Den konceptstyrede optikerkæde Profil Optik, der består af 107 forretninger, er med i det samarbejde, som netop har købt Danmarks ældste optikerkoncern, F.A. Thiele med over 50 butikker i Danmark.
Med ét slag indtager Profil Optik førerpositionen på det danske marked for briller og kontaktlinser. Det blev en realitet, da generalforsamlingen i Profil Optik for få dage siden i Middelfart godkendte, at Profil Optik erhverver en mindre aktiepost og dermed bliver medejer af Danmarks ældste optikerkoncern, F.A. Thiele med over 50 butikker i Danmark.
Hovedaktionæren i det nye konsortium er Jens Henrik Brandt, indehaver af grossist-virksomheden J.C. Filtenborg, Danmarks største leverandør af brilleglas. Jens Henrik Brandt og Profil Optiks adm. direktør Jørgen Nielsen har arbejdet sammen om realiseringen af dette opkøb kombineret med et strategisk samarbejde siden november 2004. Thiele føres videre under det kendte navn. Profil Optik har i sig selv været inde i en rivende udvikling siden 2001, hvor der var 83 selvstændige butikker knyttet til kædesamarbejdet. I dag er der 107 forretninger under Profil Optik paraplyen – en vækst på over 20 pct. i løbet af de fire år.
Sammenligner man anslåede markedsandele i Danmark målt på omsætning, ligger Profil Optik på 23 pct. og Thiele på 10 pct. Det giver de to en samlet markedsandel på 33 pct. mod 31 pct. til Synoptik, der hidtil har været størst. Synoptik har i dag 107 butikker i Danmark i forhold til Profil Optik og Thieles tilsammen ca. 160.
I Profil Optik er man meget tilfredse med, at det lykkedes at vinde over andre potentielle bejlere til den attraktive kæde af Thiele-forretninger i den største investering i optikbranchen foretaget af en dansk køber. For i det større europæiske perspektiv er Profil Optik, med en samlet omsætning på omkring en halv milliard kroner, kun en lille spiller sammenlignet med f.eks. Pearle, der omsætter for omkring 15 mia. kr. Det var netop hollandske Pearle, som i 2003 købte aktiemajoriteten i Synoptik for over en halv milliard kroner.
”Det nye samarbejde giver os større styrke f.eks. på indkøbsområdet, og dermed vil de enkelte forretninger i Profil Optik, stå langt bedre rustet til den skærpede konkurrence, som vi utvivlsomt vil komme til at opleve i de kommende år,” siger Mogens Pedersen i Grenaa.
Kilde: Grenå Bladet
jimmi