I spiller hasard med os! |
Preben Mortensen fra Idégruppen har skrevet et
brev til samtlige amtsrådsmedlemmer, hvor han på glimrende vis påviser bare nogle af de
uoverlagte og direkte farlige følger, Djursland må lide under efter d. 3. december, hvis
Amtsrådet holder fast i deres beslutninger på sygehusområdet:
"Ved anvendelse af lidt snedighed er det lykkedes for undertegnede at komme i
besiddelse af nogle dokumenter fra Århus Amt, som har overskriften:
"FORSLAG TIL ETABLERING AF DØGNFUNKTION
OG REHABILITERINGSAFSNIT PÅ SYGEHUSET I GRENAA".
Efter at have gennemlæst dette, må vi sige, at har vi ikke været chokeret før, så er
vi det efter læsningen.
Her viser det sig virkelig hvordan amtets sundhedsudvalg spiller hasard med hele
Djurslands befolkning.
I den forløbne tid siden (pseudo)høringerne, har vi ellers måtte lægge ører til mange
forskellige medlemmer af sundhedsudvalget, og specielt til samme udvalgs formand Carl
Johan Rasmussen, som har udtalt, at man har lyttet til kritikken og bekymringerne vedr.
mangel på hensyn til det ellers så vigtige nærhedsprincip, at det var noget, der havde
gjort indtryk, at man havde fået en del at tage med hjem, og at det hele jo var en
høringsfase, hvor man ville høre på kritik, der påpegede ting, som man ikke lige i
forvejen måske havde tænkt over
og alt det der.
Men efter gennemlæsning af det dokument, der bærer overskriftens navn, må man
konstatere, at det I på møderne påstår I har lært og hørt, der var værd at tage med
hjem, tydeligvis er blevet glemt på den lange vej hjem fra Grenaa til Århus.
Vi tillader os at citere fra dokumentet::
Der er både på de afholdte borgermøder, i dagspressen, ved demonstrationer og i de
afgivne høringssvar udtrykt ønske om en højere grad af nærhed, herunder særligt for
gruppen af ældre borgere. Bevarelsen af et akutberedskab på sygehuset i Grenaa har også
fyldt meget i debatten . Endvidere har ledelse og medarbejdere på Grenaa Centralsygehus
bidraget konstruktivt med en række gode forslag til mulige alternativer for det lokale
sygehus i Grenaa
Dette afsnit giver anledning til følgende kommentarer:
I skriver om "en højere grad af nærhed, herunder særligt for gruppen af ældre
borgere".
Her har I allerede begået den første fejl, I burde nemlig have skrevet:
"en højere grad af nærhed, for alle borgere på Djursland"
og derefter foretaget jeres korrektioner af forslaget i henhold til dette. Det er det
signal I har fået, men det I skriver er en omskrivning, der ikke har hold i
virkeligheden. Det er naturligvis underforstået, at de svageste ældre har et stort behov
for sygehusets hjælp, sådan er det jo alle steder, men det sammenhængende budskab har I
åbenbart ikke forstået (eller også vil i ikke forstå det) , selv om det ellers var
tydeligt nok. Men vi gentager det gerne for Gud ved for hvilken gang her.
DJURSLAND KAN IKKE UNDVÆRE ET EFFEKTIVT AKUT BEREDSKAB
Og det er ikke det I har lagt op til overhovedet.
Desuden skriver I: "Endvidere har ledelse og medarbejdere på Grenaa Centralsygehus
bidraget konstruktivt med en række gode forslag til mulige alternativer for det lokale
sygehus i Grenaa"
Det bekræfter dog i det mindste, at I har set det, men det er meget bekymrende, at I har
undladt at tage hensyn til det.
Vi føler efterhånden, vi snakker til et hul i jorden, og så kan I nok så mange gange
hævde, at nedskæringsforslaget er fremsat på grund af økonomiske problemer og mangel
på både det ene og det andet, men vi må altså henholde os til, at vi er et område med
mange mennesker, der i den grad stadig bliver ladt i stikken, men det vil vi komne tilbage
til lidt senere.
I taler meget om virkningerne af skattestoppet, som får en stor del af skylden for
miseren, hvor regeringen siger lige nøjagtigt det modsatte og påstår, at amterne er
blevet tilført tilstrækkelige midler til at kunne varetage deres interesseområder.
Vi skal, for ikke at politisere; undlade at vurdere hvem der har mest ret, men hvad vil I
gøre den dag, der ikke er skattestop mere, og skatten er "banket" op til det
alleryderste? Så vil I stå med de samme trælse problemer, hvorefter hele denne
ørkesløse diskussion kan begynde forfra. Derfor kan I ikke bruge undskyldningen om
skattestop. Sundhedsvæsenet, skal jo fungere. Forestil jer, at vi har nået den situation
med 100 % beskatning af det mulige
Hvad ville I så have gjort?
