Sådan lyder en af sætningerne i en kampagne mod spirituskørsel, som virksomheden Diageo har lavet til barer og diskoteker i Danmark. Kampagnen har blandt andet været forbi Diskotek Buddy Holly i Grenaa.
Diageo sætter med kampagnen fokus på, at spiritus og bilkørsel ikke hører sammen.
Diageo, der er verdens største spirituskoncern med mærker som Smirnoff, Baileys og Gordon's, sætter med en Don't Drink & Drive-kampagne fokus på, at man skal la' bilen stå, når man er ude og feste.
Christophe Kirkegaard, kommunikationschef hos Diageo, udtaler:
Årsagen til at vi laver en Don't Drink & Drive-kampagne er, at vi gerne vil være med til at sikre, at vores produkter nydes på en ansvarlig måde. For os handler det om at give et godt råd og videregive det budskab, at spiritus og bilkørsel er en dårlig cocktail. Vi ønsker at støtte op omkring det gode arbejde, som andre organisationer såsom GODA (Gode Alkoholdninger), Natteravnene og Rådet for Større Færdselssikkerhed laver, og håber, at det sammen med deres indsats er med til at forhindre spirituskørsel, siger han.
Danmarks største diskotekskæde Crazy Daisy og Buddy Holly med 51 steder fordelt rundt i Danmark, var med fra starten.
– Vi synes, det er er en fremragende idé at lave en Don't Drink & Drive kampagne, hvorfor vi sagde ja til Diageo’s oplæg med det samme, siger Jan Nonboe, som er ejer af bl.a. Buddy Holly i Holstebro, og fortsætter:
– Vi håber, at vi ved at påvirke folk lige inden beslutningen tages om at køre hjem, kan få folk til at la’ bilen stå og hoppe ind i en taxi efter at have festet hos os, siger han.
Også René la Cour Sell, direktør i Rådet for Større Færdselssikkerhed, er positiv:
– Vi er glade for, at virksomheder, der sælger alkoholholdige drikkevarer, tager et ansvar. Vores mål er at sikre, at færre mennesker bliver kvæstet eller dræbt i trafikken på grund af spirituskørsel. Og kommer der seriøse kampagner som denne fra private virksomheder, som hjælper os med at nå målet, kan vi kun bakke op omkring det, siger han.
Christophe Kirkegaard fortsætter:
– Vi har valgt at bruge en humoristisk tone i kampagnen til at viderebringe det alvorlige budskab. Det er vigtigt at møde folk i øjenhøjde, der hvor de er, og med denne kampagne er det, når de er ude for at more sig, siger han.
Kampagnen kører her i foråret 2005 - og blandt andet samtidigt med Rådet for Større Færdselssikkerheds kampagne i TV og biografer over hele landet. Kampagne-materialet består af plakater, bordryttere, T-shirts og en konkurrence.
Kilde: Grenå Bladet
rex