Af MF Anne-Mette Winther Christiansen (V) (Medlem af Uddannelsesudvalget)
Integration er ikke en opgave der alene kan klares ved lovgivning, eller ved indsats fra det offentlige. En vellykket integration forudsætter, at alle tager et medansvar, og den enkelte indvandrer skal mødes med nøjagtigt de samme krav og forventninger, som andre borgere i Danmark mødes med.
Ingen unge må forlade folkeskolen til ingenting og begynde deres voksne liv på kontanthjælp, og netop folkeskolen har en rolle i regeringens nye integrationsoplæg.
Sprogstimulering bliver et af kerneområderne for at hjælpe børn, der har et andet modersmål end dansk. Mange tosprogede behersker ikke dansk godt nok til at kunne følge med i undervisningen, i samme omfang som de øvrige børn gør.
I folkeskolen har en evaluering af dansk som andetsprog peget på, at ikke alle tosprogede elever får den undervisning, som de har krav på, simpelthen fordi de ikke behersker sproget godt nok.
Nu vil regeringen udvikle screeningsmaterialer, som skal hjælpe til at vurdere de tosprogede elevers behov for støtte i dansk, når de skal optages i folkeskolen.
Derudover vil der blive udviklet læsetests, så man hele tiden kan følge eleverne, og sætte ind med hjælp, når man kan se, at der er behov for det.
Med materialerne og testene vil folkeskolen få midler, som effektivt kan hjælpe de tosprogede fra de starter i skolen til skoleforløbets slutning.
For mig er der ingen tvivl: At beherske et lands sprog ordentligt, er en forudsætning for, at kunne begå sig i det pågældende land.
Det vil vi blandt andet gerne hjælpe de tosprogede unge med, derfor disse nye integrationstiltag i folkeskolen.
-Mette Winther Christiansen (V) (Medlem af Uddannelsesudvalget)
Integration er ikke en opgave der alene kan klares ved lovgivning, eller ved indsats fra det offentlige. En vellykket integration forudsætter, at alle tager et medansvar, og den enkelte indvandrer skal mødes med nøjagtigt de samme krav og forventninger, som andre borgere i Danmark mødes med.
Ingen unge må forlade folkeskolen til ingenting og begynde deres voksne liv på kontanthjælp, og netop folkeskolen har en rolle i regeringens nye integrationsoplæg.
Sprogstimulering bliver et af kerneområderne for at hjælpe børn, der har et andet modersmål end dansk. Mange tosprogede behersker ikke dansk godt nok til at kunne følge med i undervisningen, i samme omfang som de øvrige børn gør.
Af MF Anne
I folkeskolen har en evaluering af dansk som andetsprog peget på, at ikke alle tosprogede elever får den undervisning, som de har krav på, simpelthen fordi de ikke behersker sproget godt nok.
Nu vil regeringen udvikle screeningsmaterialer, som skal hjælpe til at vurdere de tosprogede elevers behov for støtte i dansk, når de skal optages i folkeskolen.
Derudover vil der blive udviklet læsetests, så man hele tiden kan følge eleverne, og sætte ind med hjælp, når man kan se, at der er behov for det.
Med materialerne og testene vil folkeskolen få midler, som effektivt kan hjælpe de tosprogede fra de starter i skolen til skoleforløbets slutning.
For mig er der ingen tvivl: At beherske et lands sprog ordentligt, er en forudsætning for, at kunne begå sig i det pågældende land.
Det vil vi blandt andet gerne hjælpe de tosprogede unge med, derfor disse nye integrationstiltag i folkeskolen.
Kilde: grenå bladet
jimmi