan, når der søges tilladelse til gennemførelse af et projekt efter stk. 2 og i øvrigt i overensstemmelse med kommuneplanens rammebestemmelser.
Følgende bilag beror i sagen:
•	Brev af 6. oktober 2005 fra projektudvikler incl. to alternative udstykningsplaner.
•	Oversigtkort
•	Kommuneplan 1999 – 2011
•	Forslag til indhold og tidsplan for lokalplan nr. xx for Bønnerupvej/Skibsbyggervej i Bønnerup
Teknisk Chef indstiller,
At der udarbejdes en lokalplan for det samlede område beliggende mellem Bønnerupvej og Skibsbyggervej i Bønnerup, for at sikre sammenhæng mellem det nye boligområde og Bønnerup Strand.
Hvis der træffes beslutning om udarbejdelse af en lokalplan for området, anmodes der om en tilkendegivelse af, om Teknisk Afdeling på det foreliggende grundlag kan træffe aftale med lodsejere og Henning Nørgaard om udarbejdelse af et lokalplanforslag efter den vedlagte plan.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 24-11-05
Fraværende: Ingen.
Eigil Henriksen deltog ikke i behandlingen af dette punkt, da han erklærede sig inhabil.
Indstillingen anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
 
 
9.     Projekt 222.032 Hastighedsdæmpende tiltag i byområder. Ansøgning om anlægsbevilling
J.nr.:	05.13.10S05	Init.:	jac/js	
utm379.doc	
Sagsfremstilling:
Færdselsregulering på Huldremosevej, Ramten.
Jævnfør udvalgets beslutning på møde den 15. september 2005, punkt 4 er politiets tilladelse indhentet til opsætning af en dobbelt trafikchikane (Laen-model) på Huldremosevejs nordlige udkant af Ramten.
På baggrund af ovennævnte ansøges der om anlægsbevilling på 50.000 kr.
Anlægsbevillingen foreslås finansieret ved det på investeringsoversigten for 2005 afsatte rådighedsbeløb.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevilling som ansøgt.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 24-11-05
Fraværende: Ingen.
Indstillingen anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
 
 
10.   Budgetopfølgning pr.- 30. september 2005 - Udvalget for Teknik og Miljø for hovedkonto 0 Byudvikling, bolig- og miljøforanstaltninger samt hovedkonto 2 Trafik og infrastruktur
J.nr.:	00.01Ø09	Init.:	jac/js	
utm376.doc	
Sagsfremstilling:
På baggrund af regnskabsrapporten pr. 30. september 2005 og vurdering af ressourcebehovet i den resterende del af regnskabsåret, ansøges der om tillæg til rådighedsbeløb for 2005 således:
 
Specifikation af beløbene er indlagt i sagen tillige med begrundelse for de enkelte forhold.
Det herefter samlede rådighedsbeløb for 2005 for de enkelte projekter fremgår af bilag i sagen.
Merindtægt netto på 743.000 kr. foreslås at tilfalde de likvide aktiver.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 24-11-05
Fraværende: Ingen.
Indstillingen anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
 
 
11.    Budgetopfølgning pr.- 30. september 2005 - Udvalget for Teknik og Miljø for hovedkonto 0 Byudvikling, bolig- og miljøforanstaltninger samt hovedkonto 2 Trafik og infrastruktur
J.nr.:	00.01Ø09	Init.:	jac/js	
utm377.doc	
Sagsfremstilling:
På baggrund af regnskabsrapporten pr. 30. september 2005, forbrug tidligere år samt vurdering af ressourcebehovet i den resterende del af regnskabsåret, ansøges der om tillæg til og ajourføring af anlægsbevillinger således:
 
Specifikation af beløbene tillige med begrundelse for de enkelte forhold er indlagt i foregående sag utm-376.doc om tillægsbevillinger til rådighedsbeløb.
Den herefter samlede anlægsbevilling for de enkelte projekter fremgår af bilag i sagen utm-376.doc.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 24-11-05
Fraværende: Ingen.
Indstillingen anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
 
