I det følgende indlæg fortæller en mand fra Hornslet om, hvorledes den af regeringen indførte karakterskala ingen plads giver for at belønne kreativitet – noget, der ellers er stærkt efterspurgt i det moderne danske erhvervsliv:
”Danmark har fÃ¥et en ny syvtrinsskala, der skal erstatte den gamle 13-skala (10 trin). Topkarakteren hedder nu 12. Begrundelsen for denne nye skala er, at danske studerende fÃ¥r færre topkarakterer i forhold til andre lande i EU. Ved at slÃ¥ 11 og 13 fra den gamle skala sammen i 12 mÃ¥ man nødvendigvis fÃ¥ flere med topkarakter.
Det er bare ikke den reelle forklaring. Den nye skala er et led i Bologna-processen, som er en harmoniseringsproces mellem bl.a. EU`s uddannelsessystemer.
Pointen med dette læserbrev er at gøre opmærksom pÃ¥, hvad der kan blive konsekvensen af denne nye topkarakter pÃ¥ længere sigt. Der følger nemlig ogsÃ¥ en helt ny mÃ¥de at give karakterer pÃ¥ med denne nye skala. NÃ¥r en elev kommer ind til eksamen, er udgangspunktet karakteren 12, og sÃ¥ trækker man ned til 10, 7, 4, 02, 00 og -3, alt efter hvor meget den enkelte elev kan af det opgivne pensum. Vi véd, hvad de skal kunne pÃ¥ forhÃ¥nd – ingen overraskelser!
Den gamle skala gav mulighed for, at den studerende kunne overraske eller være klogere end læreren. Nytænkning kunne belønnes med 13. Kreativitet kunne hyldes og honoreres. Det kan man ikke med 7-trinsskalaen. Karakteren 12 svarer kun til standard, til pensum, det normale, og dét alle andre kan – ogsÃ¥ uden for landets grænser.
Danmark klarer sig godt i den globale konkurrence. Erhvervslivet siger, at dét er, fordi vi kan noget unikt. Medarbejdere tør gøre noget, der falder uden for ”pensum”.
Den nye karakterskala er kun én af de ting, der trækker i den forkerte retning.
Stem folkeskolen ind – stem for en ny skolepolitik!”
Skrevet af Søren Aakjær fra Hornslet i Randers Amtsavis d. 10. november
Kilde: Randers Amtsavis
sof