En Venstre-mand fortæller i det følgende om, hvorledes hans parti overvejer at foreslå mere fleksible hastighedsgrænser, så de passer bedre til de givne forhold:
”Indførelse af hastighedsgrænser, der virker rimelige udfra lokale forhold, vil uden tvivl styrke danskernes trafikkultur.
Den nuværende generelle hastighedsgrænse pÃ¥ 80 km/t pÃ¥ landeveje er mange steder helt ude af trit med, hvad den enkelte bilist finder fornuftigt ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt. Virkningen er sÃ¥, at en del bilister under tiden træder lidt for hÃ¥rdt pÃ¥ speederen – og bryder færdselsloven, selvom de er lovlydige og ansvarlige borgere. Alt sammen til skade for ansvarligheden hos den enkelte bilist.
Derfor arbejder Venstre aktivt for at sikre, og overskuelige landeveje får hævet hastighedsgrænsen til 90 km/t, ja nogle steder måske endda til 100 km/t, der i øvrigt er den generelle hastighed for personbiler på landeveje i Tyskland. Til gavn for trafikkulturen og fremkommeligheden på vejene. Jeg ser derfor frem til om nogle måneder at få resultatet af en undersøgelse af landevejsnettet, der for tiden gennemføres af Vejdirektoratet.
En anden metode til at fÃ¥ indført ”fart med fornuft” er ved hjælp af moderne, elektroniske vejskilte, sÃ¥ vejmyndighederne kan regulere hastigheden hen over døgnet. Eksempelvis under hensyn til trafiktætheden, sigtbarheden og føret. En sÃ¥dan variabel hastighed vil givetvis ogsÃ¥ bidrage til at styrke ansvarligheden og opmærksomheden hos den enkelte bilist. Igen til gavn for trafiksikkerheden – og fremkommeligheden.”
Skrevet af V-trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen i Randers Amtsavis d. 12. september
Kilde: Randers Amtsavis
sof