Referat fra Socialudvalgets møde den 16. juni 2005
Efterretning
J.nr.: Init.: IHM
su-291.doc
Sagsfremstilling:
a. Dansk Sygeplejeråd fremsender publikationen Fremtidens sygepleje i kommunerne.
b. Socialministeriet fremsender orientering om lov om ændring af lov om social service (Revsion af reglerne om frit valg af leverandør i hjemmeplejen m.v.).
c. Århus Amt, det regionale, sociale Udviklingsråd fremsender grundtakstredegørelse 2005.
d. Socialministeriet fremsender publikationen Velfærd på flere måder - samarbejde mellem
frivillige sociale organisationer og kommuner/amter.
e. Beskæftigelsesministeriet - lov om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov om arbejdsskadesikring og lov om retssikkerhed og administration på de sociale område.
Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen
Til efterretning.
Mødereferater - Socialudvalgets område
J.nr.: Init.: ihm
su-160.doc
Sagsfremstilling:
• Ældrerådsmøde den 13. april 2005
• Ældrerådsmøde den 18. maj 2005.
Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen
Til efterretning.
Kommunalt tilsyn på ældreområdet
J.nr.: K09-16.07 Init.: IHM
su-288.doc
Sagsfremstilling:
Til orientering.
Efter bestemmelserne i Serviceloven har Kommunalbestyrelsen pligt til at føre tilsyn med, at personlig hjælp, omsorg og pleje m.v. løses i overensstemmelse med kommunens vedtagen kvalitetsstandarder på området. (Kap. 14, §75)
Kommunens visitatorer har foretaget det sundhedsfaglige tilsyn på
Plejehjemmet Vestervang den 16. december 2004 og på
Plejehjemmet Nørrevang den 16. december 2004.
Sammenfattende er konklusionen for Plejehjemmet Vestervang, at:
Det uanmeldte tilsyn giver ikke anledning til bemærkninger. Helhedsindtrykket er et meget vefungerende plejehjem. Lederen giver ved besøget udtryk for manglerne i forhold til kravene til afgørelser og systematisk revurdering vil blive tilrettet, og at dette er påbegyndt.
Sammenfattende er konklusionen for Plejehjemmet Nørrevang, at:
Tilsynsbesøget giver ikke anledning til bemærkninger. Helhedsindtrykket af et meget velfungerende plejehjem. Der er påpeget enkelte mangler i dokumentationen i forhold til systematisk revurdering, tydeliggørelse af beboerens medvirken i tilrettelæggelsen af plejen og i oplysning i forhold til klageadgang.
Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen
Til orientering.
Randers Centralsygehus - samarbejdsaftale om indlæggelse og udskrivelse.
J.nr.: 16.03.01 Init.: IHM
su-290.doc
Sagsfremstilling:
Til orientering:
Randers Centralsygehus fremsender godkendelse af fælles samarbejdsaftale om gode indlæggelse og udskrivelse af borgere/patienter.
Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen
Til orientering.
Frivilligcentre - pulje til oprettelse af frivilligcentre.
J.nr.: Init.: IHM
su-292.doc
Sagsfremstilling:
Til orientering.
Socialministeriet fremsender pressemeddelelse om udmelding af ansøgningspulje på 49 mill. til etablering af nye frivilligcentre og udvikling af eksisterende.
Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen
Til orientering.
Århus Amts Sundhedsplan
J.nr.: Init.: IHM
su-296.doc
Sagsfremstilling:
Til orientering:
Århus Amt fremsender Sundhedsplan godkendt af Århus Amtsård den 1. Marts 2005.
Planen bygger videre på principperne fra den sidste sunhedsplan. Det helt overordnede tema er fartsat et sammenhængende sunhedsvæsen, hvor borgeren skal opleve sammenhæng mellem undersørelser, behandling og genoptræning.
