I det følgende indlæg falder der særdeles hårde ord om trafikministerens afvisning af at have noget som helst ansvar for de stigende tog- og busbilletter. En folketingskandidat fra nord for Randers skriver:
”Når trafikministeren afviser at have medansvar for de voldsomme takststigninger, der lige er trådt i kraft, er det ikke blot et forsøg på at tale uden om. Det er resultatet af en helt bevidst borgerlig politik.
Venstre og Konservative fjernede ved deres sidste finanslov de tilskud, som den tidligere regering havde skabt som prissikring af den kollektive trafik. Det er naturligvis en ærlig sag for en regering at ville hæve prisen på den kollektive trafik. Det er imidlertid ikke en ærlig sag, Når en regering ikke vil stå ved dét, de laver.
Man behøver ikke at være trafikforsker for at regne ud, at såfremt prisen på specielt den regionale bustrafik stiger, så vil antallet af passagerer falde, hvilket igen betyder behov for enten yderligere prisstigninger eller færre busafgange. Det er en negativ spiral, som er svær at komme ud af igen.
At trafikministeren kritiserer landets amter for ikke at ”tilpasse” ordentligt – altså reducere i antallet af ruter eller busafgange – fortæller på sin egen måde, at her har vi en minister, som er ved at løbe tør for gode idéer.
Venstre og Konservative har jo traditionelt aldrig prioriteret den kollektive trafik ret højt. Det er de i deres gode ret til. Det er en politisk prioritering, som de må stå til ansvar over for vælgerne med.
Det er imidlertid vigtigt at pege på, at en sikker og prisattraktiv kollektiv trafik ikke kun er en god transportform for masser af pendlere, men at det også er én af de mest effektive måder at nedbringe CO2-udslippet.
Jeg er tilhænger af en velfungerende kollektiv trafik, fordi det danske samfund har behov for, ar arbejdskraften er bevægelig og omstillingsparat. Jeg mener, den kollektive trafik skal støttes økonomisk, fordi vi helt konkret har en meget stor befolkningsgruppe, som ikke har mulighed for at køre i egen bil.
Jeg tror faktisk på, at en effektiv kollektiv trafik vil positivt til den samlede miljøbelastning, når man holder det op imod, hvor mange mennesker der i dag næsten presses væk fra busserne og over i privatbiler. Politik handler om at prioritere.
Regeringen har valgt at presse prisen op på den kollektive trafik. Den vil sikkert selv sige, at den blot har givet befolkningen det frie valg til at vælge dén transportform, der passer dem bedst. Men sandheden er, at prisstigningerne kan udvikle sig til et reelt kvælertag på den kollektive trafik. Men som regeringen plejer at sige ved festlige lejligheder: Vi har gennemført alt, hvad vi har lovet – og lidt til – og hér må vi give dem ret.”
Skrevet af den socialdemokratiske folketingskandidat i Mariager-kredsen, Lars Bang fra Spentrup, i Randers Amtsavis onsdag d. 21. januar
Kilde:
rex