Lokalformanden for Dansk Byggeri slår i det følgende et slag for, at der ikke tøves ét eneste minut længere med at tage hul på fremtidens helt nødvendige investeringer i infrastruktur:
”Bilerne snegler sig af sted pÃ¥ vejene, og folk er strandet pÃ¥ DSB`s perroner. Dét har været hverdag i 2007 – og sÃ¥dan vil det desværre ogsÃ¥ se ud i 2008 og i mÃ¥ske mange Ã¥r fremover.
Det tager nemlig flere år at gennemføre et større anlægsprojekt, for eksempel at omlægge en motorvej. Og beslutninger, der virkelig kan gøre en forskel for vores veje og jernbaner, har ikke været på bordet i 1007. Så danskerne må også næste år væbne sig med tålmodighed, når de bevæger sig ud i landet.
Vores livskvalitet og velstand er afhængig af transportmulighederne. Vi bruger i gennemsnit en time på transport hver dag, og husholdningerne anvender i gennemsnit en større andel af indtægten på transport (17%) end på fødevarer (15%), ifølge Danmarks Statistik.
Tilsammen spilder danskerne hver dag tusindvis af timer i bil og tog på grund af dårlig infrastruktur. Det er irriterende for den enkelte, men dertil kommer, at det er dyrt for virksomheder og samfund.
Virksomhederne mister store summer, når deres medarbejdere sidder i en bilkø i stedet for at løse opgaver hos kunden. Hvis ikke medarbejderne er mobile, og materialer uhindret kan komme frem til arbejdspladserne, går det i sidste ende ud over virksomhedernes mulighed for vækst.
Desværre er den ringe infrastruktur et støt stigende problem, og der skal gøres en stor indsats i de kommende år, ellers vil dårlige veje og togskinner være med til at stikke en kæp i hjulet for den økonomisk gode situation, vi har oplevet i Danmark. Øget produktion og øget realindkomst betyder, at der kommer et større behov for transport af varer og personer. Derfor skal vi sikre en udbygning af den trafikale infrastruktur og undgå flaskehalse på baner og veje.
Udgifterne til projektering og udførelse går forud for gevinsterne ved hurtigere transport. Men dét betyder ikke, at politikerne kan udskyde beslutningerne i én uendelighed. For vi bør allerede nu gøre en indsats, som står mål med fremtidens udfordringer.
Folketinget er nødt til at prioritere vedligeholdelse og udvidelse af veje, broer og jernbaner højere, ligesom der bør tænkes i nye samarbejds- og finansieringsformer. Mange talte om det i valgkampen, men nu skal ordene omsættes i handling. For det haster med at løse udfordringerne omkring infrastruktur.
For eksempel kunne Folketinget begynde med at bevilge penge til forundersøgelsen af Kattegat-broen, fÃ¥ vedtaget anlægsloven om motorvejen ved Silkeborg og ikke mindst fÃ¥ styr pÃ¥ de store trængselsproblemer pÃ¥ motorvejene i trekantsomrÃ¥det. Desuden skal vi have elektrificeret jernbanen op gennem Jylland. En positiv sidegevinst vil jo være, at postbudene i Ankersgade slipper for dieselrøgen i havregrøden.”
Skrevet af Dansk Byggeri-lokalformand Michael Anker fra Åbyhøj i Randers Amtsavis d. 27. december
Kilde: Randers Amtsavis
sof