Det følgende er et svar på et tidligere indlæg i strukturdebatten i Sønderhald-området. En borger fra Assentoft rettede bl.a. angreb på en bestemt politikers udtalelser, og det svarer han på hér, hvor han i det hele taget tager alle drømmene om Sønderhald som del af et kæmpestort Kronjylland under behandling. Han skriver:
”Til Henrik Trabergs indlæg i Amtsavisen d. 1. oktober, hvori Traberg mener, at jeg taler mod (forhåbentlig) bedre vidende, når jeg påstår, at de kommende opgaver kan løses på et bæredygtigt grundlag i en Rougsø-Sønderhald Kommune.
Nej, jeg taler ikke mod bedre vidende.
Målet med kommunalreformen er at fastholde og videreudvikle en demokratisk styret offentlig sektor som et solidt fundament for en fortsat udvikling af det danske velfærdssamfund.
Sønderhald Kommune vil sammen med Rougsø få dobbelt så mange borgere som i dag, men når ikke helt op på de 20.000 indbyggere og skal så anvise, hvem vi vil indgå forpligtende samarbejde med. Dette samarbejde skal som minimum omfatte beskæftigelsesområdet, visitationsfunktioner på socialområdet, den samlede specialundervisning i specialklasser, specialundervisning for voksne, al genoptræning, der ikke foregår under sygehusindlæggelse, samt de opgaver på natur- og miljøområdet, som kommunerne overtager fra de nuværende amter.
Mange af disse områder er helt specielle områder, som bedst og mest effektivt løses i samarbejdet.
Kerneområderne omkring børnepasning, skoler, det sociale område inkl. handicappede og ældreområdet vil fortsat være opgaver, som løses lokalt af den nye kommune.
Jeg forventer, at den faglige varetagelse vil blive styrket i fremtiden i de to kommuner.
Dialogmodellen kan fortsættes med fortsat god kontakt til brugerne, institutioner, kontraktholdere og borgere.
Decentralisering kan fortsætte med beslutninger og selvforvaltning, hvor beslutninger om et konkret serviceindhold træffes tættest på brugerne.
Vores forvaltninger er blandt andet kendetegnet ved hurtige beslutningsgange, helhedstænkning og fleksibilitet. Jeg oplever også vore forvaltninger som meget effektive med en positiv vilje og evne til at løse opgaverne optimalt.
En sammenlægning med Rougsø vil betyde en styrket bemanding af nogle af de poster, som er mest sårbare ved sygdom og fravær.
Da regeringen offentliggjorde sit oplæg til reformen, blev der ikke sparet på de store ord: Borgeren skal sættes i centrum. Opgaveløsningen skal rykkes så tæt på borgerne som muligt.
Det er en meget stor kronjysk kommune, som Randers arbejder på at etablere. Den vil dække et meget stort landområde, som udgør 135.616 hektar, hvis kommunerne Randers, Langå, Hvorslev, Purhus, Nørhald, Mariager, Rougsø og Sønderhald lægges sammen.
Til sammenligning har følgende store kommuner (i deres nuværende størrelse) arealer, som udgør: København 8.979 hektar, Århus 46.883 hektar, Ålborg 55.197 hektar og Odense 30.430 hektar, i alt 141.489 hektar.
Kronjylland vil således få næsten 6.000 hektar mindre en de fire store tilsammen. Til gengæld vil Randers Fjord dele den kronjyske kommune.
Jeg mener, at en så stor kommune vil have stordriftsulemper, være fjern for borgerne og med en styring fra toppen, som vi, der har oplevet en lille kommune, slet ikke vil bryde os om.
Rougsø og Sønderhald hører hjemme sammen med både Kronjylland og Djursland. Ved sammenlægning af Rougsø og Sønderhald kan begge kommuner fortsætte blandt andet erhvervssamarbejdet både mod øst og vest.”
Skrevet af det socialdemokratiske medlem af kommunalbestyrelsen i Sønderhald, Arne Kromand Hansen
Kilde: Randers Amtsavis d. 6. oktober
Rex