Og så hér altså også ét med flere forslag til, hvordan man kunne forøge hastigheden på Grenåbanen:
”Vedr. indlæg fra Jan Hansen (JPÅ 27/10).
Jeg er enig med dig i, at såfremt Grenåbanen nedlægges, er de investerede penge spildt. Men hvorfor skal den nedlægges?
Det drejer sig her om for dig og mange andre modstandere af Grenåbanen at få en selvforstærkende virkning i gang med brug af Grenåbanen.
Som i moderne markedsføring af en vare i en butik, giver man varen en dårligere plads. Den mindre omsætning bruges til at give varen en endnu dårligere plads, og til sidst udgår varen af sortimentet. Det vil være en lykke for dig og mange andre Risskov-borgere, hvis dette ville blive tilfældet for Grenåbanen.
Hvis du har to forbindelser til Århus fra din bolig, vælger du naturligvis den hurtigste og mest komfortable.
Politisk styring
Manglende brug af den dårlige forbindelse bliver brugt senere til vurdering af, om der er nok passagerer til den dårlige busrute.
Altså en proces som kan styres politisk og af embedsmænd.
På Grenåbanen sker der det, at skal en passager med toget i Løgten, skal han starte med at vente fem min. i Skødstrup (krydsende tog) og næsten lige så lang tid igen ved Torsøvej.
Gamle togvogne, langsom hastighed fra Østbanetorvet til Århus H. gavner ikke opfattelsen af en hurtig linie.
Dobbeltspor
Kunne man bare to steder lave dobbeltspor (f.eks. Hjortshøj til Skødstrup) ville køretiden blive stærkt reduceret.
Jeg mener også, at etablering af en ny parkeringsplads i Skødstrup i forbindelse med banen signalerer forvirring om ambitionsniveauet.
I København og andre storbyer kører folk til toget.
I Skødstrup har man lige lavet en ny stor parkeringsplads til fire biler, hvad der absolut ikke kan kaldes prangende.
Til gengæld er der plantet mange nye grønne planter, der har erstattet de manglende parkeringspladser - man burde have tænkt sig om.”
Skrevet af Per Graves, Vintergækvej 10, Skødstrup, i Jyllands Posten d. 3. november
Kilde:
rex