Af Børge Ravn Kejser
Havrebakken 1, Kolind
"På kommunalbestyrelsesmødet 01. ds. har Svend Erik Johansen, som kommunens repræsentant i Kolind Halmvarmeværks bestyrelse orienteret kommunalbestyrelsen om halmvarmeværkets storsindede tilbud til fjernvarmeværket om 17,3 procents reduktion på priserne for varmeleverancen fremover uden at nævne de urimelige vilkår for tilbudet, der var stillet af halmvarmeværket, men alene harcelere over og håne fjernvarmebestyrelsen for, at de ikke, som han mente var god skik, havde svaret på tilbudet til den af halmvarmeværket stillede tidsfrist for tilbudet, 01. juli.
På Kolind Fjernvarmeværks generalforsamling 14. ds. mødte Svend Erik Johansen op sammen med en ca. 15 stemmeberettigede forbrugere med relationer til halmleverandørerne og Venstre i Midtdjurs.
Under det dagsordensatte punkt ”Orientering fra bestyrelsen vedr. fremtidig varmeforsyning” fremlagde og orienterede fjernvarmebestyrelsen om konsulentrapport for seks alternative fremtidsmodeller (herunder halmvarmeværkets købstilbud) og deres fremtidige varmepriser i 2004-kroner således:
- Situationen fortsætter som i dag + nye forbrugere i udstykningsområder 472,84 kr./MWh,
- Halmvarmeværket købes for 7,8 mio. kr. + nødvendig investering på værket 420,74 kr. /MWh,
- Halmvarmeværket overtages gratis + nødvendig investering på værket 381,70 kr./MWh,
- Nyt biomassefyret værk i vestbyen + min. ca.78 nye potentielle forbrugere 363,30 kr./MWh,
- Nyt biomassefyret værk i vestbyen + nye forbrugere i udstykningsområder 417,07 kr./MWh,
- Nyt biomassefyret værk i vestbyen uden nye tilslutninger 457,34 kr./MWh.
I alle forslag indgår, at det gamle fjernvarmeværk skal ombygges til pumpestation, idet det nuværende oliefyringsanlæg af miljølovgivningsmæssige årsager ikke forventes at kunne godkendes om nogle få år.
Efter orienteringen gentog Svend Erik Johansen sit indlæg fra kommunalbestyrelsesmødet og sin hån over for fjernvarmebestyrelsens manglende positive modtagelse af tilbudet.
Svend Erik Johansen fik med sin hensynsløse agitation en overgang bestyrelsens orientering vendt til en projekteringsdrøftelse, indtil denne blev standset og henvist til at foregå mellem de to værkers bestyrelser og deres rådgivere.
Det som Svend Erik Johansen ikke oplyste om halmvarmeværkets tilbud ved de to møder er:
1. Ved et fællesmøde i marts oplyste fjernvarmebestyrelsen halmvarmeværkets bestyrelse om deres igangværende undersøgelser om den mulige fremtidige varmeforsyning af Kolind fra et biomassefyret anlæg, placeret vest for Kolind.
2. Den 26. april fremsender halmvarmeværkets formand to tilbud på fremtidig fjernvarmeforsyning i Kolind by samt invitation til et fællesmøde den 25. maj om tilbudene.
3. Første tilbud er et tilbud om en 17,3 %´s nedsættelse af varmeprisen fra halmvarmeværket under følgende forudsætninger:
4. Halmvarmeværket moderniseres med ny kedel, indfyringssystem og styring for en samlet
pris af 9 millioner kroner.
5. En afskrivningstid på 15 år og en rente på 4 pct..
6. Et årligt varmeaftag på 13.000 MWh (megawatttimer).
7. Ny leveringskontrakt for en periode på 15 år fra det tidspunkt hvor Kolind Fjernvarmeværk
vælger at gøre tilbudet gældende.
8. Ændringer i ovennævnte forudsætninger medfører ændring i den 17,3% nedsatte varmepris efter samme principper.
9. Fjernvarmeværkets driftspersonel skal indgå i halmvarmeværkets vagtturnus med 1/3 af al-
le vagter. Til udligning vil halmvarmeværket levere tilsvarende arbejdskraft til fjernvarme-
værket.
10.Varmeprisen fortsætter med basis i det nuværende prissystem.
11. Kan fjernvarmeværket ikke umiddelbart aftage den forudsatte varmemængde, tilbyder
halmvarmeværket en glidende overgang til de 17,3 pct., i takt med at forbruget stiger.
