Hvordan Grenåbanen til sin tid skal ende op med at gå på sin vej ud af Århus, var ellers besluttet fra bygherrernes side, men et politisk pres (og et borgerpres) har nu betydet, at sagen bliver taget op igen. Det fryder SF`s trafikordfører sig over og siger:
Opgraderingen af Grenåbanen er en god idé til gavn for borgerne både i Århus og på Djursland. Men desværre har den konkrete udmøntning af projektet ladt meget tilbage at ønske. Ikke mindst linieføringen gennem Vejlby Krat og nedlæggelsen af overkørslen ved Badevej har været en svær nød at knække. Bane-danmarks forslag ville have ødelagt vigtige naturværdier for mange mennesker i området, selv om borgerne – og Bane-danmark selv – havde peget på flere andre mulige løsninger på problemet. Heldigvis er det i 11. time lykkedes at få trafikministeren til at undersøge sagen igen.
Det har ikke skortet på lokale, der på en konstruktiv måde har peget på problemerne og de mulige løsninger. Men det har været et ensomt slid på Christiansborg at få sagen på dagsordenen – jeg tror kun, at jeg selv og Venstres Henrik Vestergaard har brugt kræfter på sagen. Men heldigvis lykkedes det i sidste uge at få trafikministeren til at åbne sagen igen – og dét skal han bestemt have tak for.
Kilde: Skrevet af SF-trafikordfører Morten Homann i Djurslands Posten d. 25. januar
Rex