Nr-djursportalen.dk

Tak til
 






  
05/05 2023

Blå busplan fra Århus Amt skuffer!!

Den 19. juni trådte Århus amts nye, årlige buskøreplan i kraft. Amtet har vedholdende engageret sig for opgraderingen af Århus-Grenaa-jernbanen. Den fik ny og bedre køreplan i januar. Derfor var det nærliggende at tro, at Århus Amts trafikafdeling arbejdede tæt sammen med DSB, og indarbejdede forbedringer og tilpasninger på Djursland ved at koordinere bus- og togkøreplaner.

Men i den nye køreplan for amtets blå busser finder man ikke nyt. Ikke et eneste eksempel på samdrift eller koordinering mellem bus og bedre togplan.
Vi har virkelig på Djursland oplevet, at Århus-Grenaa-banen er blevet forbedret. Et kvarter hurtigere på den samlede strækning. Timedrift. Visse fremskridt i forbindelser videre fra Århus. Der var indkøringsproblemer især i starten. Nu har DSB haft en succesrig maj med rigtig mange rejsende. Det var klogt, at DSB overførte succesen med gratismåned fra Svendborg-banen. På Djurslands-banen gav det endnu flere rejsende. Brugerkredsen er udvidet.
10 minutters ekstra reduktion kan nås ved små investeringer øst for Ryomgård. Og nye togtyper (hvor længe skal vi vente på dem!!), kan give endnu større gevinster.
Pendlere, lokalpolitikere og Djurslands Trafikforening har i årevis peget på, at når jernbanen blev forbedret, så skulle busruterne på Djursland nytænkes. Så flere ruter omlægges og synkroniseres med toget. Lokalbusser kan bringe folk til og fra toget, så også andre lokaliteter end de på Grenaa-Kolind-Ryomgård-Hornslet skinnestrækningen får fordel af togfremskridtet.
Med de nuværende ruter er det især på busrute 352 Bønnerup-Glesborg-Ryomgård, at køreplankoordination ligger lige for. Bus 119 mellem Ørsted-Hornslet-Århus kan også nyde godt af toglinjen. Så der bliver hurtigere og bedre forbindelser mellem Norddjursland og Århus. Og andre ruter kan måske med fordel omlægges med skelen til togtiderne. Man kan få fremskridt billigt, måske endda for de samme penge.
Djurslands Udviklingsråd (DUR) har lavet en masterplan for trafikudviklingen på Djursland. Trafikforeningen mener, at planen er et særdeles nyttigt bidrag til forbedring af trafikbetjeningen på Djursland. Et af punkterne heri er: »Forbedret samspil mellem busbetjeningen på det nordlige Djursland og køreplanen på Grenaabanen«.
Lovene om nye regioner og nye trafikselskaber betyder i praksis, at vi skal hen på den anden side af 2007 før det er realistisk, at regionen får sat trafikforbedringer i værk. Vi forstår godt, at planlægning i amtet er svær i disse tider. Men så længe kan vi ikke vente på busforbedringer. Så vi opfordrer amtet til at gennemgå og omstille Djurslands busser i samarbejde med DSB. Det blev desværre ikke pr. den 19. juni i år. Men så kan amtet justere de to Norddjurs-køreplaner til januar 2006, når også DSB gør det. Der er dejligt her på Djursland - det oplevede mange gratis-rejsende DSB-gæster i maj. Og vi vil så frygtelig gerne hjælpe Århus med at nedtrappe bilkøerne. Kommer tog - kommer bus - kommer passagerer!

Med venlig hilsen
John Ole Rasmussen
og Mads Nikolajsen
Hhv. formand og
næstformand i Trafik-
foreningen Djursland

Kilde: grenå bladet

jimmi


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem pÃ¥ din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam