Dagens Nyheder på Nørre Djurs Net - 12-12-2002
Læserbrev: Glad for Grenåbanen

En free-lance journalist fra Auning-kanten slår et slag for Grenå-banen i dag. Han vender sig kraftigt imod den efter hans opfattelse ensidige dækning af sagen, Jyllands Posten har kørt på det sidste. Han skriver:

"Med Grenåbanen slipper man som pendler for stressende bilkørsel, og der er tid til at slappe af eller arbejde i toget.
JEG BOR PÅ Djursland nord for Auning, og jeg pendler til mit kontor i Århus hver dag - det tager ca. en time fra dør til dør.
Da jeg sidste år opdagede, at jeg kunne parkere bilen i Hornslet og tage Grenåbanen til Århus, var mit arbejdsliv forbedret markant. Jeg slipper for 25-30 minutters kørsel på de stressende, trafikproppede veje hver vej, jeg sparer lidt penge på benzin (som er dyrere end et månedspas til toget) og jeg får mere end seks timer om ugen i toget til at arbejde på min bærbare computer, skrive, læse eller bare slappe af - ting, som jeg næppe kunne gøre i bilen eller i en "køresyg" rutebil.
Jeg har læst de sidste ugers debatindlæg, og det er dejligt at opdage, at der er andre end mig, som ser dumheden i forslaget, om at lukke Grenåbanen i "sikkerhedens navn".
Togkryds med bom
Det er fuldstændigt tankeløst, at "verdens mindste storby" har et gammeldags togkryds med bom på det mest trafikerede punkt af Grenåvej - den mest trafikerede vej i Århus.
Og det er lige så bekymrende, at både formanden for trafikudvalget i Århus Amt og trafikrådmand i Århus Kommune - Anders Bach Andersen og Poul B. Skou - støtter forslaget om at erstatte togene med bustransport af passagererne.
Lad os sige, at det sker. Hvis jeg skulle tage med bus i stedet for tog (ifølge den aktuelle køreplan), vil jeg bruge 18 minutter mere hver vej - eller tre timer om ugen. Det betyder i alt ni timers mindre produktivitet for mig, da jeg ikke kan arbejde i en bus. Men fordi jeg alligevel ikke ville tage med bus, ville jeg køre min bil hele vejen til Århus og tilbage - hvilket er mere dyrt, mere stressende og mere miljøbelastende.
JP Århus gør ikke situationen bedre med sin ukritiske dækning af sagen - for eksempel i artiklen fra den 25/11: "Amt støtter kritik af Grenåbanen" af Jens Kurt Jørgensen.
Hvor er vagthunden?
Hvor er journalisten blevet af? Hvor er vagthunden? Her læser vi kun én side af sagen - Andersens og Skous - som om, at deres er den eneste sandhed. Har Århus Kommune eller Århus Amt kigget seriøst på andre muligheder i det sidste årti?
Hvad har de gjort, hvad har de ikke gjort? Hvad koster det? Hvad vil en nedlagt Grenåbane betyde for godstransport til/fra Djursland - får vi så endnu mere trafikerede veje fyldt med lastbiler eller hvad? Har politikerne gjort mere end korttidstænkning og -planlægning?
Hvem står i vejen og hvorfor? Hvem kæmper imod? Hvad synes pendlerne og andre, som bruger toget? Hvad synes godsselskaberne, som bruger Grenåbanen? Hvad siger eksperterne? Hvor mange ulykker er der sket igennem årene, og hvad var grunden? Hvad var blevet gjort på disse tidspunkter?
Disse er nogle spørgsmål, jeg gerne ville have set besvaret i Jørgensens artikel. Men med sådan en unuanceret artikel skader Jyllands-Posten sin egen integritet - ligesom den skader nærdemokratiet."

Skrevet i Jyllands Posten af Jack Jackson, freelance journalist, Eldrupvej 3, Løvenholm, Auning

Redigeret af Rex, redaktion 11.

[ Alle dagens artikler | Arkiv oversigt ]

© Nørre Djurs Net 2002