Tak til
 






  
05/05 2023

Åbent referat - Kommunalbestyrelsens møde den 11.8.2005

1. Efterretningssager

J.nr.: Init.: mc
kmb-506.doc

Sagsfremstilling:

a. Love, bekendtgørelser og cirkulærer.

b. 00.01.00A05
Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Bekendtgørelse om revision af den kommunale og regionale inddeling og om forpligtende kommunale samarbejder.

c. 00.10.00
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration. Orientering om indsatsen mod genopdragelsesrejser og andre længerevarende udlandsophold af negativ betydning for herværende børns skolegang og integration.

d. 00.10.00
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration. Regeringens integrationsplan “En ny chance til alle”, maj 2005.

e. 00.10.00
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration. Handlingsplan fra arbejdsgruppen om Kvoteflygtninge og frivilligt arbejde, juni 2005.

f. 01.02.00
Nørre Djurs Kommune, Teknisk Afdeling, brev til Skov- og Naturstyrelsen om Landsplandirektiv for udvidelse af sommerhusområder i kystnærhedszonen.

g. 15.00.00
Arbejdsformidlingen Aarhus Amt, analyse af pendlingsmønstret i den kommende midtjyske region, som Rambøll Management har lavet for Arbejdsmarkedsrådene i Århus, Vejle, Ringkøbing og Viborg amter.

h. 15.00.00
Arbejdsmarkedsrådet for Århus Amt. Rådsnyt nr. 3, 2005.

i. 30.20.00
Århus Amtsråds Udvalg for Børn, Kultur og Uddannelse. Overvejelser om at ændre strukturen på uddannelsesområdet.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Til efterretning.








2. Sager afgjort af udvalgene

J.nr.: Init.: mc
kmb-507.doc

Sagsfremstilling:

Der foreligger beslutningsdagsordener fra:

Børne- og Kulturudvalget den 9. juni 2005.
Det Sociale Udvalg den 16. juni 2005.
Udvalget for Teknik og Miljø den 23. juni 2005.
Udvalget for Teknik og Miljø den 23. juni 2005 - Tillægsdagsorden.
Børne- og Kulturudvalget den 30. juni 2005 - Ekstraordinært.
Økonomiudvalget den 2. august 2005.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Til efterretning.








3. Regulering af tilskud og udligning m.v. til afregning i 2005

J.nr.: 00.01 Ø36 Init.: hjl
of-439.doc

Sagsfremstilling:
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har fremsendt udmelding om regulering af tilskud i 2005 (midtvejsregulering af tilskud og udligning m.v.).

Udmeldingen viser, at kommunen netto skal betale 1.224.000 kr. Beløbet afregnes i oktober kvartal 2005 med en tredjedel i hver måned.

Bevillingsmæssigt var der i budgettet afsat 329.000 kr. som afregning vedrørende det skrå skatteloft, men udmeldingen viser, at der skal afregnes 324.000 kr., mens der ikke er afsat budgetbeløb for de øvrige reguleringsposter.

På baggrund af ovennævnte ansøges der om en tillægsbevilling for 2005 på 895.000 kr. (netto merudgift) til bevillingsniveauet hovedkonto 7 og 8.

Specifikation af beløbet fremgår af bilag i sagen.

Økonomichefen indstiller, at der meddeles bevilling i det ansøgte omfang, og at beløbet finansieres af de likvide midler.

Beslutning i Økonomiudvalget den 2. august 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Godkendt.


4. Kommunalreform - Overdragelse af skatte- og inddrivelsesopgaverne til staten


J.nr.: 00.18.04P27 Init.: mc
ok-267.doc

Sagsfremstilling:

I forbindelse med overdragelsesopgaverne til staten har Nørre Djurs Kommune og Skatteministeriet indgået vedlagte aftaler om:

Overførsel af medarbejdere til staten.
Overførsel af aktiver samt rettigheder og pligter.

Kommunaldirektøren anbefaler, at aftalerne underskrives.

Beslutning i Økonomiudvalget den 2. august 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Godkendt.








5. Boligselskabet Gl. Rimsøvej / Boligselskabet Glesborg - Regnskab 2004

J.nr.: 03.07S55 Init.: cl
ok-264.doc

Sagsfremstilling:

Randersegnens Boligforening fremsender regnskaber for 2004 vedrørende:

• Boligselskabet Gl. Rimsøvej, Valmuevej 1-19, Glesborg, omfattende 10 lejemål.
• Boligselskabet Glesborg, Gl. Rimsøvej 12, Glesborg, omfattende 6 lejemål.

