Endnu engang er debatten om en evt. flytning af Tirstrup Lufthavn blusset op, som følge af at de utrættelige tilhængere af en lufthavn nærmere Århus i disse dage gør et fornyet forsøg på at få deres vilje. For Rosenholms borgmester er der mange gode grunde til at holde fast i placeringen, og der bliver endda flere og flere af dem, skriver han i det følgende:
”Det Midtjyske LufthavnsrÃ¥d er en utrættelig forkæmper for en ny international lufthavn i Ã…rhusomrÃ¥det. Det har de været i Ã¥revis, og indtil videre har der været fremlagt mange ideer, tanker og planer, uden at det har udmøntet sig i noget konkret. Der har ogsÃ¥ manglet den landspolitiske opbakning. Senest meddelte statsministeren i forbindelse med den sidste valgkamp, at lufthavnen i Tirstrup var det østjyske omrÃ¥des lufthavn.
Nu har Det Midtjyske Lufthavnsråd tilsyneladende besluttet at købe Randers Flyveplads med Poul Stenbøg, tidligere direktør i Aarhus Lufthavn i Tirstrup, som fødselshjælper og omdanne den til en international lufthavn for egne midler. Det er de selvfølgelig i deres helt legitime ret til, specielt når de selv vil betale og i øvrigt kan opnå de fornødne miljøgodkendelser.
Nu har jeg et temmelig godt kendskab til erhvervsledere, og det er som nævnt dem, Det Midtjyske Lufthavnsråd mener, skal punge ud.
Jeg er helt overbevist om, at de ikke er så naive, at de tror, at man kan få en international lufthavn op at stå ved at købe Randers Lufthavn og investere et i så henseende beskedent beløb som 90-100 mio. kr. Fra den offentlige verden er erfaringen, at det er begrænset, hvor meget investering man kan få for et beløb i dén størrelsesorden.
Én ting er selvfølgelig anlægsinvesteringen, men en helt anden og langt mere kontant problemstilling er selve driften. De nævnte investorer skal selvfølgelig også bakke op om driften, og det kan betyde en helt anderledes brat opvågnen, når regningen skal betales. Det vil naturligvis ikke komme som en overraskelse for erhvervslivet.
Når Poul Stenbøg oplyser, at køretiden til Randers Lufthavn er 30 minutter og 45-50 minutter til lufthavnen i Tirstrup, er det en sandhed med meget kraftige modifikationer. Enhver, der interesserer sig det mindste for infrastruktur, ved jo, at inden for to år åbner Søften-Skødstrup motorvejen, ja de seneste meldinger lyder endda på, at åbningen af vejen måske kan fremrykkes med op til ni måneder, så åbningen finder sted i slutningen af 2007 eller begyndelsen af 2008.
Det vil selvfølgelig betyde, at køretiden til Aarhus Lufthavn i Tirstrup også vil kunne gøres på cirka 30 minutter fra Århusområdet. Køretiden fra den overordnede Nord-Syd gående motorvej vil også cirka være en halv time til Tirstrup. Man vil altså kunne køre fra både Århus og det overordnede motorvejsnet på motorvej/motortrafikvej direkte til lufthavnen i Tirstrup på cirka en halv time. Altså falder tidsfaktoren som argument helt til jorden.
Man må håbe for de kommende investorer i Randers Lufthavn, at beslutningsgrundlaget er af mere valid karakter end det oven for nævnte. Ellers må investeringerne siges at være på et temmelig luftigt grundlag.
Jeg synes selvfølgelig, at man i stedet for at splitte området mellem to lufthavne skulle prøve at samle de østjyske kræfter om lufthavnen i Tirstrup, hvor investeringerne i forvejen er gjort, og hvor infrastrukturen snart bliver mærkbart forbedret med Søften-Skødstrup-hængslet. Der mangler reelt kun, at de sidste kilometer motortrafikvej bliver opgraderet til motorvej, før vejen til Tirstrup er helt ideel.
Allerede når motorvejshængslet Søften-Skødstrup åbner, vil det på alle måder gavne Aarhus Lufthavn i Tirstrup med bedre indenrigsruter, chartertrafik og nye udenrigsruter til erhvervslivet og læreanstalterne.
Den østjyske lufthavn er, som statsministeren sagde, Tirstrup Lufthavn. Alt andet vil betyde bÃ¥de splittelse og spild af gode ressourcer.”
Skrevet af Richard Volander,
Borgmester i Rosenholm og formand for Transportrådet på Djursland, i Randers Amtsavis d. 1. maj
Kilde: Randers Amtsavis
sof