Nørre Djurs-borgmester Jens P. Jellesen har gjort sig nogle betragtninger om, hvad der er vigtige faktorer for at fastholde og tiltrække erhvervsliv. Det skriver han følgende om:
 Jens Peter Jellesen
|
”Produktion af varer og ydelser
For Venstre er der ingen tvivl om, at der skal sættes fokus på erhvervslivet. Det er afgørende for vores område, at vi har et sprudlende erhvervsliv og dermed også et erhvervsliv i vækst, og som altid er omstillingsparate.
Et sådant erhvervsliv er en helt afgørende faktor for indkomstdannelsen og dermed for økonomien i ny Norddjurs Kommune, og dette er afgørende forhold for, hvor attraktivt vores område vil være fremover at leve og bo i.
Vi kan ikke leve af at ”klippe hinanden”, der skal også produceres og sælges varer og ydelser, dels indenfor vores eget område, men i allerhøjeste grad også udenfor området og ikke mindst på verdensmarkedet.
Vi er netop i disse år oppe imod stærke kræfter, her tænker jeg på konkurrencen fra udlandet og i særlig grad en hård konkurrence fra lande med lave lønomkostninger.
Alle er enige om, at vi ikke kan konkurrere på lønnen, så skal vi klare os, skal vi konkurrere på viden, design og kvalitet.
Et samlet Djursland
Vores geografi er, som den nu engang er, og det kan vi ikke lave om på, men jeg vil hævde, at vi netop på Djursland har en helt unik beliggenhed. Vand, ja et hav på de tre sider med direkte og kort adgang til de store trafikale sejlruter, som fører ud til den ganske verden. Mod vest Randers og Århus, Danmarks næststørste by. En sådan beliggenhed vil gøre Djursland til et unikt og interessant område.
Det er derfor væsentligt, at vi står sammen og taler med én stemme på Djursland, og det er jeg ikke bekymret for, at dét vil ske, idet såvel politikere som erhvervsfolk alle taler herfor.
At få tilpasset den nuværende erhvervs- og turiststruktur efter kommunalreformen bør ikke blive et problem. Fra 1. januar 2007 er der jo kun to kommuner tilbage, mod i dag otte. Det vil i sig selv give et styrket Djursland og ikke mindst give nogle stærke relationer til den nye Midtjyske Region. Med de vækstfora, som nu oprettes i de nye regioner, tror jeg faktisk på, at et område som Djursland vil få flere midler at arbejde med i forhold til erhvervsudviklingsaktiviteter.
Ny Norddjurs skal satse på to spor
Hvis vi i Norddjurs Kommunes område skal have en vækst i erhvervslivet, er der ingen tvivl om, at vi dér skal satse på to spor, nemlig de allerede etablerede virksomheder og udvikling af en række nye virksomheder.
Vores område er domineret af traditionelle virksomheder som papir- og grafisk industri, jern- og metalindustri, transportindustri, håndværksmestre, land- og skovbrug samt fiskeri. Indenfor disse områder findes en række større proces-tunge virksomheder med mindre underleverandører, men også mange små virksomheder. Det er alt sammen velafprøvede områder, som Norddjurs stadig kan bryste sig af, og som har givet og fortsat giver udvikling til området, men konkurrencen er blevet så hård, at det vil kræve endog meget høj omstillingsevne for at fastholde den nuværende værdiskabelse og beskæftigelse i vort område. Vi lever i en tid og en verden, hvor alting hurtigt ændrer sig, derfor er innovation og fornyelse påkrævet, og netop på dette område ser jeg ny Norddjurs Kommune som en aktiv medspiller i forhold til virksomheder. Et aktivt og progressivt erhvervsråd understøttet af kommunen vil kunne være med til at skabe innovation i virksomhederne.
Det andet spor er at satse på udvikling af en række nye virksomheder, og det er der da også allerede flere gode eksempler på, her kan nævnes erhverv, der er repræsenteret indenfor turisme og oplevelser, høj-teknologi, forretningsservice og velfærdsservice.
Også hér kan kommunen være med til at udvikle og skabe gode rammebetingelser for sådanne nye virksomheder.
