Når undervisningsministeren vil af med gruppeeksamen, skyldes det en ideologisk modvilje mod ”rundkreds-pædagogik”. Men sådan ser verden ikke ud i dag, for selv erhvervslivet har netop brug for medarbejdere, der både kan tænke selvstændigt og samtidig arbejde sammen. Det skriver en socialdemokratisk folketingsmand følgende om i dag:
Regeringen har truffet en administrativ beslutning om at afskaffe alle former for gruppeeksamen - i folkeskolen, tekniske skoler, SOSU, seminarier, universiteter m.m.. Problemet er, at beslutningen udelukkende bygger på ideologiske og ensidige argumenter om individets ret til en individuel bedømmelse. Men siden hvornår har en ret til noget automatisk medført, at retten til det frie valg, og dermed gruppeeksamen, bortfalder? Regeringens drastiske tiltag mangler faglig begrundelse. Dette understreges af, at alle reaktioner fra såvel studerende, undervisere, censorer samt repræsentanter fra erhvervslivet har været entydige: Bevar gruppeeksamen!
I det pulserende og konkurrenceprægede erhvervsliv er det ikke længere nok at have stor faglig indsigt. Det er lige så vigtigt, at de unge lærer at samarbejde om idéudvikling og opgaveløsning. For Socialdemokratiet giver det simpelthen ikke mening at afskaffe en prøveform, som netop sikrer, at de unge får de kompetencer, som erhvervslivet efterspørger. I et moderne uddannelsessystem skal prøveformen gerne afspejle den ekspertise, som elever og studerende har tilegnet sig gennem deres uddannelse. Fjerner man gruppeeksamen, fjerner man samtidig de unges incitament til at dele viden og samarbejde i forbindelse med undervisningen.
Det vil få katastrofale konsekvenser. Hvis Danmark skal kunne følge med den globale udvikling, er det helt centralt, at vores uddannelsessystem er fleksibelt og forstår at tilpasse sig samfundets og virksomhedernes behov. Vi skal sikre os, at vi udnytter og videreudvikler alle de kompetencer, som kan bidrage til at fastholde Danmark som en central spiller i den globale konkurrence.
Det giver derfor ikke mening at træffe en politisk beslutning udelukkende ud fra forstokkede ideologiske holdninger. Der er derimod behov for, at vi fastholder et dansk uddannelsessystem, hvor der er mulighed for at afprøve forskellige undervisningsformer og dermed også forskellige prøveformer. Dette vil bidrage til, at elever og studerende fortsat har en bred vifte af kompetencer, som vil styrke både Danmarks og deres egen position, i en stadig mere globaliseret verden.
Derfor har Socialdemokratiet netop fremsat et beslutningsforslag i Folketinget, der skal bevare gruppeeksamen som en mulighed.
Kilde: Skrevet af Torben Hansen,
rex