Formanden for Danmarks Idræts-Forbund påpeger hér at ny viden understreger nødvendigheden af at integrere fysisk aktivitet i både børnehaver og folkeskolen.
Hvis du vil forbedre dine børns evner til at lære, sÃ¥ er det en rigtig god idé at sikre, at de er fysisk aktive. Den konklusion er en række Âførende skandinaviske forskere nÃ¥et frem til.
Deres Âafsæt er nye forskningsresultater, der dokumenterer en positiv sammenhæng mellem fysisk aktivitet og indlæring.
I idrætten anser vi konklusionen for at være et Âgedigent gennembrud. Vi har nu forskernes ord for, at fysisk aktivitet ikke blot er sundt, men ogsÃ¥ styrker indlæringen. Forskerne bygger blandt andet deres konklusion pÃ¥, at fysisk aktivitet pÃ¥virker evnen til problemløsning, logisk tænkning, rumopfattelse, sproglige Âfærdigheder, arbejdshukommelse, selvopfattelse og opmærksomhed.
Den nye viden udfordrer tilrettelæggelsen af undervisningen i folkeskoler og ungdomsuddannelser, udformningen af læreplaner i børnehaver og fritidsinstiÂtutioner, for den fysiske Âplanlægning af byrum, udviklingen af idrætsfaciliteter og tilrettelæggelsen af idrætsforeningernes tilbud.
De udfordringer vil vi i DIF gerne være med til at komme med løsninger på.
De seneste Ã¥r har vi etableret i omegnen af 100 idrætsbørnehaver landet over. Vi vil gerne hjælpe mange flere børnehaver i samme retning, for erfaringerne med idrætsbørneÂhaverne er entydigt positive. Og med cirka 1800 børneÂhaver landet over er potentialet stort. Om kort tid lancerer vi et nyt koncept, som kan bruges i alle børnehaver, og som vil give medarbejderne inspiration til at arbejde med at udvikle børnenes bevægelsesfærdigheder.
I folkeskolen er det vigtigt, at faget idræt udvikles. Et svensk forskningsÂprojekt har dokumenteret, at idrætstimernes antal og indhold pÃ¥virker elevernes Âevne til indlæring. Efter ni Ã¥rs skolegang kunne man se en klar sammenhæng mellem fysisk aktivitet og skoleÂpræstationer.
Hvis vi for alvor skal give børnene en mere aktiv skoleÂdag, er det imidlertid nødvendigt at integrere fysisk aktivitet i de øvrige fag.
Som når eleverne i de mindste klasser har »løb-og-læs« på skemaet.
Af samme grund ønsker vi en længere skoledag for de mindste elever, sÃ¥ der bliver plads til mere Âfysisk aktivitet og bevægelse.
I idrætten skal vi ogsÃ¥ forny os. En række specialforbund er i gang med at Âvidereudvikle bÃ¥de indhold og organisering af deres idrætter for at gøre idrætsÂtilbuddene bÃ¥de mere tiltrækkende, sÃ¥ flere bliver aktive. Det gælder fx fodbold og basket.
Børn og unge, der både lærer bedre og mere, har ikke kun stor værdi for den enkelte, men også for samfundet. Derfor bør vi have en national ambition om mindst én times fysisk aktivitet for børn og unge om dagen. Og derfor har folketing, kommuner, skoler, daginstitutioner, idrætsforeninger og ikke mindst forældre alle et ansvar for at løfte den ambition.
Kilde: Niels Nygaard, Formand for Danmarks Idræts-Forbund (DIF) i Stiften mandag d. 2/1.
/Bjarke.