 
12.   Projekt 023.003 Parkering Fjellerup Vest. Ansøgning om anlægsbevilling og tillæg til rådighedsbeløb
J.nr.:	01.02.05S05	Init.:	hej/js	
utm378.doc	
Sagsfremstilling:
Realisering af bestemmelser i lokalplan 78 Vestre Klitvej, Fjellerup Strand om etablering af parkeringsareal ved Fjellerup Strand Vest samt opførelse af toiletbygning.
Projektet finansieres delvist med tilskud fra Erhvervs- og Byggestyrelsen, Eu-midler fra mål 2 programmet. Tilskuddet udgør 50% af udgiften.
På baggrund af ovennævnte søges der om anlægsbevilling på 220.000 kr. udgift og 110.000 kr. indtægt samt tillæg til rådighedsbeløb for 2005 på 120.000 kr. udgift og 60.000 kr. indtægt. Rådighedsbeløbet for 2005 udgør herefter 220.000 kr. udgift og 110.000 kr. indtægt.
Tillægsbevillingen til rådighedsbeløb foreslås med henvisning til sagen utm-376.doc finansieret af de likvide aktiver.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 24-11-05
Fraværende: Ingen.
Indstillingen anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
 
 
13.    Budgetopfølgning pr. 30. september 2005 - Udvalget for Teknik og Miljø (forsyningsvirksomheden)
J.nr.:	00.01Ø09	Init.:	pr/js	
utm373.doc	
Sagsfremstilling:
På baggrund af regnskabsrapporten pr. 30. september 2005 og vurdering af ressourcebehovet i den resterende del af regnskabsåret, ansøges der om tillæg til rådighedsbeløb for 2005 således:
 
Specifikation af beløbene er indlagt i sagen tillige med begrundelse for de enkelte forhold.
Det herefter samlede rådighedsbeløb for 2005 for de enkelte projekter fremgår af bilag i sagen.
Mindreudgift netto på 200.000 kr. foreslås at tilfalde de likvide aktiver.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 24-11-05
Fraværende: Ingen.
Indstillingen anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
 
 
14.   Budgetopfølgning pr. 30. september 2005 - Udvalget for Teknik og Miljø (forsyningsvirksomheden)
J.nr.:	00.01Ø09	Init.:	pr/js	
utm375.doc	
Sagsfremstilling:
På baggrund af regnskabsrapporten pr. 30. september 2005, forbrug tidligere år samt vurdering af ressourcebehovet i den resterende del af regnskabsåret, ansøges der om tillæg til og ajourføring af anlægsbevillinger således:
 
Specifikation af beløbene tillige med begrundelse for de enkelte forhold er indlagt i foregående sag utm-373.doc om tillægsbevillinger til rådighedsbeløb.
Den herefter samlede anlægsbevilling for de enkelte projekter fremgår af bilag i sagen utm-373.doc.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 24-11-05
Fraværende: Ingen.
Indstillingen anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
 
 
15.   Projekt 142.764 Ændring af udløb fra fælleskloak Kratbakken, og separatkloakering af Østbakken, del af Brændtvadvej og Parcelvej. Ansøgning om anlægsbevilling og tillæg til rådighedsbeløb for 2005.
J.nr.:	06.01.06S05	Init.:	pr/js	
utm374.doc	
Sagsfremstilling:
Renovering af kloakledninger i Kratbakken m.v.
Etape 1 i det samlede projekt, som er planlagt gennemført i 2005, omfatter relining/strømpeforing af kloakledningerne i Kratbakken og Engtoften samt renovering af stikledninger, som ikke er i orden.
Det oprindelige rådighedsbeløb på 1 mio. kr. om året i 3 år er kalkuleret på et skønsmæssigt grundlag. Kloak TV-inspektionen har givet et detaljeret grundlag for detailprojekt og revideret overslag.
På baggrund af ovennævnte søges der om anlægsbevilling på 1.200.000 kr. og tillægsbevilling til rådighedsbeløb for 2005 på 200.000 kr. Rådighedsbeløbet for 2005 udgør herefter 1.200.000 kr.
Tillægsbevillingen til rådighedsbeløb foreslås med henvisning til sagen utm-373.doc finansieret af de likvide aktiver.
Teknisk chef indstiller, at der gives bevillinger som ansøgt.
Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 24-11-05
Fraværende: Ingen.
Indstillingen anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
 
 
16.   Budgetomplacering - uddannelseskonti inden for Børne- og Kulturudvalgets område
J.nr.:	00.01S04	Init.:	vv	
bk-035.doc	
Sagsfremstilling:
Dagplejen har haft 3 dagplejere på 8-ugerskursus (proffessions-bachelor). Her udover har der været afholdt temadag for samtlige dagplejere med emnet “Eksistens i arbejdslivet” med Karen Schultz. Udgifterne er opgjort til 66.000 kr. Beløbet søges dækket af overskud opstået i forbindelse med jobrotationsprojekt.
Der søges om budgetomplacering for 2005 af 66.000 kr. fra bevillingsniveau 03.22.01 Jobrotationsprojekter til bevillingsniveau 05.25.11 Dagplejen, uddannelse.
Forvaltningsdirektøren anbefaler ansøgningen.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 24. november 2005
Fraværende: Ingen
Godkendt.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
 