Hvis målet om øget innovation skal nås, er det nødvendigt at realisere tre delmål. For det første skal mange af de små og mellemstore virksomheder have et løft i deres forretningsstrategier, der er generel mangel på strategisk kompetence og ledelseskraft. For det andet er der behov for et markant kompetenceløft blandt medarbejderne, hér peger man særligt på områder som IT, kommunikation og sprog. For det tredje skal samspillet om innovation styrkes. Virksomhederne i vores område arbejder for sjældent sammen med hinanden eller med viden-institutioner om udviklingsaktiviteter. Det betyder en ringere adgang til ny viden og nye idéer end konkurrenterne i andre regioner.
Det andet hovedmål om at udvikle nye erhverv og forretningsområder kræver også en række delmål for at kunne blive opfyldt.
Norddjurs Kommune skal have flere ”rugekasser”, hvor iværksættere har gode betingelser for at realisere deres idéer. Det vil sige, hvor der er adgang til risikovillig kapital, til forretningsmæssig sparring og til miljøer, der kan inspirere nye iværksættere.
Endvidere er der behov for, at flere højtuddannede bosætter sig eller bliver i kommunen og måske det mest afgørende, nemlig at Norddjurs Kommune fremstår som en attraktiv kommune, både i forhold til bosætning og som området, hvor en kreativ og nytænkende virksomhed har gode vækstbetingelser.
Følgende initiativer kan bidrage til at realisere disse mål:
1. Etablering af et lederakademi
2. Etablering af regionale innovationsnetværk
3. Etablering af nye viden-miljøer
4. Kompetenceløft i vores område
5. Rugekasser for iværksættere
6. Etablering af en videregående uddannelse
7. Etablering af nye velhaverbydele, gerne med havudsigt
8. Relancering af Kattegatcentret
Fire indsatsområder
Kommunens indsats i forhold til virksomhederne koncentreres indenfor fire såkaldte vækstdrivere: rammebetingelser, uddannelse og kompetenceudvikling, iværksætteri samt innovation, særligt med fokus på en videns- og teknologibaseret udvikling.
1: Rammebetingelser
Det er væsentligt, at erhvervslivet er underlagt rammebetingelser som sikrer, at vækst og udviklingsmuligheder er til stede. Gode rammebetingelser er en forudsætning for, at de øvrige indsatsområder kan udmønte sig i bedre præstationer for områdets virksomheder.
En effektiv og fleksibel offentlig service, en veludbygget infrastruktur, gode erhvervsservicetilbud, gode kultur- og fritidstilbud er nødvendige for at gøre området attraktivt som arbejdskraft- og bosætningsområde. Rammebetingelserne er derfor i forhold til den fremtidige indsats af afgørende betydning for virksomhedernes udfoldelsesmuligheder på Norddjursland.
For at en styrket indsat skal bære frugt, er det nødvendigt at følge op på den indsats, der allerede er, for at styrke rammebetingelserne. Det er f.eks. sket i form af en stærk fremadrettet infrastruktur, en koordineret iværksætterindsats og fokus på innovation, bl. a. via indsats fra Djurslands Erhvervsråd, samt inddragelse af erhvervsaktører herunder uddannelsesinstitutioner og offentlige myndigheder i udarbejdelse af en handlingsplan.
2: Uddannelse og kompetenceudvikling
Globaliseringen medfører, at det er nødvendigt for lande med højt lønniveau, at satse på et mere videns- og teknologibaseret erhvervsliv. Et højt uddannelses- og omstillingsniveau hos medarbejderne er derfor én af de vigtigste forudsætninger for en fortsat vækst og høj beskæftigelse. For Djursland er det helt afgørende, at der gøres en målrettet indsats både for at hæve det generelle uddannelsesniveau og for at sikre en effektiv efteruddannelse. I forhold til hele Århus Amt har Djursland flere uden anden uddannelse end folkeskolen, færre med en videregående uddannelse og flere erhvervsfagligt uddannede. Det er derfor nødvendigt med en højnelse af det generelle uddannelsesniveau for at sikre fødekæden til fremtidens videnssamfund, og at de uudannede og faglærte medarbejdere i virksomhederne sikres den nødvendige kompetenceudvikling.
Det er i dén forbindelse meget væsentligt, at offentlige myndigheder (kommunerne), uddannelsesinstitutionerne og virksomhederne er opmærksomme på at koordinere indsatsen omkring det generelle uddannelsesniveau og den specifikke kompetenceudvikling hos medarbejderne. Den korte afstand til videregående uddannelsesinstitutioner og forskningsmiljøer i Århus skal udnyttes til at øge de unges uddannelsesniveau og dermed få mere viden ind i virksomhederne. En overkommelig pendlings-afstand gør det muligt, at Norddjurs bliver mere attraktiv både som bosætnings- og arbejdskraftopland for Århus og Randers.