Den nye sundhedsplan er knap så beskrivende som de tidligere sundhedsplaner. Den nye sundhedsplan er mere politisk, præget af holdninger og forslag til handlinger, og den tager sit udgangspunkt i de udfordringer, sundhedsvæsenet står overfor. Udfordringer som, uanset hvordan strukturen kommer til at se ud fremover, stadig vil være aktuelle.
De væsentligste udfordringer er:
• at der bliver flere ældre og en større mangfoldighed i befolkningen
• at der bliver flere, der lever med en kronisk sygdom
• at der er stigende behandlingspres fra livsstilsrelaterede sygdomme
• at der er social ulighed i sundhed
• at der er begrænset økonomisk råderum og personalemangel
• at sundhedsvæsenet med større specialisering og mange aktører, stiller større krav til koordinering mellem aktørerne
• at behandling og rehabilitering vil foregå lokalt eller i patientens eget hjem
• at skabe større sammenhæng mellem det somatiske og det psykiatriske sygehusvæsen.
Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen
Til orientering.
Plejehjemmet Vestervang - tilsynsrapport
J.nr.: Init.: IHM
su-297.doc
Sagsfremstilling:
Til orientering.
Arbejdstilsynet har den 8. februar 2005 foretaget tilsyn hos Plejehjemmet Vestervang.
Arbejdstilsynet har ud fra tilsynsbesøget vurderet, at virksomheden er en niveau 2 virksomhed. Det betyder generelt, at Arbejdstilsynet vurderer, at virksomheden lever op til kravene i Arbejdsmiljøloven. Arbejdstilsynet vil tilpasse sin reaktion til virksomhedens niveaplacering.
Tilsynsbesøget har kun givet anledning til en vejledning om følgende emne:
Egronomi i plejen.
Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen
Til orientering.
Plejehjemmet Nørrevang - tilsynsrapport
J.nr.: Init.: IHM
su-298.doc
Sagsfremstilling:
Til orientering.
Arbejdstilsynet har den 9. februar 2005 foretaget tilsyn hos Plejehjemmet Nørrevang.
Arbejdstilsynet har ud fra tilsynsbesøget vurderet, at virsomheden er en niveau 2-virksomhed. Det betyder, at Arbejdstilsynet vurderer, at virksomheden på visse punkter ikke lever op til kravene i Arbejdsmiljøloven. Arbejdstilsynet vil tilpasse sin reaktion til virksomheden niveauplacering.
Tilsynsbesøget har giver anledning til følgende konstaterede væsentlige problemer:
• Unødig støjpåvirkninger fra bækkenkoger
• Kontrolanordning på ventilation ved opvaskemaskine.
• Belysning på beboerstuer.
• Arbejdsstilling ved nedre toilette.
• Niveauforskel mellem badeværelse og beboerstue.
• Brug af egnet teknisk hjælpemiddel vil vejning af beboer.
Plejehjemmet har ved tilbagemelding til Arbejdstilsynet den 23. marts 2005 meddelt påtænkte løsningsmuligheder af ovennævnte problemer.
Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen
Til orientering.
Den Fælles kommunale Tandreguleringsordning
J.nr.: 16.21.01 Init.: IHM
su-299.doc
Sagsfremstilling:
Til orientering.
Rønde Kommune fremsender revideret regnskab for 2004 vedrørende den Fælles kommunale Tandreguleringsordninge mellem Ebeltoft, Nørre Djurs, Midtdjurs og Rønde Kommuner.
Revisionen har ikke givet anledning til forbehold.
Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen
Til orientering.
Stenvadcentret - takster til mellemkommunale afregninger
J.nr.: 15.20 Init.: IHM
su-285.doc
Sagsfremstilling:
I forhold til aktivering på Stenvadcentret har Stenvadcentret i henhold til kontrakten mulighed for at sælge pladser til andre kommuner såfremt der er mere kapacitet end Nørre Djurs Kommune selv kan finde anvendelse for.
