Grenaa Havnebane om
Banen fra Grenaa Station og ned til havnen er slidt og derfor bygger Banedanmark sporet om. Det nye spor vil desuden kunne klare en større belastning fra togene, så der bliver mulighed for bedre økonomi i godstransporten.
Regningen for banearbejdet betales af Grenaa Kommune og staten, der deler udgiften på de henved 5 millioner kroner, som det koster at renovere havnesporet. Egentlig burde staten betale hele gildet, men trafikminister Flemming Hansen ville ikke hive penge op af statskassen til projektet, medmindre kommunen valgte at spæde til. Det vurderede Grenaa Kommune, at man var nødt til, eftersom jernbane-godstrafikken til og fra havnen ellers ville have trange kår i fremtiden.
Arbejdet går ud på at skære skinnerne i det eksisterende spor over, transportere dem, sveller og skærver bort på lastbiler. Dernæst anbringer man det hele igen, justerer sporet og svejser skinnerne sammen igen. Der bliver depotplads på selve havneområdet.
For naboer til banen vil der desværre være visse støjgener. Både når man skærer skinner over, læsser skærver og efterfølgende svejser skinnerne sammen igen, vil det støje.
Lejlighedsvist bliver Banedanmark også nødt til at afspærre banen, så vejtrafikken må dirigeres ad andre veje. Skilte vil vise omfartsveje. Banedanmark beklager generne for naboer og trafikanter i området.
Banedanmark startede arbejdet mandag den 21. november, og forventer at være færdige torsdag den 15. december. Man arbejder også i weekender og visse nætter, men på nuværende tidspunkt er det desværre ikke muligt for Banedanmark at sige præcis hvornår.
Ombygningen af det 1,5 km lange spor bliver som allerede nævnt finansieret af Banedanmark/Staten og Grenaa Kommune.
Kilde: grenå bladet
charlotte