I henhold til Økonomi- og Erhvervsministeriets lovbekendtgørelse nr. 664 af 8. august 2002 om boliger for ældre og personer med handicap, 23, stk. 3, skal årsregnskab tillige med revisors beretning og udskrift af revisionsprotokollen indsendes inden 6 måneder efter regnskabsårets afslutning til kommunalbestyrelsens godkendelse.

Revisionen, der udføres af statsautoriserede revisorer KPMG C. Jespersen,

• er udført i henholdt til By- og Boligministeriets instruks af 13. december 2000 om revision af almene boligorganisationers regnskaber, og

• at revisionen ikke har givet anledning til forbehold.

Kommunaldirektøren indstiller, at regnskaberne 2004 godkendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 2. august 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Godkendt.








6. Randersegnens Boligforening - Beboerindskud

J.nr.: 03.11.00 Init.: cl
ok-263.doc

Sagsfremstilling:

Randersegnens Boligforening fremsender ansøgning om forhøjelse af beboerindskud til minimum 15.000 kr. for afdelinger beliggende i Nørre Djurs Kommune

• afdeling 135 - Gjerrild/Ginnerup
• afdeling 136 - Ørum
• afdeling 138 - Glesborg/Ramten

Oversigt over gældende beboerindskud beror i sagen.

I bekendtgørelse nr. 1103 af 13. december 2000 om drift af almene boliger m.v., § 55, anføres:

”Må det antages, at indestående beboerindskud eller depositum ikke vil kunne dække lejernes forpligtelser over for afdelingen, herunder udgifter i forbindelse med det lejedes fraflytning, kan den almene boligorganisation forhøje indskuddet eller depositummet med virkning for nye lejere. Forhøjelsen forudsætter kommunalbestyrelsens godkendelse.”

Kommunaldirektøren indstiller, at ansøgningen imødekommes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 2. august 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Godkendt.








7. Randersegnens Boligforening - Regnskab 2004

J.nr.: 03.11.02S55 Init.: Cl
ok-265.doc

Sagsfremstilling:

Randersegnens Boligforening fremsender regnskab for året 2004 vedrørende:

• Afdeling 135 Ginnerup/Gjerrild (Sunddalvej, Stokkebro, Troldhøjvej).
• Afdeling 136 Ørum (Gornsvej, Dystrupvej).
• Afdeling 138 (Glesborg (Gl. Rimsøvej, Kornblomstvej, Idrætsvej, Søbakken).

I medfør af bekendtgørelse nr. 1103 af 13. december 2000 om drift af almene boliger, § 70, stk. 1, skal regnskab, årsberetning og udskrift af revisionsprotokol indsendes 6 måneder efter regnskabsårets afslutning til den tilsynsførende kommunalbestyrelse.

Revisionen, der udføres af statsautoriserede revisorer KPMG C. Jespersen,

• er udført i henhold til By- og Boligministeriets instruks af 13. december 2000 om revision af almene boligorganisationers regnskaber, og
• at revisionen ikke har givet anledning til forbehold.

Kommunaldirektøren indstiller, at regnskabet godkendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 2. august 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Godkendt.








8. Grenaa Andelsboligforening - Regnskab 2004

J.nr.: 03.11.02S55 Init.: cl
ok-268.doc

Sagsfremstilling:

Grenaa Andelsboligforening fremsender regnskab for året 2004 vedrørende:

• Afdeling 6, Bønnerup Strand (Møllevangen 6-12).
• Afdeling 7, Gjerrild/Fjellerup/Glesborg (Hestehavevej 7A-9C, P. Møllersvej 2A-4C, Kornblomstvej 15A-19F.
• Afdeling 8, Voldby (Søndervang 2-38).
• Afdeling 9, Bønnerup Strand (Åvangen 1-26).
• Afdeling 11, Fjellerup (Gartnerengen 1-33).
• Afdeling 13, Bønnerup Strand (Færingevej 4-38).

I medfør af lovbekendtgørelse nr. 1103 af 13. december 2000 om drift af almene boliger, § 70, stk. 1, skal regnskab, årsberetning og udskrift af revisionsprotokol indsendes 6 måneder efter regnskabsårets afslutning til den tilsynsførende kommunalbestyrelse.

Revisionen, der er udført af statsautoriseret revisor Revision Øst,

• er udført i henhold til By- og Boligministeriets instruks af 13. december 2000 om revision af almene boligorganisationer, og
• at revisionen ikke har givet anledning til forbehold for så vidt angår afdelingerne 6, 7, 8 9 og 11.