Økonomiafdelingen har derfor beregnet følgende takster for mellemkommunale afregninger vedrørende brug af Stenvadcentret gældende for 2005.
Årstakst kr. 60.673,00
Månedstakst kr. 5.056,00
Ugetakst kr. 1.167,00
Dagstakst kr. 243,00
Forvaltningsdirektøren indstiller, at taksterne godkendes.
Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen
Anbefales.
EU-projektet “Flexjob Djursland” - tillægsbevilling
J.nr.: 15.20 Init.: IHM
su-293.doc
Sagsfremstilling:
Ansøgning om tillægsbevilling for 2005 på 515.000 kr. i såvel indtægt som udgift til funktion 5.68.98 Beskæftigelsesordninger til omkostningsstedet 598.036 EU-projektet “Flexjob Djursland”.
Projektet videreføres i 2006, hvorfor der i budgetforslaget optages et indtægs- og udgiftsbeløb på 1.119.000 kr.
Projektets formål er at Flexjob Djursland henvender sig til ledige, der har fået godkendelse til flexjob, men som ikke selv har fundet et på det ordinære arbejdsmarked. En undersøgelse viser, at det lokale erhvervsliv ikke i fornødent omfang er bevidste om den arbejdskraftreserve og de fordele, der findes i at ansætte en person i flexjob.
Projektet og dets deltagere skal arbejde sammen om at inspirere private og offentlige arbejdsgivere samt disses organisationer til at indgå i samarbejde om denne opgave, samt medvirke til at fjerne unødvendige barrierer og fordomme i forhold til persongruppen. De deltagere, der reelt kan, skal aktivt involveres i jobsøgning og gerne i fast tilknytning til en arbejdsgiver.
Projektet skal opbygge en central formidlingsenhed baseret på og bemandet med flexjobbere, der gennem information og opsøgende arbejde kan formidle kontakten mellem ledige flexjobbere og den enkelte virksomhed, og den skal forberedes til at blive videreført efter projektets afslutning.
“Den gode flexjob-historie” skal bruges som et aktiv i oplysningen om flexjobbets muligheder, og skal medvirke til at stimulere og tydeliggøre virksomhedernes sociale engagement.
Flexjob Djursland kan også blive en aktiv sparring til den kommunale forvaltning i forbindelse med fremtidige godkendelser, således at det sikres, at flexjob så vidt muligt bliver tilkendt i forbindelse med konkret jobtilbud.
Indtægtsbevillingen udgør projekttilskuddet, mens udgiftsbevillingen skal anvendes til det i projektbeskrivelsen anførte formål.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at ansøgningen imødekommes.
Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen
Anbefales.
EU-projetet “Janus fra fortid til fremtid” - tillægsbevilling
J.nr.: 15.20 Init.: IHM
su-294.doc
Sagsfremstilling:
Ansøgning om tillægsbevilling for 2005 på 793.000 kr. i såvel indtæft som udgift til funktion 5.68.98 Beskæftigelsesordninger til omkostningssted 598.035 EU-projektet “Janus - fra fortid til fremtid”.
Projektet videreføres i 2006, hvorfor der i budgetforslaget optages et indtægts- og udgiftsbeløb på 1.080.000 kr.
Projektet har til formål at anvende en ny kombination af fænomenologisk psykodynamisk og systemisk tænkning, hvor tænkningen i praksis og metodisk bæres af brugerinddragelse, helhedssyn, hurtig indsats, grupperelationer, empowerment og tæt samarbejde mellem a-kasser, AF, kommuner og virksomheder.
Det er tanken, at målgruppen er fordelt på både forsikrede ledige, sygemeldte, kontanthjælpsmodtagere og modtagere af starthjælp. Det er en del af metoden at sikre mangfoldighed blandt deltagerne, hvilket forventes at bevirke, at deltagerne støtter og styrker hinanden ud fra de mange ressourcer der ligger i mangfoldigheden, og at dette i forlængelse af de øvrige metoder, vil medføre en hurtig og stabil tilknytning til arbejdsmarkedet.