 
17.   Fjellerup Børnehave - normeringsændring samt overførsel af lønbudget til decentral lønramme
J.nr.:	00.01S01	Init.:	vv	
bk-029.doc	
Sagsfremstilling:
Fjellerup Børnehave ansøger om at overføre lønkroner til børnehavens decentrale ramme. Børnehaven ønsker at antage et rengøringsfirma med virkning fra 1. januar 2006.
På den baggrund søger børnehaven om at den nuværende normering på 12 timer ugentlig til rengøring svarende til 0,325 stilling ændres til 0 timer, samt at budgettet på 89.450 kr. overføres til den decentrale ramme med virkning fra den 1. januar 2006.
Forvaltningsdirektøren anbefaler ansøgningen.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 24. november 2005
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
 
 
18.   Merindskrivning af gæstebørn fra dagplejen - budgetomplacering
J.nr.:	16.06.04S04	Init.:	vv	
bk-036.doc	
Sagsfremstilling:
Der er lavet opgørelse over merindskrivning  i integrerede institutioner af gæstebørn fra dagplejen for 2004 og 2005.
Integrerede institutioner godtgøres efter reglerne om merindskrivning.
Der søges på den baggrund om budgetomplacering for 2005 inden for bevillingsniveau 05.25 Dagpleje og daginstitutioner således:
Fjellerup Børnehave	40.563 kr.
Børnehaven Savværket	53.161 kr.
Dagplejen	-93.724 kr.
I alt	0 kr.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at ansøgningen imødekommes.
Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 24. november 2005
Fraværende: Ingen
Godkendt.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
 
 
19.  Budgetopfølgning/tillægsbevilling 3. kvartal 2005
J.nr.:	00.01Ø09	Init.:	bh/vv	
su-317.doc	
Sagsfremstilling:
Der fremsendes budgetopfølgning for 3. kvartal 2005 for de 6 måltemaer på Socialudvalgets område.
Budgetopfølgningen vil blive sendt med posten.
Forvaltningsdirektøren  indstiller, at opfølgning/tillægsbevilling for 3. kvartal 2005 anbefales.
Beslutning i Socialudvalget den Torsdag den 3. november 2005
Fraværende: ingen
Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Udgår. 
 
20.  Delforpagtningskontrakt - Tørvecaféen
J.nr.:	15.04 Ø54	Init.:	fb	
ok-292.doc	
Sagsfremstilling:
Tørvecafèen i Stenvad Mosebrugscenter blev etableret i år 2000.
Etableringen af cafèen var primært tænkt som et tilbud til besøgende og endvidere som et sted, hvor der kunne afholdes lokale arrangementer samt at lokaliteterne kunne anvendes til øvrige kommunale formål. 
Det viste sig i den efterfølgende periode, at stedet blev efterspurgt til private arrangementer i forbindelse med museumsbesøg. Derfor blev der udviklet en mulighed for at imødekomme disse ønsker. Det blev i denne forbindelse klargjort, at det ikke er en kommunal opgave at drive restaurationsvirksomhed, hvorfor Nørre Djurs Kommune forsøgte at bortforpagte caféen, dog uden held. Dette første forsøg fandt sted i august 2004 uden der var nogen interesserede.
Da der nu snart er forløbet 2 år siden sidste annoncering, er det tid til igen at udbyde cafèen i forpagtning. I et forsøg på lettere at finde interesserede foreslås det, at cafèen udbydes i delforpagtning. Det vil betyde, at kommunen fremover skal drive cafèen i museets åbningstider, medens forpagteren skal stå for driften uden for museets åbningstider. Forpagteren skal gøres opmærksom på den særlige mulighed for, at lokaliteten anvendes til undervisnings- og foreningsmøder for kulturelle formål og for foreninger under folkeoplysningsområdet, samt til møde- og kursusvirksomhed for andre foreninger og organisationer.
Formålet med en bortforpagtning er at give mulighed for at anvende caféen til private formål og på den måde udnytte faciliteterne mere optimalt. Det er således en hensigt, at der i samarbejdet med den  private virksomhed og den offentlige virksomhed vil opstå en synergieffekt til gavn for begge parter. 
Kriterierne der lægges til grund for udvælgelsen af forpagteren foreslås at være:
•	Kvalitetskonceptet på restaurationsvirksomheden.
•	Markedsføringskoncept og udviklingsperspektiv.
•	Samarbejdsduelighed i forhold til Stenvadcenteret.
Det foreslås endvidere, at Økonomiudvalget på baggrund af en vurdering af ansøgerne frit kan vælge den ansøger, man ønsker at indgå en forpagtningsaftale med.
En indgåelse af en forpagtningsaftale vil ændre på kommunalbestyrelsens beslutning af 12. maj 2005, således at Tørvecaféen under forpagterens driftsområde  kan anvendes til private formål.
Det foreslås at annoncering sker primo januar 2006, og at forpagtning kan ske fra 1. februar 2006 eller senere.
Vedlagt udkast til delforpagtningskontrakt.
Forvaltningdirektøren indstiller at 
•	Forpagtningsaftalen godkendes,
•	ændringer af lokalernes anvendelse godkendes,
•	kriterier for udvælgelse af forpagter godkendes, og
•	Økonomiudvalget afgør, hvem der indgås en forpagtningsaftale med
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Anbefales.
Benny Hammer kan ikke anbefale på grund af forpagtningsafgiftens beregningsgrundlag.
 
