I Danmark betaler vi en afgift på 180% af bilens pris. En stor sum penge de danske bilejere poser op med hvert år, under den begrundelse, at biler forurener og afgiften derved gavner miljøet.
Dog virker denne afgift på mig som et gammeldags syn, hvor alternativet til en bil var cyklen eller offentlig transport. Denne virkelighed eksisterer desværre ikke for ret mange længere!
Mennesker, alt afhængig af geografisk placering, er hver dag bundet til bilen i form af arbejde. Samt det at bilen for mange mennesker er blevet et must have, fordi den forbinder dem med familie og venner, såmænd resten af verden. Et faktum, jeg mener, er nytteløst at benægte!
Vi lever i en tid, der bevæger sig med andre hastigheder, og derfor mener jeg, at det er på tide, at kigge på andre former for afgifter - eksempelvis efter den sande miljøforurening. Denne model kendes fra bl. a. Norge, hvor man betaler bilafgift efter hvor meget ens bil forurener. På grund af de høje afgifter på bilers priser i Danmark, er den danske bilpark blandt de ældste i EU. Dette faktum viser sig at have den modsatte virkning af afgiften end ment, da nye biler generelt er langt foran ældre biler på den miljøbesparende side. Desværre straffes nye biler på grund af prisen, i stedet for at straffe de biler, der forurener mest.
Problematikken har også en anden side. Flere og flere danskere bliver dagligt enten kvæstede eller omkommer i den danske trafik. Desværre viser det sig ofte, at ældre biler og mindre, ofte miljøbesparende biler, halter langt bagefter større personbiler, når det kommer til sikkerheden. Man må derfor se i øjnene om man er villig til at gamble med folks liv ved at opretholde den nuværende afgift. Min klare reaktion er NEJ! En af vores vigtigste opgaver må være at sikre folk høj sikkerhed, og ikke på nogen måder forringe denne.
At man bør finde en mellemvej er klar; mit bud vil være at inddele afgiften i kategorier: afgift efter miljø, afgift efter sikkerhed. En af opgaverne er at finde en retfærdig balance mellem kategorierne. Selv mener jeg, at sikkerhed må være en kategori, der er højt placeret.
At socialdemokraterne med et flertal vil afskaffe muligheden for private for at købe biler på gule nummerplader, ærgrer mig. Man burde i stedet for have set på en ændring af afgiftssystemet, en ændring, der gavner både miljø og sikkerhed, og gør det mindre attraktivt at købe biler på gule nummerplader.
Om den nuværende afgift er der kun tilbage at notere sig noget typisk dansk: En jantelovsafgift? - ja måske!
Med venlig hilsen
Morten Mikkelsen
Afdelingsformand
for DSU i Grenaa
Hasselbakken 161
8500 Grenaa
Kilde: Grenaa Bladet
Rex