Revisionen har til afdeling 13 (Færingevej) følgende bemærkning: “På grund af udlejningsvanskelighederne har vi taget forbehold for fortsat drift i vores påtegning på afdelingsregnskabet”.

Kommunaldirektøren indstiller, at regnskabet godkendes.

Beslutning i Økonomiudvalget den 2. august 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales for afdelingerne 6, 7, 8, og 9. Stillingtagen til afdeling 13 udsættes.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Efter afholdt møde med repræsentant for Grenaa Andelsboligforening godkendes regnskab 2004.









9. Kommunevalg 15. November 2005 - Sammenlægningsvalgbestyrelse / Norddjurs Kommune

J.nr.: 84.03 Init.: cl
kmb-504.doc

Sagsfremstilling:

I henhold til lov nr. 540 af 24. juni 2005 om revision af den kommunale inddeling, § 5, stk. 2, og kap. 2 i bekendtgørelse nr. 657 af 29. juni 2005 om afholdelse af valg den 15. november 2005 til kommunalbestyrelserne i de nye kommuner og til regionsrådene, skal kommunalbestyrelsen vælge medlemmer til sammenlægningsvalgbestyrelsen senest den 1. september 2005.

Sammenlægningsvalgbestyrelsen skal varetage følgende opgaver:

• Inden 1. september 2005 træffe afgørelse om antallet af stillere skal forhøjes fra 25 til 50.
• Bekendtgørelse af valget 8 uger før valgdagen.
• Modtage kandidatlister.
• Modtage anmeldelse af valgforbund/listeforbund.
• Udforme stemmesedler.
• Listebetegnelse/bogstavbetegnelse til lister uden for eksisterende partier.
• Opgørelse af valgresultatet (mandatfordeling – hvem er valgt). Fintælling foretages af den kommunale valgbestyrelse.
• Eventuel foretage fornyet fintælling (hvis en sådan gennemføres, skal det ske samlet under sammenlægningsvalgbestyrelsens overvågning).
• Behandle valgklager.
• Behandle eventuelle ansøgninger om fritagelse for valg.

Øvrige valgopgaver udføres af nuværende kommunalbestyrelser/valgbestyrelser.

Til sammenlægningsvalgbestyrelsen i Norddjurs Kommune skal der vælges 2 medlemmer og 2 stedfortrædere fra hver kommune (= folketingsvalglovens § 24, stk. 1, nr. 3).

Borgmesteren er født medlem af sammenlægningsvalgbestyrelsen.

I kommuner, der skal deles, skal borgmesteren træffe afgørelse om, hvilken sammenlægningsvalg- valgbestyrelse, man ønsker at indtræde i. Borgmesteren kan ikke sidde i 2 sammenlægningsvalgbestyrelser.

Formand og næstformand i sammenlægningsvalgbestyrelsen tilfalder kredskommunen, det vil sige Grenaa Kommune, jfr. bekendtgørelsens § 4, stk. 1, nr. 1 og stk. 2.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Valgt blev Jens P. Jellesen med Benny Hammer som stedfortræder og Gert Eriksen med Kirsten Bech Hansen som stedfortræder








10. Forslag til Fællesregulativ for private almene vandforsyninger.

J.nr.: 13.02.03 P24 Init.: kes
utm-212.doc

Sagsfremstilling:

Der er udarbejdet forslag til nyt fællesregulativ for de private almene vandforsyninger.
Forslaget er stort set identisk med Miljøstyrelsens vejledning nr. 4, 2003, men justeret i forhold til Foreningen af Vandværker i Danmark, FVD´s bemærkninger og med lidt lokale tilføjelser.

Regulativet indeholder alene bestemmelser om forhold mellem vandværket og dets interessenter/ forbrugere.

Udarbejdelse af forslaget med ændringer og tilføjelser er foretaget i samarbejde med Grenaa og Rougsø Kommuner, med henblik på at lette overgangen til Norddjurs Kommune. Det er planen, at Grenaa og Rougsø kommuner også gennemfører godkendelsesproceduren i løbet af sommeren 2005.

Regulativforslaget har været i høring i 8 uger frem til 9. maj 2005 ved samtlige private almene vandværker i kommunen. Der er indkommet én bemærkning, som ikke har givet anledning til ændringer.

