I dag kører over otte millioner Volvo'er rundt på vejene i hele verden, men det er nok de færreste, der ved, at Volvo-navnet allerede blev registreret i 1915 i Sydsverige - og det var dengang ikke navnet på en bil, men på et kugleleje, der ganske vist var udviklet til biler.
Volvo-navnet så første gang dagens lys på den svenske kuglelejefabrik, SKF, i juni 1915. SKF ønskede at udvide produktionen til også at omfatte kuglelejer til bilindustrien, og skulle bruge et nyt navn. En kvik medarbejder med sans for ord og sprog fandt på navnet VOLVO - med store bogstaver. Navnet stammer fra latin, hvor »Volvo« betyder »jeg ruller«.
Navnet Volvo var smart, let at udtale og stave over det meste af verden. Derudover havde betydningen »jeg ruller« jo en stor symbolværdi i automobilets verden. Desværre betød første verdenskrig, at de store planer blev skrinlagt, og selskabsnavnet AB Volvo blev lagt i skrivebordsskuffen.
Først i 1926 blev det fundet frem igen, da en SKF-medarbejder, Assar Gabrielsson, overtalte SKF til at stå bag en ny svensk bilproduktion.
På de nye Volvo-biler skulle der også være et logo. Og det blev oldtidens kemiske symbol for jern - en cirkel med en pil igennem, der peger diagonalt op mod højre. Dette logo skulle også symbolisere Sveriges stærke og velrenommerede jernindustri. Logoet bruges stadig og findes på alle Volvo-bilers køler og midt på rattet.
Til dags dato er der produceret cirka 13,5 millioner Volvo'er, og hertil kommer også mange millioner lastbiler, busser, entreprenørmaskiner, samt skibs- og flymotorer.
Af de mange Volvo-biler, der er produceret til dato, kører over otte millioner af dem stadig rundt på verdens veje i dag.
Den kvikke medarbejder, der i 1915 fandt på navnet Volvo, var næppe klar over, at han kom til at spille en stor rolle i at skabe en global industri-koncern, hvis navn stadig er kendt og respekteret over hele verden
Kilde: grenå bladet
jimmi