3: Iværksætteri
Den traditionelle erhvervsstruktur på Djursland betyder, at der er særligt behov for at styrke iværksætterindsatsen. Djursland har en række styrkepositioner, som også skal udnyttes fremover. Det kræver dels, at der opstår nye virksomheder med nye og fremtidssikrede produkter og ydelser, men ikke mindst at der opstår nye forretningsområder i eksisterende virksomheder. En fokuseret indsats for at styrke rammerne for iværksætterne kan skabe ny dynamik og fremtidssikring af det nuværende erhvervsliv. Indsatsen skal gøres på flere niveauer, og det er væsentlig, at kommunen, uddannelsessystemet og virksomhederne også hér koordinerer aktiviteterne tæt.
Det er nødvendigt med en særlig indsats for at styrke videns- og forskningsbaseret iværksætteri. Der er erfaring for, at denne type virksomheder og forretningsområder bidrager mere til væksten end iværksætterinitiativer på andre områder. Norddjurs` nærhed til forsknings- og uddannelsesmiljøer skal udnyttes.
Det er også vigtigt, at der gøres en indsats for at øge virksomhedernes og iværksætternes kendskab til mulighederne for at få tilført risikovillig kapital.
4: Innovation
Evnen til at skabe fornyelse med et forretningsmæssigt sigte eller nye måder at løse opgaver på såvel i den offentlige som i den private sektor er en forudsætning for at tilpasse sig den ændrede konkurrencesituation. Virksomhederne skal kunne levere varer og ydelser, der baserer sig på viden og nytænkning. Det kræver, at innovationsindsatsen skal indbygges i både produkter, ydelser, forretningsgange, samarbejdsformer, processer, koncepter og i markedsføringen. Den traditionelle erhvervsstruktur på Djursland gør det helt nødvendigt, at alle erhvervsaktører yder en fokuseret, målrettet og koordineret indsats for at styrke innovationen i virksomhederne.
Den korte afstand til Århus betyder, at Norddjurs har gode forudsætninger for at udnytte den forskningsdrevne innovation. Man skal også være opmærksom på den brugerdrevne innovation, som handler om at udnytte sin viden om kunderne til at tilføre produkter og ydelser en ekstra værdi. Her er det igen væsentligt, at kommunen, uddannelses- og forskningsinstitutioner og virksomheder yder en fælles indsats for at styrke rammerne, så virksomhederne kan udnytte den viden og de samarbejdsmuligheder, der eksisterer i den Midtjyske Region.
Resume:
Norddjurs Kommunes rolle og indsats i forhold til udvikling af erhvervslivet
Med baggrund i det ovenstående materiale kan jeg sammenfatte, at Norddjurs Kommune skal være medvirkende og aktiv i:
• at skabe gode rammebetingelser for erhvervslivet
• at profilere vores område og unikke beliggenhed
• at sikre, at vi på Djursland taler med én stemme, et stærkt samlet Djursland
• at medvirke til og sikre en stærk erhvervsstruktur
• at danne og understøtte et progressivt Djurslands Erhvervsråd
• at arbejde for at få tilført vores område flest mulige midler fra de regionale vækstfora
• at understøtte de allerede etablerede virksomheder
• at understøtte udviklingen af nye virksomheder
• at medvirke til at højne uddannelsesniveauet
• at medvirke til at skabe gode efteruddannelsesmuligheder
• at medvirke til at skabe kontakt til forsknings- og uddannelsesinstitutionerne i Århus
• at være fødselshjælper ved netværksdannelser
• at tilbyde ”rugekasser” for iværksættere
• at etablere og udbyde attraktive erhvervsgrunde
• at etablere nye velhaverbydele, gerne med havudsigt
• at sikre en let og hurtig adgang til og fra Djursland. (infrastrukturen)
• at der er mulighed for alle om opkobling til bredbånd, hurtige IT-forbindelser
• at kommunen har en effektiv og fleksibel offentlig service
• at kommunen er åben overfor nye ideer.
Kilde: Indsendt til Djurslands Netavis d. 7. oktober og skrevet ultimo september 2005
rex