Endvidere er der givet orientering på generalforsamlingen i Foreningen af Vandværker i Nørre Djurs Kommune den 18. april 2005, og forslaget har ad 2 omgange været drøftet i foreningens bestyrelse, senest på bestyrelsesmødet den 9. juni 2005.

Regulativet kan træde i kraft efter kommunalbestyrelsens godkendelse.

Regulativforslaget beror i sagen.

Teknisk chef indstiller, at forslag til Fællesregulativ for Private Almene Vandforsyninger i Nørre Djurs Kommune godkendes med ikrafttrædelse pr. 1. oktober 2005.

Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 23-06-05
Fraværende: Ingen

Indstillingen anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 2. august 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Godkendt.








11. Projekt 350.010 Iværksætterhus og IT formidlet vidensservice i Ørum Aktiv Center/Nybygning af folkebibliotek

J.nr.: 82.20.01 S05 Init.: hjl
bk-171.doc

Sagsfremstilling:
Kommunalbestyrelsen har i møde den 5. februar 2004 givet en anlægsbevilling på 550.000 kr. til indretning af midlertidig bibliotek i Ørum Aktiv Center, flytning af biblioteket fra Åbrovej 44, indkøb af inventar samt projektforslag til nyt bibliotek.

Med baggrund i tidligere tilkendegivelser i Børne- og Kulturudvalget, har det nedsatte byggeudvalg arbejdet videre med den vision, der blev skabt for 10 år siden, hvorefter centret skulle være andet og mere end en idrætshal.

Resultatet er blevet en permanent biblioteksløsning i Ørum Aktiv Center samt etablering af iværksætterhus og IT-formidlet vidensservice.

Formålet med projektet er bevidst at udvikle Ørum Aktiv Center som et multifunktionelt medborgerhus, et “community centre”, hvor de forskellige dele, aktiviteter og tilbud inspirerer og støtter hinanden på kryds og tværs, hvorved der skabes et levende og aktivt miljø for borgere, foreninger, iværksættere og virksomheder. Enkeltdelene, som griber ind i hinanden er:
• Iværksætterhus, en “rugekasse” for iværksættere, som kombineres med:
• Bibliotek med udvidet on-line vidensformidling, vejledning og rådgivning med anvendelse af avanceret IT, som kombineres med:
• Folkeskolen i forbindelse med UEA (Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering).

I det hele taget er det tanken at etablere et “udstillingsvindue” for Norddjurs regionen, dvs. et levende miljø som indbyder til at borgerne og virksomheder bruger stedet på forskellige måder, og samtidig bidrager til nye aktiviteter på stedet. Centret skal både forstås som en støttefunktion og samlingspunkt for den civile og frivillige sektor (kultur- og idrætsforeninger, studiegrupper osv.), og som et sted hvor iværksættere og virksomheder kan få vidensservice, opbygge netværk, fælles aktiviteter m.v.

Projektet er budgetteret til en samlet anlægsudgift på 5.600.000 kr.

Som led i finansieringen af projektet er der opnået tilsagn om
1. Anlægstilskud på 1.250.000 kr. fra Lokale- og Anlægsfonden,
2. Anlægstilskud på 1.860.004 kr. fra EU´s regionalfondsmidler, og
3. Driftstilskud på 392.509 kr. fra EU´s regionalfondsmidler.

Der er knyttet en række betingelser til de anførte støttebeløb, herunder bl.a., at der pr. 1. november 2005 er afholdt og betalt minimum 25% af de samlede budgetterede udgifter. Tilsvarende skal minimum 50% af de samlede udgifter være afholdt og betalt pr. 1. maj 2006 og 75% pr. 1. november 2006.

Det bemærkes herudover, at projektet er omfattet godkendelsesordningen, jfr. Indenrigs- og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 1045 af 29. oktober 2004 om godkendelse af iværksættelse af kommunal anlægsvirksomhed i 2005.

På baggrund af ovennævnte ansøges der om tillæg til anlægsbevillingen på 5.600.000 kr. i udgift (udgiftsbevillingen udgør herefter 6.150.000 kr. inkl. den midlertidige biblioteksindretning) og 3.110.000 kr. i indtægt (de to anlægstilskud).

Der ansøges tillige om tillæg til rådighedsbeløb for 2005 på 1.466.000 i udgift (således at rådighedsbeløbet for 2005 udgør i alt 1.766.000 kr.), samt 465.000 kr. i indtægt.

Nettoforskellen, 1.001.000 kr. (1.466.000 kr. minus 465.000 kr.) foreslås finansieret af kassebeholdningen. Når indtægtsbevillingen ikke er større skyldes det, at der i 2005 alene udbetales 25% af tilskudsbeløbet på de 1.860.004 kr.