 
21.  Ændret normering i Familieafdelingen
J.nr.:	81.01.03 s03	Init.:	lp	
ok-291.doc	
Sagsfremstilling:
Anbringelsesreformen, som er en ændring af Servicelovens bestemmelser vedrørende indsatsen for sårbare børn, træder i kraft den 1. januar 2006.
Reformen forudsætter en betydelig omlægning af de ressourcer, der i dag anvendes på området og forventes at medføre færre anbringelsesforløb, en mere målrettet indsats og en bedre udnyttelse af ressourcerne.
Reformen stiller krav om styrket kortlægning og opfølgning af indsatsen samt øget efterværn, hvilket medfører en betydelig forøgelse af de administrative opgaver, som er forbundet med sagsbehandlingen indenfor området. Det drejer sig blandt andet om mere omfattende undersøgelser og udfærdigelse af skriftlige handleplaner i forbindelse med alle foranstaltningstyper.
En del af de administrative merudgifter i forbindelse med gennemførelse af reformen forventes finansieret gennem reducerede foranstaltningsudgifter på anbringelsesområdet ved øget brug af netværksplejefamilier i stedet for de traditionelle plejefamilier og institutionsanbringelser samt tilbud i nærmiljøet til de 15 – 17 årige.
I aftalen om kommunernes økonomi for 2006, indgået mellem regeringen og KL, er de økonomiske konsekvenser for kommunerne som følge af anbringelsesreformen herefter beregnet til 128,5 mio. kr.
Samlet set tilføres Nørre Djurs Kommune øgede generelle tilskud som følge af de med anbringelsesreformen forbundne administrative udgifter på ca. 180.000 kr.
Udgiften til en sagsbehandler i Familieafdelingen beløber sig til ca. 280.000 kr.
Beløbet fra de øgede generelle tilskud kan således dække udgiften til en sagsbehandler ca. 25 t/u.
Familieafdelingen er ikke tidligere blevet opnormeret på trods af en stor stigning i antallet af opgaver, og der henstår derfor et efterslæb normeringsmæssigt.
På den baggrund anses en opnormering med en fuldtidsstilling som passende på nuværende tidspunkt.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at Familieafdelingen opnormeres med en fuldtids sagsbehandlerstilling, og at der i konsekvens heraf ansøges om en tillægsbevilling for 2006 på 280.000 kr. til funktion 6.51 Sekretariat for forvaltninger, der finansieres via de likvide midler under henvisning til forøgede generelle tilskud.
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Det anbefales, at der normeres en ½ stilling svarende til 140.000 kr., som finansieres af konto 05.28.20 (Plejefamilier og opholdssteder for børn og unge) under henvisning til, at hovedsigtet med anbringelsesreformen er, at der ved flytning af ressourcer til sagsbehandlingen kan opnås stigende besparelser på anbringelsesområdet. Det anbefales desuden, at stillingen bemandes af en fuldtidsmedarbejder i samarbejde med Sønderhald Kommune.
 
 
22.  Eventuelt
J.nr.:	 	Init.:	mc	
ok-288.doc	
Sagsfremstilling:
Beslutning i Økonomiudvalget den 6. december 2005
Fraværende: Birthe van den Bos
Ingen sager.
	
	Kilde: Nørre Djurs Kommune
	
	charlotte