Indrøm det dog, det er og bliver et spørgsmål om prioritering og ikke om skattestop,
selv om en ophævelse af samme kunne have givet en øjeblikkelig lindring, og det ved I.
Men vi må altså konstatere, at I vægter prioriteringen af Djurslands befolkning meget
lavt.
I prioriterer jeres speciallægesygehuse så højt, at det fremkalder samfundsskadelige
virkninger, og det er kun jer selv, sammen med jeres alt for teknokratiske rådgivere, der
i øvrigt har glemt alt om nærhedsprincippernes positive virkninger, som forstår jeres
indforståede sammenhænge
Det tydelige budskab fra Djursland har hele tiden været, at vi er helt afhængige af, at
vi har et akutberedskab, der kan fungere.
Det har ikke noget som helst med følelser at gøre. Djurslands ønsker er simpelthen et
produkt af den logiske konstatering, at 60 til 75 km til nærmeste fuldt udbyggede
skadestue er urealistisk og en grov tilsidesættelse af en stor gruppe mennesker og en
landsdels behov. Dette her handler om menneskers liv og førlighed, og her spiller i
hasard, så det ses. (De anførte km. tal for lægeambulancen kan udmærket være for
lave, hvis den tilkaldes, mens den er i arbejde et andet sted i amtet). Vi bliver
ubetinget det område i landet, der får den længste transportvej, til et sygehus der kan
præstere et brugbart akutberedskab, og dermed føler vi os udnævnt til at være
B-borgere. Vi må have krav på samme tryghed og sikker hospitalshjælp, som alle andre i
amtet, men jeres hidtidige forslag har i oprørende grad tilsidesat Djursland.
Jeres intentioner i sygehussagen går mere på ønsker om at spare nogle penge, som med
lidt god vilje godt kunne spares på andre steder, f. eks. på de ambitiøse
udbygningsplaner på amtets mastodontsygehuse, samt på andre projekter i amtet, der ikke
har livsvigtig karakter. På amtets samlede budget drejer det sig ikke om andet end nogle
få procent, derfor: Hvis I virkelig havde viljen, havde i også fundet vejen
Den kunst med at flytte penge fra det ene område til det andet, plejer ellers ikke at
være noget særligt stort problem for amterne.
Vi ville egentlig have undladt at nævne, at vi stiller meget store spørgsmålstegn ved,
om der overhovedet er nogle besparelser til stede i jeres oplæg. Det virker mere som om
mastodontsygehusene skal have et visuelt løft på bekostning af det samlede amts
sygehuseffektivitet, men nu nævnede vi det altså alligevel.
Lad mig tage udgangspunkt i Indenrigs og Sundhedsminister Lars Løkke Rasmussens
udtalelser under folketingets sidste sygehusdebat, hvor han siger:
"Så kan jeg sige mere antydningsvis, for jeg har faktisk været inde på det
allerede i to omgange, at den anbefaling, jeg synes at jeg kan signalere, er ikke nogen
anbefaling af, at man bare centraliserer. Der er jo ikke noget perspektiv i, at man skal
køre det halve land igennem, fordi ens barn er faldet ned fra pæretræet og har brækket
det ene ben, selvfølgelig er der ikke det. Men der er i en række sammenhænge, når vi
snakker de komplicerede behandlinger, stor fornuft i at samle behandlingerne, også af
hensyn til det personale, der er til rådighed."
Vi synes ikke det kan siges tydeligere, Selvfølgelig er der brug for speciallæger og
deres patientundersøgelser, men 80 % af alle hospitalsindlæggelser kan altså klares af
de mindre sygehuse, derfor er jeres argumenter for nedlæggelse af de mindre sygehuse for
tynde i forhold til de problemer I påstår I kan løse hermed...
For lige at vende tilbage til sundhedsministerens "pæretræ"
Hvad med den patient, der har en sprængt blindtarm, og som skal vente på
lægeambulancen, fordi den tilfældigvis var i den anden ende af amtet på
alarmeringstidspunktet?
Hvad med den patient, der har en maveblødning, der er i samme situation?
Hvad med den patient, der har fået en blodprop og er i samme situation
Hvad med ofrene fra trafikulykken der leverede fire kunder til lægeambulancen, der er i
samme situation
Vi kan blive ved med at nævne eksempler: Den lungesyge, der pludselig ikke kan vejret,
meningitistilfældet der skal have omgående hjælp, en fødende kvinde i vanskeligheder,
hjertepatienten der pludselig får et anfald o.s.v.?
