Tak til
|
|
| |
|
|

05/05 2023 En kærlig opsang til Århus
I Grenaa og på Djursland kalder vi Århus for en metropol, altså en by i udvikling, der har næsten alt det vi normalt finder i hovedstæder rundt i Europa. Men når vi så læser de seneste ugers debat mellem diverse Århus-politikere, får vi et generelt indtryk af måden man tænker på i Århus. Det er både når der skrives om udviklingsmuligheder på havnefronten, og om Grenaabanen og lufthavnen, nemlig, »at det er os i Århus og vores udviklingsmuligheder, der skal være i fokus«. Det kan vi vel ikke fortænke de enkelte Århus-borgere i, men vi mangler i den grad Århus-politikere, der tør give udtryk for det ansvar, det indebærer at have metropolstatus, nemlig en regionalpolitisk tankegang med Århus som et naturligt centrum - altså inklusive hele Djursland.
Jeg er udmærket bekendt med det købstadssamarbejde Århus-borgmester Louise Gade har fået sat i gang mellem købstæderne i Øst- og Midtjylland. Der er Grenaa nemlig også med, men set med mine øjne er det en for stor kreds af samarbejdspartnere, når det handler om den politiske hverdag. Det bliver aldrig til ret meget andet end fine skåltaler. I Grenaa, og vel på hele Djursland, er vi meget opmærksomme på det faktum, at amtet forsvinder fra landkortet, og erstattes af en region, der faktisk kun kommer til at beskæftige sig med overordnet sygehuspolitik. Så Århus-politikerne skal for fremtiden kunne tænke større og lokal-regionalt, for nu at opfinde et nyt udtryk..!
En metropol stækker sine egne muligheder for udvikling, hvis den kun tænker så snævert lokalt som Århus-politikerne gør for tiden. Debatten om lufthavnens placering er blusset op igen, efter at Arla har besluttet at flytte sit hovedkvarter - og for vores vedkommende på Djursland kunne vi se et perspektiv i Århus-tankerne om en anden placering ca. 20 til 30 km. i luftlinie vest fra nuværende placering, hvis der virkelig var basis for flere internationale flyforbindelser. Men vi er simpelthen for få potentielle kunder til de urealistiske forestillinger flere Århus-politikere har. Hvad Grenaabanen angår, er dens fremtid som pendlerbane og godsforbindelse til Grenaa Havn ligeså vigtig for den fremtidige udvikling af metropolen Århus, som den er det for Djursland. Det er selvfølgelig et Århus-anliggende hvordan linieføringen er gennem byen til hovedbanegården, men det, der er samlet finansiering og opbakning til, skal vi holde fast i, nemlig den niveaufri overkørsel ved Grenaavej. Når det nye politiske landskab, efter at amterne er væk, rigtigt ser dagens lys, bliver det bydende nødvendigt, at vi har fælles dagsorden i forhold til Folketingets trafikinvesteringer. Og jeg er rimelig sikker på stor opbakning til den forsatte udvikling af metropolen Århus fra hele Djursland, hvis vi kan indgå aftaler om fælles udvikling af den nuværende lufthavn og Grenaabanen. Til lufthavnen inkluderer det motorvej fra Århus direkte til lufthavnen, og for banen en aftale om at udvikle den til en hurtig pendlerbane med godstrafik i nattetimerne. Prøv engang at se hvordan København som metropol har udvidet sit opland med gode trafikforbindelser - inklusive en del af Fyn, hvis prisen på overkørsel af Storebæltsbroen bliver sænket. Så en fælles overordnet planlægning på kommende trafikinvesteringer i Århus-området - inklusive Djursland - er vejen frem, hvis både metropolen Århus og oplandet Djursland skal forsætte i en positiv udvikling og kunne konkurrere med hovedstadsområdet.
Med venlig hilsen
Svend B. Hansen
Viceborgmester (V)
i Grenaa Kommune
Udsigten 25
8500 Grenaa
Kilde: Grenaa Bladet
Rex
|
|
|
Tak til
|
|
| |
Nyhedsstrøm | Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem pÃ¥ din hjemmeside. |
Net Nyt | Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her
Download programmer for sikring af din PC - her
Brug for antispam til din mailserver - antispam
|
|