En mand fra Ørsted skriver i det følgende om, hvordan han har oplevet, at busservicen på Djursland er blevet dårligere, efter at udenlandske selskaber har budt ind med billige tilbud og kvalt de lokale vognmænd:
”Jeg har efterhÃ¥nden dén opfattelse, at Midttrafik er ligeglad med sine kunder. Selskabet tænker kun pÃ¥, at det skal gøres sÃ¥ billigt som muligt.
Alle de store vognmandsforretninger underbyder alle de små.
Der er ikke flere små vognmandsforretninger mere, som har med offentlig persontransport at gøre. I sommer vandt Veolia al buskørsel på Djursland.
Der har aldrig været så mange busaflysninger som nu. Alting er så presset, alle de gamle buschauffører flygter fra deres gamle job. De har næsten ingen pauser mere, og køreplanerne er så stramme, at hvis en kunde gerne vil have fornyet sit buskort, eller der er mange, der skal med, så bliver bussen et kvarter forsinket.
Og med hensyn til chaufførmanglen: Dét er de selv skyld i! De er sågar begyndt at ansætte polske chauffører, der ikke kan dansk, det kan man simpelthen ikke byde kunderne.
Hér i oktober opgav det engelske firma Veolia al buskørsel i Danmark og solgte sin danske afdeling til det svenske Arriva - nu må vi jo se, om de klarer det bedre end deres forgænger.
Men jeg vil bare sige til Midttrafik, at de skal tænke sig om, de har kvalt over halvdelen af de smÃ¥ vognmænd i Danmark. Efter min mening kan de smÃ¥ tilbyde en bedre og mere personlig service end de store.”
Skrevet af Martin Sloth, Møllevej 1, Ørsted, i Randers Amtsavis d. 22. januar
Kilde: Randers Amtsavis
sof