Turistbranchen på Djursland skriver et lille stykke Danmarkshistorie p. t.
Oplevelsesøkonomien er på verdensplan i massiv vækst i disse år. Et af de væsentligste områder inden for oplevelsesøkonomien er turismen. Det vil sige, at der såvel i Europa som i stort set hele verden er dokumenteret vækst inden for turismen. I Danmark generelt, og på Djursland i særdeleshed, er tendensen desværre den modsatte.
Efter at Danmark og herunder Djursland har oplevet en gradvis tilbagegang i turistsektoren igennem det sidste årti - ikke mindst på grund af tyskernes fravalg af Danmark som destination - vil turistbranchen på Djursland med et fælles tværgående initiativ vise, at branchen fortsat har visioner for fremtiden, og at man i fællesskab ønsker at vende den nuværende situation.
Djursland er udover enestående og varieret natur kendetegnet ved Danmarks største koncentration af attraktioner. Der er vel at mærke tale om - i bogstaveligste forstand - en perlerække af meget forskelligartede attraktioner, og dermed har Djursland et helt unikt udgangspunkt for at tiltrække turister fra ind- og udland.
Kattegatcentret fik i juni måned en ansøgning til EU's Socialfond imødekommet.
Med opstarten af det fælles medarbejderudviklingsforløb med titlen »Organisations- og Medarbejderudvikling I Netværk« (OMIN) har foreløbig 18 virksomheder og 22 centrale ledere indenfor Djurslands turistbranche opstartet et fælles projektudviklingsforløb, hvor hovedsigtet er at få konkretiseret en fælles vision for turisterhvervet på Djursland.
Det skulle være første gang i Danmarkshistorien, at der i et større geografisk område er opstartet et fællesprojekt, hvor man arbejder på tværs i branchen og dermed sigter mod at skabe en helhedsorienteret strategisk udvikling, der både omfatter Destination Djursland, attraktioner, detailhandel og overnatning fra hoteller/kroer, campingpladser til sommerhusudlejningsbureauer.
Deltagerne i
projektet er:
Auning Camping, Center for Turistudvikling, Destination Djursland, Djurs Sommerland, Feriecenter Kattegat, Fjordcentret - Voer Færgested, Fregatten Jylland, Fuglsøcentret, Gjerrild Kro, Glasmuseet Ebeltoft, Grenaa Naturskole, Kattegatcentret, Novasol/Dansommer, Skandinavisk Dyrepark, Stenvad Mosebrugscenter, Superbrugsen i Glesborg og Urtegården.
Gennem en fælles vision skal dette viderebearbejdes af og med den enkelte deltagende turistvirksomhed for til sidst at resultere i en strategisk uddannelses- og kompetence-udviklingsplan, der sikrer, at medarbejderne fastholdes via målrettet kompetenceudvikling.
For indeværende er henholdsvis firmaerne eVisions og Colea tilknyttet som konsulenter og undervisere på projektet.
»Organisations- og Medarbejderudvikling I Netværk« er et nyt initiativ fra turistbranchen, og det forventes også, at projektet vil føre til, at der bliver arbejdet med nye fælles projekter, der vil styrke produktudviklingen og dermed turismeproduktet på Djursland.
Det skal dog sluttelig fastslås, at projektet og de afledte initiativer kun vil give resultater, hvis der er politisk opbakning, og at dette understøttes af markant markedsføring af Djursland som eksempelvis Danmarks mest attraktive destination for børnefamilier.
Turistbranchen glæder sig til at tage fat på denne store udfordring sammen med såvel de siddende som de kommende kommunalpolitikere for i fællesskab at bibringe den udvikling inden for turismen, alle ønsker.
Kattegatcentret i Grenaa er blot én af mange lokale aktører i et fælles udviklingsprojekt i turistbranchen her på Djursland.
Kilde: grenå bladet
charlotte