12. Andet tilbud er et tilbud om at fjernvarmeværket overtager halmvarmeværket til en kontant pris på 7,8 millioner kroner under følgende forudsætninger:
a. Fjernvarmeværket skal i en tiårig periode aftage halmen fra halmvarmeværkets nuværende
halmleverandører.
b. Halmprisens nuværende 45 øre/kg reguleres fremover efter engrosprisindeksen for auto-
gasolie, maskiner og apparater samt traktorer.
c. Halmprisen må ikke falde under 45 øre/kg.
d. Halmvarmeværkets nuværende fuldtids driftspersonel skal ansættes hos fjernvarmeværket.
e. Værket skal sørge for vejning og fugtanalyser af halmen.
f. Halmprisen reguleres ned eller op afhængig af, om fugtprocenten er over eller under 18 pct..
g. Halmasken leverer værket tilbage til halmleverandørerne med et analysebevis.
h. Den 22. maj meddeles halmvarmeværket, at fjernvarmebestyrelsen udsætter deltagelse i mødet den 25., idet konsulenten stadig arbejder på rapport om forskellige fremtidige forsyningsmuligheder.
- Den 08. juli meddeler halmvarmeværkets formand fjernvarmebestyrelsen sin undren over ikke at være blevet kontaktet inden fristens udløb samt, at såfremt man ikke hører noget skriftligt inden den 16. juli vil man konkludere, at tilbudene ikke er interessante for fjernvarmebestyrelsen.
- Den 16. juli meddeler fjernvarmebestyrelsen skriftligt halmvarmeværkets formand:
at man forventede, når tidsfristen var udløbet, at tilbudene ikke længere var gældende,
at man i øjeblikket ikke ser at kunne få økonomisk eller teknisk glæde af tilbudene, og
at man arbejder sammen med fjernvarmebestyrelsens rådgiver på en anden løsning.
- Konsulentens rapport afsluttedes den 31. august, så betids at den kunne og blev fremlagt på fjernvarmeværkets generalforsamling.
På generalforsamlingen blev det oplyst, at for at nå vilkåret om et varmeforbrug på 13.000 MWh skal der ud over eksisterende aftagere tilsluttes ca. 128 nye tilslutninger, hvilket ikke forventes at kunne realiseres inden for de næste mange år ad frivillighedens vej.
For udstedelse af et tilslutningspåbud (som har en lovhjemlet 9-årig overgangsperiode) kræves, at der først skal være udarbejdet en projektplan, og at denne skal være godkendt af kommunalbestyrelsen sammen med en kommunal udstedelse af tilslutningspåbudet.
Konklusionen i sagen er herefter, at halmvarmeværkets formand hele tiden har været vidende om, at fjernvarmebestyrelsen havde et konsulentarbejde i gang og hvad det drejede sig om.
Om Svend Erik Johansen, som kommunalbestyrelsens repræsentant i halmvarmeværkets bestyrelse, hvor hans opgave er at sikre, at kommunen ikke påføres udgifter på grund af den kommunale lånegaranti til halmvarmeværket, ikke har været bekendt med sin bestyrelsesformands viden er utænkelig, og derfor har han over for såvel kommunalbestyrelsen, fjernvarmebestyrelsen og fjernvarmeværks generalforsamling bevidst afgivet urigtige oplysninger og hånet de foreningsvalgte fjernvarmebestyrelsesmedlemmer og kommunalbestyrelsens repræsentant i fjernvarmebestyrelsen for deres ukendskab til god moral over for en tilbudsgiver og deres manglende evner til at se, hvor godt halmvarmeværkets tilbud er.
Jeg har tidligere anset Svend Erik Johansen for at være en loyal samarbejdspartner om såvel tekniske som politiske emner og jeg var i sidste valgperiode, hvor han i 1999 blev uretmæssigt ekskluderet af Venstres formand og samtidig af venstreflertallet i den borgerlige gruppe, foregangsmand omkring årtusindskiftet for hans genoptagelse i såvel den borgerlige gruppe, som i Venstre, hvilket lykkedes i 2000, men efter hans ovennævnte hensynsløse agitation og bevidste forvrængning af faktiske forhold er jeg kommet i tvivl om hans dømmekraft, og jeg håber ikke for ham, at han har eller vil anvende samme demagogiske arbejdsmetoder i sit daglige arbejde i kommunalbestyrelsen eller som ingeniør i det rådgivende ingeniørfirma han er ansat i.
(Kommunalbestyrelsesmedlem Svend Erik Johansen (V) får lejlighed til at besvare ovenstående indlæg i næste nummer af Lokalavisen, red.)
Kilde: Lokalavisen Midtdjurs-Nørre Djurs
rex