Rådighedsbeløbene for 2006 vil blive justeret i overensstemmelse med de nukendte forhold omkring anlægsudgifter og anlægsindtægter.

Forvaltningsdirektøren indstiller, at der meddeles bevillinger som ansøgt og at byggeriet udbydes i indbudt licitation i fagentrepriser.

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget - Ekstraordinært den 30. juni 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 2. august 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales af et flertal på 4.
Knud Andersen ønsker punktet ført tilbage til Børne- og Kulturudvalget under henvisning til skrivelse fra den politiske styregruppe af 29. juni 2005.
Fukusgruppen for økonomi.
Spilleregler for økonomisk politik frem til sammenlægningen, pkt. 6.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Godkendt af et flertal på 11.
Knud Andersen, Eigil Henriksen, Carlo Christensen og Hans Møller stemte imod.







12. EU-Projektet "Iværksætterhus og IT formidlet vidensservice i Ørum Aktiv Center" - ANLÆGSDELEN

J.nr.: 82.20.01 Init.: hjl
bk-173.doc

Sagsfremstilling:
Kommunalbestyrelsen har i møde den 5. februar 2004 givet en anlægsbevilling på 550.000 kr. til indretning af midlertidig bibliotek i Ørum Aktiv Center, flytning af biblioteket fra Åbrovej 44, indkøb af inventar samt projektforslag til nyt bibliotek.

Med baggrund i tidligere tilkendegivelser i Børne- og Kulturudvalget, har det nedsatte byggeudvalg arbejdet videre med den vision, der blev skabt for 10 år siden, hvorefter centret skulle være andet og mere end en idrætshal.

Resultatet er blevet en permanent biblioteksløsning i Ørum Aktiv Center samt etablering af iværksætterhus og IT-formidlet vidensservice.

Formålet med projektet er bevidst at udvikle Ørum Aktiv Center som et multifunktionelt medborgerhus, et “community centre”, hvor de forskellige dele, aktiviteter og tilbud inspirerer og støtter hinanden på kryds og tværs, hvorved der skabes et levende og aktivt miljø for borgere, foreninger, iværksættere og virksomheder. Enkeltdelene, som griber ind i hinanden er:
• Iværksætterhus, en “rugekasse” for iværksættere, som kombineres med:
• Bibliotek med udvidet on-line vidensformidling, vejledning og rådgivning med anvendelse af avanceret IT, som kombineres med:
• Folkeskolen i forbindelse med UEA (Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering).

I det hele taget er det tanken at etablere et “udstillingsvindue” for Norddjurs regionen, dvs. et levende miljø som indbyder til at borgerne og virksomheder bruger stedet på forskellige måder, og samtidig bidrager til nye aktiviteter på stedet. Centret skal både forstås som en støttefunktion og samlingspunkt for den civile og frivillige sektor (kultur- og idrætsforeninger, studiegrupper osv.), og som et sted hvor iværksættere og virksomheder kan få vidensservice, opbygge netværk, fælles aktiviteter m.v.

Som et led i finansieringen af projektet har der været fremsendt ansøgning til mål 2 programmet i Århus Amt på 4.426.000 kr. til dækning af udgifter afholdt i forbindelse med gennemførelse af projektet, nærmere bestemt opførelse af ny bygning på det nye projekt.

Erhvervs- og Byggestyrelsen har den 6. juni 2005 meddelt bevilling af et tilskud på 1.860.004 kr. af EU´s regionalfondsmidler til overgangsområder.

Støttebeløbet udgør 42% af det ansøgte beløb, da Århus Amt ikke har tilstrækkelige midler til rådighed til offentlige udviklingsprojekter.

Forvaltningsdirektøren indstiller, at tilsagnet om støtte tages til efterretning, og at detailprojektering iværksættes.

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget - Ekstraordinært den 30. juni 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 2. august 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales af et flertal på 4.
Knud Andersen ønsker punktet ført tilbage til Børne- og Kulturudvalget under henvisning til skrivelse fra den politiske styregruppe af 29. juni 2005.
Fukusgruppen for økonomi.
Spilleregler for økonomisk politik frem til sammenlægningen, pkt. 6.
Styring af tillægsbevillinger 2005 - 2006.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Godkendt af et flertal på 11.
Knud Andersen, Eigil Henriksen, Carlo Christensen og Hans Møller stemte imod.








