En mand fra Skanderborg har i mange år undret sig over de dårlige resultater hos DSB:
””Vi gjorde det!” Ordene blev triumferende fremsat af Helle Thorning pÃ¥ valgnatten, men kunne ligesÃ¥ godt være kommet fra DSB´s generaldirektør i forbindelse med Ã¥rsregnskabet. Endnu et Ã¥r med rekordstort underskud.
I Ã¥rtier har jeg grundet over DSB´s konstante underskud, nÃ¥r man tænker pÃ¥, hvor mange der altid kører med toget. Forklaringen er helt enkel: DSB skal bare give underskud.
DSB´s popularitet afspejler sig ellers i tilstrømningen af passagerer, der er sÃ¥ stor, at der er rift om bÃ¥de stÃ¥- og siddepladserne pÃ¥ gulvet i mellemgangen og pÃ¥ trappen ved togets udgange.
Er man så heldig at få en god ståplads, kan man kigge ind i noget, der vist hedder en kupé, hvor man minsandten har monteret faste sæder. Hvorfor fjerner man ikke disse sæder for at give plads til flere af de eftertragtede ståpladser? Dem stiger behovet for, når folk tvinges over i togene med den kommende betalingsring omkring hovedstaden.
Et godt initiativ blev taget, da DSB brugte nogle milliarder kroner på køb af nye italienske IC4-tog for 12 år siden. De fleste af togsættene er ikke taget i brug endnu. Der er trods alt også langt fra Italien til Danmark, så vi venter stadig.
Forsinkelser har vi passagerer i forvejen indrettet os på. Lad os glæde os over de få togsæt, der allerede er leveret! Ganske vist er de nye tog uegnede til at køre på skinner, men flotte og smarte ser de ud, når man af og til møder dem holdende på et sidespor rundt om i landet.
Lokoførernes Ã¥rsgage pÃ¥ 529.000 kr. og en daglig arbejdstid pÃ¥ 1 time og 45 minutter! Mon ikke det er disse DSB-folk, Helle Thorning har haft i tankerne med sine ”12 minutter mere om dagen”?
Næppe nogen kan herefter være i tvivl om, hvorfor det koster tre gange mere end nødvendigt at blive befordret med DSB. Vi behøver derfor heller ikke undres over, hvorfor det koster det samme at komme fra Kastrup til Århus med tog som fra Kastrup til Spanien med fly.
DSB burde opdatere sit slogan fra Tog Til Tiden til Tragisk Tog Trafik.”
Kilde: Skrevet af John Bové fra Skanderborg i Århus Stiftstidende d. 9. oktober.
/Bjarke & Rex.