Indtægtsbevillingen udgør projekttilskuddet, mens udgiftsbevillingen skal anvendes til det i projektbeskrivelsen anførte formål.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at ansøgningen imødekommes.
Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Sygedagpenge
J.nr.: 16.19.02 Init.: IHM
su-295.doc
Sagsfremstilling:
I henhold til beslutning tages ordningen op til vurdering nu hvor der er forløbet et år fra stillingens oprettelse.
Med oprettelsen af stillingen sidste år anses normeringen nu for at kunne hænge sammen i afdelingen.
I årets løb har det været muligt at styre merarbejdet og der er ikke udbetalt løn for merarbejde.
Det har været muligt at fastholde de gode resultater, som er opnået gennem de senere års intensive arbejde på området, målt på
• antal sager over 52 uger (mål: max. 10 sager)
• antal sager over 26 uger (mål: max. 30 % af sagerne)
• gennemsnitlig varighed. (mål: max. 26 uger)
Det var forventningen, at stillingen kunne finansieres ved mindreudgifter på området.
Dette har holdt stik.
I forhold til det oprindelige budget er der brugt 1.075.000 kr. mindre i 2004.
Det fremgår af Beskæftigelsesministeriets benchmarking på sygedagpengeområdet, at Nørre Djurs Kommune skulle bruge 1.019.778 kr. (sv. t. 13,3 %) mere om året, hvis kommunens sygedagpengemodtagere var sygemeldt i lige så lang tid som i sammenligningskommunerne.
Det skal herudover bemærkes, at Folketinget har vedtaget ny lov på sygedagpengeområdet med virkning fra 1. juli 2005.
Loven indebærer et betydeligt administrativt merarbejde, som kommunerne kompenseres for gennem forøgede generelle tilskud.
I 2005 vil dette tilskud på landsplan udgøre 35 mio. kr. og fremover 50 mio. årligt.
Forvaltningsdirektøren indstiller på ovenstående baggrund, at stillingen fortsætter uændret.
Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen
Anbefales.
Omkonstituering
J.nr.: 00.01A10 Init.: IHM
su-289.doc
Sagsfremstilling:
Hans Møller Rasmussen har på grund af arbejdspres anmodet om at udtræde af Frivillighedsrådet.
2 medlemmer i Frivillighedsrådet vælges af og blandt Socialudvalgets medlemmer.
De to medlemmer:
Peter Bo Jensen
Hans Møller Rasmussen
Peter Bo Jensen er på grund af en omkonstituering ikke længere medlem af Socialudvalget.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at der udpeges to nye medlemmer til Frivillighedsrådet.
Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen
Henning Hansen og Gert Eriksen valgt.
Budgetopfølgning for Socialudvalget - 1 kvartal 2005
J.nr.: 00.01.Ø09 Init.: IHM
su-286.doc
Sagsfremstilling:
Der fremsendes budgetopfølgning for 1. kvartal 2005 for de 6 måltemaer på Socialudvalgets område.
Budgetopfølgningen vil blive udsendt inden mødet.
Bjarne Hansen deltager i behandlingen af dette punkt.
Forvaltningsdirektøren indstiller, at opfølgningen for 1. kvartsl 2005 tages til efterretning.
Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen
Til efterretning.
Budget 2006
J.nr.: 00.01.Ø02 Init.: IHM
su-287.doc
Sagsfremstilling:
• Gennemgang af budgetforslag 2006, som det foreligger nu.
• Gennemgang af Nye tiltag.
Konny Andreasen, Bjarne Hansen og Inge Højslet deltager i behandlingen af dette punkt.
Beslutning i Socialudvalget den 16. juni 2005
Fraværende: Ingen
(Inge Højslet deltog ikke)
Budgetforslag og nye tiltag gennemgået.
Kilde: Nørre Djurs Kommune Socialudvalget
rex