13. EU-Projektet "Iværksætterhus og IT formidlet vidensservice i Ørum Aktiv Center" - UDVIKLINGSDELEN

J.nr.: 82.20.01 Init.: hjl
bk-172.doc

Sagsfremstilling:
Kommunalbestyrelsen har i møde den 5. februar 2004 givet en anlægsbevilling på 550.000 kr. til indretning af midlertidig bibliotek i Ørum Aktiv Center, flytning af biblioteket fra Åbrovej 44, indkøb af inventar samt projektforslag til nyt bibliotek.

Med baggrund i tidligere tilkendegivelser i Børne- og Kulturudvalget, har det nedsatte byggeudvalg arbejdet videre med den vision, der blev skabt for 10 år siden, hvorefter centret skulle være andet og mere end en idrætshal.

Resultatet er blevet en permanent biblioteksløsning i Ørum Aktiv Center samt etablering af iværksætterhus og IT-formidlet vidensservice.

Formålet med projektet er bevidst at udvikle Ørum Aktiv Center som et multifunktionelt medborgerhus, et “community centre”, hvor de forskellige dele, aktiviteter og tilbud inspirerer og støtter hinanden på kryds og tværs, hvorved der skabes et levende og aktivt miljø for borgere, foreninger, iværksættere og virksomheder. Enkeltdelene, som griber ind i hinanden er:
Iværksætterhus, en “rugekasse” for iværksættere, som kombineres med:
• Bibliotek med udvidet on-line vidensformidling, vejledning og rådgivning med anvendelse af avanceret IT, som kombineres med:
• Folkeskolen i forbindelse med UEA (Uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering).

I det hele taget er det tanken at etablere et “udstillingsvindue” for Norddjurs regionen, dvs. et levende miljø som indbyder til at borgerne og virksomheder bruger stedet på forskellige måder, og samtidig bidraget til nye aktiviteter på stedet. Centret skal både forstås som en støttefunktion og et samlingspunkt for den civile og frivillige sektor (kultur- og idrætsforeninger, studiegrupper osv.), og som et sted hvor iværksættere og virksomheder kan få vidensservice, opbygge netværk, fælles aktiviteter m.v.

Som et led i finansieringen af projektet har der været fremsendt ansøgning til mål 2 programmet i Århus Amt på 934.000 kr. til dækning af udgifter afholdt i forbindelse med gennemførelse af projektet, nærmere bestemt ansættelse af personale, indkøb af udstyr m.v. i perioden indtil 30. juni 2007.

Erhvervs- og Byggestyrelsen har den 6. juni 2005 meddelt bevilling af et tilskud på 392.509 kr. af EU´s regionalfondsmidler til overgangsområder.

Støttebeløbet udgør 42% af det ansøgte beløb, da Århus Amt ikke har tilstrækkelige midler til rådighed til offentlige udviklingsprojekter.

Forvaltningsdirektøren indstiller, at tilsagnet om støtte tages til efterretning, og at driftsudgifterne såvel som støttebeløbet indregnes i budgetterne for henholdsvis 2006 og 2007. For så vidt angår 2005 ansøges der om en tillægsbevilling på 92.000 kr. til funktion 0.05 Ubestemte formål. Tillægsbevillingen foreslås finansieret af kassebeholdningen idet dog bemærkes, at den kommunale medfinansiering søges inddækket via tilskud fra andre fonde.

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget - Ekstraordinært den 30. juni 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 2. august 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales af et flertal på 4.
Knud Andersen ønsker punktet ført tilbage til Børne- og Kulturudvalget under henvisning til skrivelse fra den politiske styregruppe af 29. juni 2005.
Fukusgruppen for økonomi.
Spilleregler for økonomisk politik frem til sammenlægningen, pkt. 6.
Styring af tillægsbevillinger 2005 - 2006.


Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Godkendt af et flertal på 11.
Knud Andersen, Eigil Henriksen, Carlo Christensen og Hans Møller stemte imod.








14. Sygedagpenge

J.nr.: 16.19.02 Init.: IHM
su-295.doc

Sagsfremstilling:
I henhold til beslutning tages ordningen op til vurdering nu hvor der er forløbet et år fra stillingens oprettelse.

Med oprettelsen af stillingen sidste år anses normeringen nu for at kunne hænge sammen i afdelingen.
I årets løb har det været muligt at styre merarbejdet og der er ikke udbetalt løn for merarbejde.

Det har været muligt at fastholde de gode resultater, som er opnået gennem de senere års intensive arbejde på området, målt på
• antal sager over 52 uger (mål: max. 10 sager)
• antal sager over 26 uger (mål: max. 30 % af sagerne)
• gennemsnitlig varighed. (mål: max. 26 uger)

Det var forventningen, at stillingen kunne finansieres ved mindreudgifter på området.
Dette har holdt stik.
I forhold til det oprindelige budget er der brugt 1.075.000 kr. mindre i 2004.

Det fremgår af Beskæftigelsesministeriets benchmarking på sygedagpengeområdet, at Nørre Djurs Kommune skulle bruge 1.019.778 kr. (sv. t. 13,3 %) mere om året, hvis kommunens sygedagpengemodtagere var sygemeldt i lige så lang tid som i sammenligningskommunerne.

Det skal herudover bemærkes, at Folketinget har vedtaget ny lov på sygedagpengeområdet med virkning fra 1. juli 2005.
Loven indebærer et betydeligt administrativt merarbejde, som kommunerne kompenseres for gennem forøgede generelle tilskud.
I 2005 vil dette tilskud på landsplan udgøre 35 mio. kr. og fremover 50 mio. årligt.

Forvaltningsdirektøren indstiller på ovenstående baggrund, at stillingen fortsætter uændret.

Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales.
Beslutning i Økonomiudvalget den 2. august 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Godkendt.








15. Stenvadcentret - takster til mellemkommunale afregninger

J.nr.: 15.20 Init.: IHM
su-285.doc

Sagsfremstilling:

I forhold til aktivering på Stenvadcentret har Stenvadcentret i henhold til kontrakten mulighed for at sælge pladser til andre kommuner såfremt der er mere kapacitet end Nørre Djurs Kommune selv kan finde anvendelse for.

Økonomiafdelingen har derfor beregnet følgende takster for mellemkommunale afregninger vedrørende brug af Stenvadcentret gældende for 2005.

Årstakst kr. 60.673,00
Månedstakst kr. 5.056,00
Ugetakst kr. 1.167,00
Dagstakst kr. 243,00

Forvaltningsdirektøren indstiller, at taksterne godkendes.

Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales.

Beslutning i Økonomiudvalget den 2. august 2005
Fraværende: Ingen

Anbefales.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Godkendt.









16. Norddjurs Kommune - ældrerådsvedtægter/valg

J.nr.: 16.00.08/84.13 Init.: ihm
su-303.doc

Sagsfremstilling:

a. Vedtægter

Ældrerådenes styregruppe fremsender forslag til ”Vedtægter for Ældrerådet i Norddjurs Kommune”.

Følgende bilag er vedlagt sagen:
• Forslag til vedtægter
• Vedtægter for Ældrerådet i Nørre Djurs Kommune

Den politiske styregruppe for Norddjurs Kommune har på mødet den 23. juni 2005 besluttet at anbefale de fire kommunalbestyrelser, at vedtægterne godkendes.

b. Valg til ældrerådet

I henhold til forslag til ”Vedtægter for Ældrerådet i Norddjurs Kommune”, § 5 Valget, fremgår det bl.a.,

at kommunalbestyrelsen sørger for, at der afholdes valg til ældrerådet hvert 4. år,

at valgperioden følger kommunalbestyrelsens, og

at kommunalbestyrelsen fastlægger i samråd med Ældrerådet de nærmere bestemmelser for valgets gennemførelse.

I Nørre Djurs Kommune har ældrerådsvalg været afviklet i samarbejde mellem Ældrerådet og socialafdelingen.

I udkast til valgregler for ældrerådsvalget i Norddjurs Kommune anføres det, at der afholdes valg den 15. november 2005 samtidig med valg til kommunalbestyrelser og regionsråd.

Følgende bilag ligger i sagen:
• Udkast til valgregler for ældrerådsvalg i Norddjurs Kommune
• Borgmesterkontorets notat af 21. juni 2005 om ældrerådsvalg i Norddjurs Kommune.

Arbejdsgruppen vedrørende valg i Norddjurs Kommune går ind for brevstemmeafgivning, som ved seneste ældrerådsvalg i Grenaa og Nørre Djurs kommuner. Dette betyder, at stemmesedler m.v. udsendes til alle stemmeberettigede og returnering skal ske inden for en nærmere angiven frist, som kan være den 15. november 2005.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet samt Socialministeriet har meddelt, at kommunalbestyrelserne kan tilrettelægge ældrerådsvalget på hver sin måde uanset at valget gælder til en ny kommunes ældreråd.