Det har vi aldrig fået et ordentligt svar på,?
Er det dem I mener, der skal "sygeplejevisiteres" fra det amputerede
akutberedskab i Grenaa? Frygter i ikke, at de venter sig ihjel?
Vi må sige, jeg vi er målløse.
Det er ikke svært at få den fornemmelse, at alle jeres planer rent faktisk har været
afgjort og besluttet allerede inden de nogensinde blev fremlagt, og at høringsfasen rent
faktisk var en pseudohøring, hvor I bare mødte op og "lyttede" for at
"vise jeres gode vilje".
Ud fra jeres Plan B er det svært at få andet indtryk end at I har klikket nogle få
nuancer ind på plan A, hvilket I hele tiden har været forberedt på at gøre, således
at I kan gå ud og fortælle befolkningen: "Der kan i selv se, I fik da noget"
Det er simpelthen en skandale, og hvis i gennemfører dette her, vil vi sætte himmel og
jord i bevægelse for at få hele landets opmærksomhed henvendt på vores situation.
I siger også vedrørende døgnberedskabet:
" Når sengene tænkes sammen med udvidelsen af akutberedskabet, vil der også
udenfor normal dagtid være et lægeligt beredskab på sygehuset i form af almen
medicinske speciallæger. Disse vil kunne stå for den lægelige betjening af både
sengene i vagten og eventuelle akutte patienter"
Det vurderes at være tilstrækkeligt, hvis der uden for dagtid kan kontaktes en
speciallæge i f.eks. ortopædkirurgi (knoglekirurgi), paremkymkirurgi (mavekirurgi),
eller intern medicin fra Randers Centralsygehus. Med hensyn til behov for anæstesiologisk
(narkose) speciallægebistand vil lægeambulancen kunne rekvireres.
For det første ser det for os ud som om, at hvis en af de indlagte patienter bliver udsat
for en forværring i sin tilstand, skal sygehuset tilkalde lægeambulancen, for at kunne
anlægge en bedøvelse, hvis dette skulle være nødvendigt.
Vi gentager: Sygehuset skal tilkalde lægeambulance, for at kunne anlægge en bedøvelse.
Hvad er det da for noget?
Hvad nu, hvis lægeambulancen er i den anden ende af amtet, og først skal aflevere en
patient til Århus eller Randers?
Alene dette viser, at jeres plan er uantagelig, og at i har nedprioriteret Djursland i
uhørt grad. Sådan kan man simpelthen ikke behandle en hel landsdel i et land, som rent
faktisk skal gå for at være et af verdens rigeste
Så vidt vi kan se, vil I altså her bemande sygehuset med "almen medicinske
læger", der i daglig tale omtales som praktiserende læger. Det er også fantastisk
genialt. Her indsætter i læger, der skal passe sygehuset, som i forvejen er læger, der
henviser patienter til sygehuset.
Denne løsning vil aldrig vil være i stand til at dække det behov en hel landsdel har
på akutfunktionsområdet? Det værste er, at I godt ved det, og at i åbenbart ikke vil
gøre noget ved det
Hvad kan vi så forvente med dette "knaldhamrende gode" system?:
"God dag hr. Hansen, du har ondt i maven. Jo det ser sandelig ikke for godt ud. Godt
jeg fik dig ind på sygehuset, så jeg kunne se på dig igen igen. Nu får vi lige
ortopædkirurgen til at kikke på de "knokler" der ligger tættest på mavsen,
og hvis det ikke hjælper, sender vi dig til Randers. Så må vi bare håbe din blindtarm
ikke er sprængt inden"
Undskyld, vi ved godt, den ikke var seriøs, men efterhånden må vi anvende lidt sarkasme
for at kunne holde til jeres meddelelser.
Vi synes I skulle tage konsekvensen og revurdere jeres planer så de bliver mindre
ambitiøse med hensyn til mastodontsygehusene i Århus og i stedet sørge for, at
Djursland kunne få så megen valuta for de mange amtsskattekroner vi poster ind i
systemet, at vi i det mindste kan få en sygehusløsning, der kan dække vores
minimumsbehov. Den løsning har vi ikke set endnu, når vi lige undtager Grenaa
Centralsygehus egen B-Plan. Vi ser frem til kommentarer fra både de
"almindelige" amtsrådsmedlemmer og medlemmerne af sygehusudvalget og ikke
mindst fra amtsborgmesteren."
Skrevet af
Preben Mortensen
Idégruppen Grenaa
Åstrupskrænten 47
8500 Grenaa
Telf.: 86 32 53
42pm.consult@get2net.dk
Redigeret af Rex, redaktion 11.
[ Alle dagens artikler | Arkiv oversigt ]
© Nørre Djurs Net 2002