En skoleelev fra Århus stiller i det følgende nogle kritiske spørgsmål til den nye karaktergivning i de danske skoler:
”Den seneste tid har min klasse og jeg stiftet bekendtskab med den nye karakterskala.
Jeg mener, at der er alt for mange problemer med skalaen!
For det første er det oftest meget svært for os elever at gennemskue, hvad lærerne egentlig mener, nÃ¥r der stÃ¥r et syvtal skrevet pÃ¥ papiret. Syv?! Er man sÃ¥ i bunden – eller i toppen?
Svarer det til det gamle otte-tal, eller svarer det til gamle ni?
Efter at vi har taget imod den nye skala, mener jeg, der nu er endnu mere brug for en forklaring og uddybning fra lærerens side.
Jeg er af dén opfattelse, at det ikke kun er os elever, som tvivler på den nye karakterskala. Mange lærere føler sig også usikre på karaktergivningen.
Hvor er midten af skalaen?
I den gamle skala gik midten ved syv og otte. Nu kan man ikke få de karakterer mere, nu er det enten fire, som tæller for syv, eller det nye syv, som tæller for otte og ni.
Dét, mener jeg, er et meget stort problem, da syv og otte er de to tal, som før var midten. Når man i dag får karakteren fire, føles det helt forkert. Jeg opfatter rent faktisk selv karakteren fire som dumpet på trods af, at jeg godt véd, det er et gammelt syvtal.
Hvorfor er der så mange karakterer i bunden af skalaen i forhold til den øverste del? Hvorfor er bunden af skalaen mere nuanceret end toppen?
Om det var rigtigt at ændre i den gamle karakterskala er stadig uvist, men én ting er sikkert: det kræver stor tilvænning for bÃ¥de elever og lærere.”
Skrevet af Cecilie Hvid Rasmussen fra Ã…rhus i Ã…rhus Stiftstidende d. 13. marts
Kilde: Aarhus Stiftstidende
sof