En repræsentant for erhvervslivet fortæller hér om, hvordan man kan styrke ungdomsuddannelserne:
”Erhvervsuddannelserne er grundstenen i det danske erhvervsliv. NÃ¥r vi skal klippes, have nye elinstallationer, synet bilen eller renoveret køkkenet, sÃ¥ er det erhvervsuddannede, der hjælper os. Dermed udgør de erhvervsuddannede kernen i det private erhvervsliv og i særdeleshed bygge- og anlægsbranchen.
Men erhvervsuddannelsernes betydning har længe været overset. Fokus har været pÃ¥ den dalende kvalitet og det store frafald, alt imens ungdomsÃ¥rgangene i højere og højere grad har søgt de gymnasiale uddannelser. Og frafaldet har været stort – sÃ¥ stort, at det har kostet 750 mio. kr. Ã¥rligt i frafald og omvalg. Kvaliteten har været dÃ¥rlig, ikke fordi erhvervsskolerne er dÃ¥rlige skoler, men fordi deres materiale – eleverne fra folkeskolen – ikke har været klædt godt nok pÃ¥.
En styrket overgang fra folkeskole til en ungdomsuddannelse for de ikke sÃ¥ stærke elever kan være med til at øge kvaliteten af erhvervsuddannelserne. Dét kan blandt andet være en øget brug af erhvervslivets 10. klasse – et forløb, hvor der bygges bro mellem folkeskolen og erhvervsskolen, og hvor unge fÃ¥r et ekstra Ã¥r til at blive bedre til almene fag og ikke mindst finde ud af hvilken uerhvervsuddannelse, der interesserer dem.
Vi skal fokusere på erhvervsuddannelsernes kvalitet, nødvendighed og relevans. For erhvervsuddannelser af høj kvalitet, erhvervsuddannede med iværksætterånd og lyst til at finde på nyskabende løsninger, er vejen frem.
Vi har alle glæde af dygtige faglærte i vores hverdag – og dét har samfundet ogsÃ¥. Ikke mindst i en tid, hvor konkurrencen skærpes, lovkrav bliver mere komplekse og vi udfordres af udenlandsk arbejdskraft – pÃ¥ flere og flere omrÃ¥der. At lære et fag eller et hÃ¥ndværk kræver bÃ¥de dygtige hænder og et godt hoved, og dét skal vi sætte spot pÃ¥ fremover.
SÃ¥ lad os starte en drøftelse af, hvordan vi fÃ¥r højnet niveauet pÃ¥ erhvervsuddannelserne og giver erhvervsuddannelserne et image, sÃ¥ de kan matche de gymnasiale uddannelser. Vi skal sikre, at flere unge fÃ¥r lyst til at tage en erhvervsuddannelse og hér er eux´en – kombinationen af en HF og en erhvervsuddannelse – ét af de tiltag, der er med til at sætte spot pÃ¥ erhvervsuddannelsernes kvalitet. Hér udfordres de fagligt stærke elever, og uddannelsen giver dem mulighed for at søge videre i uddannelsessystemet, nÃ¥r de stÃ¥r med et gymnasialt bevis og et svendebrev i hÃ¥nden.
Sidst, men ikke mindst, skal vi have sat virksomhedsdrift, innovation og iværksætteri pÃ¥ skemaet pÃ¥ erhvervsskolerne i langt højere grad, end vi ser det i dag. SÃ¥ bliver erhvervsuddannelserne et reelt alternativ til gymnasiet – oven i købet med mulighed for at komme direkte ud pÃ¥ arbejdsmarkedet som medarbejder eller som virksomhedsejer efter endt uddannelse.”
Kilde: Skrevet af regionsformand Michael Ancher fra Dansk Byggeri Østjylland i Randers Amtsavis d. 29/10.
/Bjarke & Rex.