Normalt ville vi ikke have bragt følgende læserbrev, da det er skrevet af en flok Århus-lærere. Men den forvirrede og forsinkede planlægning fra undervisningsministeriets side, som har præget arbejdet for 9. klasser over hele landet i indeværende skoleår, har jo ramt samtlige folkeskoler. Derfor bringer vi følgende stærkt kritiske brev til ministeren:
”Hvordan synes du selv, det gÃ¥r, hr. Bertel Haarder?
Efter et totalt kaotisk år for skolernes 9. klasser var onsdagens elektroniske nedbrud til den pc-baserede prøve i biologisk paratviden bare hovedet på sømmet.
På skolerne har vi i år oplevet fuldstændig utilfredsstillende arbejdsvilkår for både skoleledere og for lærerne og eleverne på 9. klassetrin.
Det har været et år, hvor et forhastet og ugennemarbejdet lovkompleks har medført store frustrationer rundt om på landets folkeskoler. Frustrationer skabt af alt for sene og uklare meldinger om, hvad det i det hele taget var, eleverne skulle prøves i hvornår og hvordan.
Og da den endelige prøve så skulle holdes, brød elektronikken sammen med nye genvordigheder og administrative ulemper til følge. Dét var elevernes første møde med det nye, danske test-system.
Er det hér kvalitet, hr. Bertel Haarder?
Vi regner naturligvis med, at du, hr. Haarder, sørger for, at de økonomiske mer-udgifter i forbindelse med det seneste eksamenskoks fuldt ud betales af skadevolderen, dig og dit ministerium.
De mentale udgifter i form af stress, nedbrud og sygemeldinger mÃ¥ vi i første omgang selv betale, men det burde ret beset ogsÃ¥ være dit problem, hr. Haarder!”
Skrevet på vegne af lærerne på Risskov Skole af Anders Teglskov i Århus Stiftstidende d. 13. maj
Kilde: Aarhus Stiftstidende
sof