Der mangles arbejdskraft i visse erhverv, men hos de faglige organisationer i Randers savner man nogle politiske beslutninger, for at beslutningerne kan løses. Derfor har et par faglige repræsentanter skrevet følgende åbne brev:
Regeringen og arbejdsgiverorganisationerne klager over de opståede flaskehalsproblemer på det danske arbejdsmarked.
Man kan undre sig over de løsningsforslag,, der i sådanne situationer kommer på bordet. Senest hørtes ved en konference om østarbejdere den radikale Elisabeth Geday udtale, at en løsning kunne være at importere østeuropæiske arbejdere, give dem en seks måneders uddannelse, så de kunne lære dansk og få kendskab til de danske arbejdsmarkedsforhold, før man specialuddannede dem til de flaskehals-områder, der beviseligt er.
Der kan for os med dén erfaring, vi har som faglige ledere for en transportafdeling senere transportgruppe under 3F i Randers, ikke være tvivl om, hvorfor vi står med de aktuelle problemer, og hvorfor vi har så vanskeligt ved at løse dem.
En stor del at problemet er politisk funderet i de stramninger, der er gennemført på de lediges muligheder for uddannelse/efteruddannelse.
Vi løber ofte ind i problemet, at en ledig gerne vil uddanne sig i et nyt arbejdsområde, men ikke grundet de stramme regler har mulighed for at få den kompetencegivende uddannelse, der er nødvendig for et brancheskifte.
Det er for os fuldstændig håbløst, at vi gang på gang må afvise vores medlemmers ønsker på eksempelvis AMU-centrene alene grundet dét faktum, at de ikke har været ledige længe nok, som om dét at være ledig i mere end et år er en kvalifikation i sig selv.
Samtidig har vi på det seneste flere gange oplevet, at de ledige på bistandshjælp slet ikke kan komme i betragtning til efteruddannelse, da sagsbehandlerne i det offentlige system meddeler, at man ikke længere har råd til at betale for de uddannelser, der er udbudt.
De utallige tilfælde, vi taler om, er uddannelser indenfor transportområdet, der med 95% garanti vil være ensbetydende med et fast arbejde efterfølgende uddannelsen, grundet den opståede flaskehals på området.
Vi sidder som faglige i en 3F-afdeling, hvor transportgruppen ikke kan efterkomme arbejdsgivernes ønsker om chauffører, samtidig med at vi til hver af de kompetencegivende kurser af 26 ugers varighed på AMU-centrene må se, at det ene efter det andet risikerer at skulle droppes grundet for lille tilmelding – eller rettere for stor afvisning grundet kort ledighed – eller de sociale myndigheders uvilje til at sende bistandsklienter på uddannelse.
I vores ”den faglige” verden er flaskehalsproblemerne indenfor specifikke områder reelle og et voldsomt problem for vores samfund, men der er i vores verden heller ikke tvivl om, at disse problemer er funderet i politiske beslutninger, der har bevirket stramme begrænsninger for vores ledige medlemmer og bistandsklienter i at kunne deltage i efteruddannelse.
Sagen er vel også dén, at et politisk skabt problem kun kan løses ad politisk vej. Vi skal derfor høfligt anmode om, at de regler, der i dag umuliggør, at vi kan efterkomme arbejdsgivernes efterspørgsel efter kvalificeret arbejdskraft, bliver ændret, så vi fra faglig side kan deltage i regeringens bestræbelser på at få bragt den alt for høje ledighed ned, enten med afskaffelse af de gældende begrænsninger for lediges uddannelsesmuligheder eller en bred dispensation for de anerkendte flaskehalsområder.
Gennem de udbudte AMU-uddannelser skabes der både sociale og faglige netværk, der vil være af stor betydning for det enkelte menneske.
Mange både yngre og ældre medlemmer har haft en del dårlige oplevelser i folkeskolen, hvor de måske ikke har været de skarpeste knive i kassen. Ved gennemførelse af et kompetencegivende kursus kan vi ofte se synlige tegn på forhøjet selvværd, en følelse af: ”Jeg kan jo godt”, som giver et stærkere menneske, der har mod på at gå ud og søge arbejde også udenfor dét område, hvor de netop har modtaget uddannelse.
Vi håber, at dette vil medføre de nødvendige politiske ændringer.
Kilde: Skrevet af 3F-afdelingsformand Svend Erik Christensen og 3F Transport-gruppeformand Ole Lundbøll,
rex