Nedenstående er en kraftig protest fra noget der ligner det samlede turisterhverv i Danmark. Man synes rent ud sagt, den danske turisme burde stå for en langt større post i den kommende finanslov:
Om 15 år skal Nordeuropa tage imod dobbelt så mange turister som i dag. Dét forudser den internationale turismeorganisation, WTO, der forventer en årlig vækst i turismen på 3,9% frem til år 2020.
Der skulle altså være gode muligheder for, at de danske campingpladser, sommerhuse og hoteller bliver fyldt op i de kommende år.
Desværre kan vi ikke læne os tilbage og vente på, at hr. og fru Müller flyver på ”city break” i København eller retter deres Volkswagen mod de danske kyster.
I en tid, hvor turismen i forvejen vokser med kolossal hast på verdensplan, oplever vi hér i landet en stagnation.
Det skyldes særligt, at tyskerne ikke længere kommer hertil i et antal, der kan måle sig med før. Men forklaringen er også, at helt nye rejsemål er kommet inden for økonomisk rækkevidde på grund af de billigere flyrejser.
Konkurrencesituationen er blevet mere kompleks, verden er blevet mindre og rejsemønstret uforudsigeligt.
På sådan et marked er det uhyre vigtigt at være synlig, og er vi ikke dét, vil det blive Holland, Sverige og andre nordeuropæiske naboer, der får glæde af fremtidens nye turister.
I de fleste af vores nabolande har man for længst fået øjnene op for erhvervets potentiale. Således har den tyske forbundsregering fra 1999 til 2006 øget bevillingerne til turismemarkedsføring med 18%. I Storbritannien er de øget med 30% i samme periode, og også svenskerne og finnerne har valgt at satse målrettet på at tiltrække flere turister.
I Danmark er det gået den stik modsatte vej. Fra 1999 til i dag er bevillingerne til Danmarks Turistråd (nu Visit-Denmark) faldet med 14% til 112 mill. kr., og regeringen har lagt op til nye besparelser på finanslov 2006.
I turisterhvervet har vi altid været parate til at bidrage til at skabe opmærksomhed om Danmark i udlandet. Faktisk er Danmark ét af de lande i Vesteuropa, hvor de private virksomheder betaler den største andel af udgifterne til markedsføring.
Men uden en betydelig offentlig medfinansiering er det umuligt at fastholde og udbygge markedsandele.
Det danske turisterhverv er kendetegnet ved at bestå af mange små virksomheder og kun ganske få mellemstore, som hver især ikke har ressourcer til at varetage den overordnede nationale markedsføring af Danmark som rejsemål. Der er med andre ord stærkt brug for en national turisme-organisation, der kan koordinere indsatsen og sikre en optimering af bidragene fra det private erhvervsliv.
Staten har da også en åbenlys interesse i at satse på turismen. Erhvervet skaber en samlet omsætning på godt 45 mia. kroner og bidrager til statskassen med over 15 mia. kroner årligt i skatter og afgifter.
Vi beskæftiger flere end knap 71.000 årsværk, og en investering i turismen vil kunne skabe nye arbejdspladser. Tilmed særligt arbejdspladser i udkantsområder og arbejdspladser, som ikke kan flyttes til udlandet. Endelig vil nye jobs i turisterhvervet kunne give beskæftigelsesmuligheder for de mange ny-danskere, der har svært ved at blive integreret i det danske samfund uden en plads på arbejdsmarkedet.
Der er med andre ord god grund til, at regeringen og Folketinget får øjnene op for potentialet i turisterhvervet og ikke forspilder en oplagt mulighed for at skabe vækst.
Kilde: Skrevet af Jan Laursen, Preben Christensen, Erling Holmbjerg og Søren Kragelund på vegne af Turis
rex