Denne debattør undrer sig over hvorledes det har kunnet komme istand at Syddjurs investerer stor kommunale midler i dyre iPad computere til skoleeleverne, som binder dem til en propreritær standard der er inkompatibel med de mest gængse teknologier.
"Det er kommet til min opmærksomhed, at man i Syddjurs Kommune har valgt at forvalte de i forvejen begrænsede midler til at udlevere IPads til samtlige folkeskoleelever, startende med mellemtrinnene i år.
Da jeg ikke har kunnet finde nogen dokumentation på syddjurs.dk angående denne vidtgående beslutning, kan mine holdninger eventuelt være baseret på gætteri angående processen.
For det første har jeg selv en søn der starter i skole i år, og derpå følger de næste to over de næste 4 år. Jeg er meget bekymret ved udsigten til, at man hovedløst og eksperimenterende kaster mine børn ud i dette. Den smule dokumentation jeg har kunnet finde er et referat fra udvalgsmødet i Udvalget for Familie og Institutioner d. 4/4-2011, hvor strategien på IT-området fastslår, at der skal udleveres en personlig computer som kan holde batteri hele skoledagen og som eleven kan arbejde videre på derhjemme. Mit spørgsmål til dette må være: Er det meningen at børnene skal skrive på den ergonomiske katastrofe en tablet er hele dagen? Eller er planen, at alle forældre må købe eksterne tastaturer og skærme til disse enheder?
Den manglende dokumentation gør også at jeg ikke kan finde ud af, hvorledes udvælgelsesprocessen er foregået, men et egentlig EU-udbud er der vel næppe tale om, da jeg ikke har kunnet opdrive et udbudsmateriale, som lister de konkrete tekniske krav. Er dette tilfældet kan vi som borgere ikke en gang være sikre på at vi har fået den økonomisk bedste løsning.
Sidst, men absolut ikke mindst, er det rent teknisk en meget uheldig løsning at, i digitaliseringens hellige navn, vælge et propreritært produkt som er inkompatibelt med flere gængse teknologier. Hvis en familie eksempelvis skal kunne koble enheden til en egentlig computer i hjemmet forudsættes det, at man installerer Apples iTunes, hvilket for Macbrugere ikke har nogen indvirkning, men for den store majoritet som kører Microsoft Windows vil man skulle acceptere licensvilkår fra en tredjepart samt anvende formater som operativsystemet ikke understøtter uden installation af programmet.
Værst ser det dog ud, hvis man anvender et af de mange open source operativsystemer, da iTunes ikke tilbydes til disse platforme.
Herved sikrer man effektivt at alt hvad eleverne måtte foretage sig bliver på denne enhed, i formater som i bedste fald er problematiske at bruge på hjemmecomputeren.
Slutteligt vil jeg gerne spørge: Kan det passe, at vi skal bruge 15 mio. kroner på at udlevere teknologi for teknologiens skyld samtidig med, at alle andre fagområder må vende hver en krone flere gange for at nå deres budget, tænk bare på dagtilbud, ældrepleje og vores veje?"
Kilde: Mads Højfeldt Obenhausen, Mørke, i Lokalavisen søndag d. 11/1.
/Bjarke.