Formanden for Kommunernes Landsforening slår i dag i Jyllands Posten til lyd for, at kommunerne skal beholde skatteligningen i deres regi. Det bør ikke overtages af staten som en eventuel følge af Strukturkommissionens arbejde med at kulegrave byrdefordelingerne mellem de offentlige instanser. Han skriver:
”De kommunale skatteforvaltninger har fokus på effektivitet, retssikkerhed og høj borgerservice. Opgaven kan imidlertid løses med færre ressourcer.
Etableringen af kommunale samarbejder er et vigtigt skridt på vejen. Men hvis regeringen og Folketinget ønsker en væsentlig reduktion af ressourceforbruget i skatteforvaltningen, må der lovgivning til. I kombination med en tilpasning af kontrolniveauet kan ressourceforbruget reduceres med helt op til 30-40 pct.
Konsekvensen må ikke blive dårligere borgerservice. Med syv mio. henvendelser om året er skatteforvaltningen den kommunale forvaltning med størst borgerkontakt. Selvom henvendelserne primært drejer sig om skattefaglige spørgsmål, fører de ofte til behov for kontakt med f. eks. folkeregistret eller socialforvaltningen.
Vigtige faktorer
Nærhed og tilgængelighed er vigtige faktorer, også på skatteområdet. På den lokale skatteforvaltning kan en borger få et nyt skattekort på 10 minutter eller få bindende ligningssvar om komplicerede skatteforhold.
Service er vigtig, men en stor del af skatteforvaltningernes arbejdsområde består også i kontrol. Kontakt og kendskab til lokalområdet, borgerne og virksomhederne giver kommunerne mulighed for at vurdere og reagere på lokale serviceønsker og kontrolbehov.
Den nye kommunale skatteforvaltning er organiseret ud fra overvejelser om, hvordan effektivitet og bæredygtighed bedst muligt hænger sammen med borgernes forventninger om nærhed og helhedsorienteret sagsbehandling. Den igangværende etablering af flere og større samarbejder - inspireret og støttet af regeringen og de centrale skattemyndigheder - betyder, at kommunerne nok kan spare 10-15 pct. af ressourcerne på skatteområdet.
KL vil gerne bidrage til debatten om, hvordan skatteadministrationen kan gøres endnu billigere. Svaret er imidlertid ikke en ændret opgavefordeling mellem stat og kommuner på skatteområdet. Skal der anvendes færre penge, kræver det en politisk stillingtagen til skattekilder, beregningskomponenter og kontrol- og serviceniveau. Et ændret lovgrundlag kan danne basis for reduktioner i størrelsesordenen 15-20 pct. En tilpasning af kontrolniveauet kan yderligere føre til et 5-10 pct. lavere ressourceforbrug.
Mere end 75 pct. af kommunerne indgår i et samarbejde eller har planer om det. Rygraden i den nye kommunale skatteforvaltning er servicecentre placeret i de enkelte kommuner, kombineret med et voksende antal fælleskommunale ligningscentre.
Nærhed og fokus
Kommunerne har dermed selv vist perspektiverne for den fortsatte udvikling af den kommunale skatteadministration. En udvikling, der kombinerer kvaliteterne i nærhed, helhed og fokus på borgerens konkrete situation med mulighederne for fagligt bæredygtige miljøer. Og en udvikling, der er baseret på en omkostningseffektiv organisering.
Strukturkommissionen er en anledning til debat om organiseringen af skatteområdet. En ændret opgavefordeling på skatteområdet, hvor staten overtager en større del af opgaven vil næppe føre til yderligere rationaliseringer, men vil med stor sikkerhed - samlet set - resultere i dårligere borgerservice. Ved at ændre opgavefordelingen på skatteområdet har man meget at tabe. Gevinsterne er derimod svære at få øje på.”
Skrevet af Ejgil W. Rasmussen, borgmester, formand for Kommunernes Landsforening, i Jyllands Posten d. 10. oktober
Kilde: Jyllands Posten d. 10. oktober
rex