Den politiske styregruppe for Norddjurs Kommune har den 23. juni 2005 besluttet at anbefale, at der afholdes valg til Ældrerådet i Norddjurs Kommune den 15. november 2005, hvor der tillige af- holdes kommune- og regionsrådsvalg. Det blev aftalt, at arbejdsgruppen ”Kommune- og regions- rådsvalg” i samråd med repræsentanter fra ældrerådene i Norddjurs Kommune skal finjustere valgreglerne.

Efterfølgende har Grenaa Kommune, meddelt, at de agter at lade valget foretage ved brevstemmeafgivning i lighed med tidligere år.

I Rousgø og Sønderhald foregår valget ved direkte afstemning i lighed med tidlige år.

Ældrerådet afholder møde om sagen onsdag den 10. august, og Ældrerådets indstilling vil foreligge på mødet.

Forvaltningsdirektøren indstiller

a. at vedtægterne godkendes .

at der til ældrerådsvalget i Norddjurs Kommune vælges mellem to muligheder:

at valget foregår ved direkte valg
at valget foregår ved brevstemmeafgivning med mulighed for at aflevere
brevstemmekurverten i forbindelse med kommune- og regionsrådsvalget.

Den nærmere tilrettelæggelse af valget sker i samarbejde mellem socialafdelingen og
Ældrerådet.

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Ældrerådet og Det Sociale Udvalg anbefaler forvaltningsdirektørens indstilling a. og b.1.
Godkendt.










17. Punkt fra Knud Andersen

J.nr.: 82.20.01 Init.: mc
kmb-505.doc

Sagsfremstilling:

Kommunalbestyrelsesmedlem Knud Andersen har fremsendt følgende punkt til dagsordenen:

“ Gennemførelse af projekt 350.010 Iværksætterhus og I.T. formidlet videnservice i Ørum Aktiv Center / Nybygning af folkebibliotek.
Børn og Kultur udvalgsmødet den 30. juni 2005. J.nr.: 82.20.01 S05 bk-171.doc
Rettelse af 28.06.2005. cc: Kirsten Krogh.

1. Er der opnået enighed med de andre kommuner i den fremtidige Norddjurs Kommune for at sikre, at de under projekt 350.010 nævnte tiltag passer ind i den fremtidige struktur på lige de her områder?

2. Er de kommende samarbejdspartnere indforstået med at de bliver påført en gældsbyrde for et projekt der, måske, er andre visionære som placeringsmæssige ideer om?

3. At der ved udbygningen af det nuværende Ørum Aktiv Center ikke i de eksisterende bærende konstruktioner (stålmontage), findes svagheder eller mangler, der vil kunne påføre projektet udgifter det vil være vanskeligt at tage højde for. Svagheder, der måske har været nævnt, men er blevet negligeret eller “skubbet ind under gulvtæppet”?

4. At der på, eller ved, de eksisterende bygninger ikke på nogen måde er fejl eller mangler (f.eks. vandindtrængning, der nødvendigvis skal tages i betragtning for på et realistisk grundlag at kunne danne sig en mening om de økonomiske konsekvenser ved en udbygning og udlicitering?

5. Har der været, eller er der sager kørende, der berører personer, firmaer eller bestyrelser, der har været, eller er engagerede i projektet omkring Ørum Aktiv Center?

PS. Punktet ønskes samtidigt skriftligt besvaret inden, eller til, kommunalbestyrelsesmødet den 11. august 2005.”

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Drøftet. Notat udarbejdet den 26. juli 2005.








18. Punkt fra Knud Andersen

J.nr.: 85.15.00 Init.: mc
kmb-512.doc

Sagsfremstilling:

Kommunalbestyrelsesmedlem Knud Andersen har fremsendt følgende punkt til dagsordenen:

“Nørre-Djurs Kommune er partner i Bøvlmillieuets E.U. project.

Projektet er nu godkendt med et tilskud på kr. 2.000.000.- (samlet budget kr. 4.000.000.-)

Initiativtagerne (Bøvl) tilbyder at stille sig til rådighed med en introduktion til projektet som kaldes Networking Djursland.”

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Projektlederne indbydes til møde den 8. september 2005.








19. Eventuelt

J.nr.: Init.: mc
kmb-508.doc

Sagsfremstilling:

Beslutning i Kommunalbestyrelsen den 11. august 2005
Fraværende: Ingen.

Ingen sager.


Kilde: nøre djurs kommune

jimmi


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem på din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam