Nr-djursportalen.dk

Tak til
 






  
05/05 2023

Glem ikke Kattegatforbindelsen!

Det følgende er to Venstre-borgmestres forsøg pÃ¥ at holde ”deres” landspolitikere fast pÃ¥, at en Kattegatforbindelse over Samsø har mange fordele:

”Selvfølgelig er det vanskeligt at tale om, at noget, der endnu ikke eksisterer, er blevet væk. Men ikke desto mindre synes det at være tilfældet i oplægget ”Frihed og fremdrift – et oplæg om investeringer i Danmarks trafikale infrastruktur” fra Venstres folketingsgruppe.
Som borgmestre er vi vant til at skulle varetage lokale og regionale interesser. Og vi kan sagtens finde flere forslag fra Venstres folketingsgruppes oplæg, som vil tjene den midtjyske region godt – enten direkte eller indirekte. Men spørgsmÃ¥let om, hvordan den fremtidige trafikale infrastruktur i Danmark skal udformes, er sÃ¥ vigtigt, at det kræver, at man for en stund lægger de lokale og regionale kasketter pÃ¥ hylden og tager udgangspunkt i, hvad der tjener Danmark bedst. SpørgsmÃ¥let er ogsÃ¥ for vigtigt til at overlade til Christiansborg-politikerne alene.

Vi er ikke i tvivl: En direkte forbindelse over Kattegat mellem Danmarks to største vækst- og videnscentre vil være til gavn for udviklingen i hele Danmark. Det vil udnytte potentialerne både øst og vest for Storbælt og på sigt sikre en dansk metropol i europæisk målestok.
Derfor undrer vi os over, at ét af den seneste tids mest omtalte infrastrukturelle projekter i Danmark – en forbindelse over Kattegat – ikke er nævnt med ét eneste ord i oplægget. Der stÃ¥r godt nok i forordet, at ”Andre projekter, som ikke er nævnt hér, kan til gengæld vise sig at være helt nødvendige, nÃ¥r de bliver analyseret nærmere”.
Det kan godt være, at Venstres folketingsgruppe vil afvente Infrastrukturkommissionens anbefalinger. Men man sparker ikke bolden til hjørne, nÃ¥r den ligger midt pÃ¥ banen, man spiller naturligvis videre – især nÃ¥r opbakningen fra tilskuerne er massiv og støt stigende.
I Venstres partiprogram stÃ¥r, at der skal være en sammenhængende infrastruktur i hele landet til at underbygge det frie valg af transportform. I vores optik er det indlysende, at en sammenhængende infrastruktur i hele landet kræver, at der bygges en Kattegat-forbindelse. Uden at fornærme nogen behøver man ikke være trafikforsker for at se, at en sÃ¥dan bro – i mere end én forstand – vil bygge bro mellem landsdelene i Danmark.
Vort ærinde er ikke at gøre os til talsmænd hverken for eller imod en Femern-bro, men vi kan blot konstatere, at der blandt borgmestrene i Midtjylland og Nordjylland, som repræsenterer flere end 1.800.000 borgere, er massiv opbakning til en fast forbindelse over Kattegat.
Konsekvenserne af en Kattegat-forbindelse er endnu ikke præcist afdækket, men der er rigtigt mange gevinster ved en fast Kattegat-forbindelse.
En tættere sammenhæng mellem København og Midt-, Øst- og Nordjylland, som ikke alene baseres på Storebælts-forbindelsen og færgeoverfart, vil skabe enorm synergieffekt både økonomisk og kulturelt mellem Øst- og Vestdanmark.
En Kattegat-forbindelse med magnettog vil fÃ¥ transporttiden mellem landets to største byer ned pÃ¥ 40-50 minutter. Dermed bliver det muligt at bo i det midt- og nordjyske og arbejde i København – og for dén sags skyld ogsÃ¥ det modsatte. Dette vil medføre en hidtil uset mobilitet pÃ¥ det danske arbejdsmarked. Dét er der fremtidsperspektiver i...

At binde de to største universitetsbyer i landet sammen vil øge Danmarks muligheder for at bibeholde positionen som ét af verdens stærkeste informations- og videnssamfund. Dén position fremhæves ofte som måden, vi kan sikre vores velfærd i fremtiden.
Vi véd godt, at der er tale om en investering af historiske dimensioner, og at der kræves politisk handlekraft, som Venstres folketingsgruppe selv efterlyser i oplægget.
Det vil glæde os – og en stor del af det øvrige Danmark – hvis den politiske handlekraft udmøntes i et meningsfuldt og attraktivt brobygningsprojekt over Kattegat. En Femern-bro vil derimod blive en national omfartsvej, som hovedsageligt tjener svenske interesser.
Vores budskab til Christiansborg og Venstres folketingsgruppe er, at de skal fortsætte med de mange gode initiativer i det aktuelle oplæg. Men samtidigt vil vi kraftigt opfordre til, at overliggeren hæves, og at der arbejdes seriøst videre med forslaget om en forbindelse over Kattegat, der vil være med til at sikre fortsat udvikling og vækst til hele Danmark. FormÃ¥let er jo fortsat at sikre et Danmark i balance.”

Skrevet af borgmester Anders G. Christensen (V) fra Favrskov og borgmester og KL-bestyrelsesmedlem Lars Krarup (V) fra Herning i Randers Amtsavis d. 30. juni

Kilde: Randers Amtsavis

sof


 

Tak til
 

Kort Nyt

Indsend dine egne nyheder og læserbreve til:
nyheder@djurslands.net

Vi mangler frivillige, der har lyst til at arbejde med nyheder på hele Djursland. Skriv til redaktion@djurslands.net hvis du vil give en hånd med.

Nyhedsstrøm

RSS nyhedsstrøm
Hent nyhederne fra din egen nyhedslæser eller vis dem pÃ¥ din hjemme­side.

Net Nyt
Problemer med din opkobling? - Check Netstatus her

Download programmer for sikring af din PC - her

Brug for antispam til din mailserver - antispam