Også i dag bringer vi et indlæg i rækken af protestbreve i anledning af den kommende reform af folkeskolen:
Det er forstemmende, at et politisk flertal står bag en reform af folkeskoleloven, der blandt andet sætter test af eleverne i højsædet. Det er for at forfine evalueringen af eleverne, så lærerne kan tilpasse undervisningen af det enkelte barn, siger fortalerne.
Men vi har på Møllevangsskolen i Århus opdaget, at lærerne allerede har et ganske præcist billede af hvert enkelt barns styrker og svagheder og allerede i dag tilpasser undervisningen af den enkelte efter det. Det politiske flertal vil hellere have nogle firkantede skabeloner, som vi kan måle og vurdere børnene efter. For os at se dækker det over en utrolig og urimelig mistillid til lærernes faglighed og den nuværende folkeskole.
I stedet for at forfine evalueringen af eleverne risikerer vi, at de nye test fordummer evalueringen, fordi de mere én-dimensionalt fokuserer på bestemte faglige færdigheder med dét formål kun at forberede eleverne til videre uddannelse.
Vi mener, folkeskolen fortsat skal være med til, at eleverne bredt tilegner sig kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer, der kan medvirke til den enkelte elevs alsidige personlighedsudvikling, sådan som det hidtil har stået i folkeskolens formålsparagraf. Dét formål vil et flertal slette.
Kilde: Skrevet af Susanne Jæger og Jørgen Hansen fra Århus i Århus Stiftstidende d. 26. februar
rex