I det følgende forsvarer den tekniske udvalgsformand i Århus Amt dén beslutning omkring Ålsø-krydset, politikerne har taget, og som har fået en noget blandet modtagelse:
”Jeg er ligesom borgerne i Ålsø dybt berørt af den tragiske ulykke i Ålsø-krydset i juli, hvor tre unge mænd mistede livet.
I udvalget har vi politikere længe været optaget af at finde den rigtige løsning, så Ålsø-krydset fremover bliver mere sikkert.
Der har været meget debat om, hvorfor amtet ikke bygger en rundkørsel i Ålsø-krydset. Folk med stor faglig viden fra amtets vejområde har konkret været inde og vurdere krydset, ligesom de har analyseret uheldsmønsteret i Ålsø-krydset. Siden 1997 er alle alvorlige i Ålsø-krydset sket ved, at trafikanterne er kørt lige ud i krydset – uden at orientere sig. De har tilsyneladende overset krydset. Der er altså ikke tale om uheld i forbindelse med, at de skulle dreje til højre eller venstre.
Denne type uheld vil kunne begrænses væsentligt ved at lave et forsat kryds. Det betyder, at bilisterne ikke vil kunne køre lige ud i krydset, da vejen simpelthen lukkes, så man ikke kan køre ligeud. I stedet skal bilisterne helt ned i fart for at dreje og så køre ca. 30 m. mod sydvest, hvor Ålsø Stationsvej så fortsætter. På dén måde brydes det nuværende uheldsmønster.
Derudover vil vi fra amtets side sætte elektroniske tavler op. De skal advare trafikanterne på hovedvejen om, at der er svingende trafik fra to sider. Der er sat fuldt-stop-skilte op på Hoedvej, ligesom oversigtsforholdene er blevet bedre, da træer og buske langs Hoedvej er blevet beskåret.
Vi har i udvalget vurderet, at dette er en god og holdbar løsning.
Jeg har bedt om, at løsningen vurderes efter et halvt til et helt år. Vi vil i evalueringen både se på hastigheder og uheld.
Men selv om vi brænder for at komme i gang med at etablere det fortsatte kryds og få sat de elektroniske vejtavler op, kan vi ikke gå i gang, før lodsejerne langs vejen har haft mulighed for at klage. Først når vi har et overblik over, om der er konkrete klager, kan vi gå i gang. Men når dét står klart, går vi i gang, og det sker sandsynligvis inden for et par måneder.
Som det fremgår af det ovenstående, ligger der altså grundige overvejelser bag beslutningen om at anlægge et forsat kryds. I overvejelserne har økonomien også spillet ind. Som regionale politikere er det vores opgave at tage helhedsbrillerne på og undersøge, hvordan man får mest muligt for borgernes penge. Et forsat kryds koster 600.000 kroner, mens en rundkørsel koster 2,5 millioner kroner. De elektroniske vejtavler koster 200.000 kroner. I det konkrete tilfælde har vi vurderet, at et forsat kryds samlet set er den mest hensigtsmæssige løsning. Og en løsning til langt færre penge, end en rundkørsel koster. Og vel at mærke penge, som så kan bruges til at øge trafiksikkerheden andre steder i amtet, hvor der også er store behov.
Jeg er overbevist om, at et forsat kryds vil øge trafiksikkerheden i Ålsø-krydset væsentligt. Men selvfølgelig kan jeg ikke tage højde for, hvis en bilist med alt for høj fart ikke udviser ansvar for sig selv og sine medtrafikanter. Men det kan ingen sikkerhedsforanstaltninger gøre – heller ikke en rundkørsel.”
Skrevet af Miljø- og Trafikudvalgsformand Erik Poulsen (V) i Randers Amtsavis d. 23. august
Kilde: Randers Amtsavis
Rex