Nekrolog: Maud Sinclair (1931-2002) |
I anledning af billedkunstneren Maud Sinclairs
død for nylig har Kirsten Westergaard fra Selkær skrevet følgende levnedsbeskrivelse i
dagens udgave af Randers Amtsavis:
"Maud Sinclair blev født 1931 i Göteborg, men har boet i 40 år i landsbyen
Tvedhuse på Norddjursland.
Efter uddannelse i tekstil- og industridesign fik hun straks ansættelse på den førende
tæppefabrik i Göteborg, men hendes temperament var ikke til bundne opgaver. Hun fik eget
atelier i 1953, deltog i mange udstillinger af tekstilkunst og udførte en stor
batikudsmykning til Torpaskolen. Hun giftede sig med maleren Lars Erik Strøm, og de fik
to døtre, Karin og Anna.
I 1962 mødte hun forfatteren Vagn Steen, med hvem hun senere fik sønnen Hans Peter
Percy, fulgte ham til Danmark og blev fri kunstner. De rejste meget, og på deres rejser
sad hun med skitseblokken mellem forfattere, i storbyer og i naturen, helst i Makedonien
eller i Nordatlanten og Gotland.
Den hurtige skitse i tusch fangede øjeblikket, og hendes mange skitsebøger fra rejser er
bevaret, nogle skitser fra Grønland blev udgivet, andre fra Færøerne blev flittigt
brugt af færøske og danske forfattere. Og ved forfatterkongresser indfangede hun mange
situationer og ansigter.
Hjemme sad hun i naturen med akvarelpapiret og farverne, ligesom hævet over tiden. Hun
brugte aldrig kamera, for så jagter man motiver, sagde hun, men med skitseblok eller
akvarelpapir og rum tid for sig er man midt i dette hele, en del af naturen.
Det blev til mange udstillinger og aktivt fagligt arbejde. Blandt andet var hun medstifter
af Aprilgruppen i Grenå, og hun underviste på Århus Kunstakademi i batikmaleri.
Maud Sinclair havde en solid fornemmelse for materialet og elskede og dyrkede
batikteknikken i fri kunstnerisk brug, som billedbatik. Det er ikke pålæg af farven på
overfladen, men indfarvning af tråden dybt inde, og i en lang proces med farve lagt på
farve. Hun dyrkede også den særlige "knyttebatik", der kan sætte
kontrastfarver ind, som ikke er i familie med de øvrige. Det var en skuffelse for hende,
at batik i Danmark blev forbundet med hobbyvirksomhed. Og hun ville styrke batikteknikkens
anseelse ved at undervise i faget "billedbatik", og hun supplerede det med andre
teknikker. I den langsommere teknik i atelieret, som batik er, kunne hun nærme sig det
uforklarlige, den dybeste andagt over for det eventyr, som fantasien og følelsen og
stoffornemmelsen fører én ud i.
Hun tegnede også omslag til flere bøger, blandt andet til Vagn Steens digte og
illustrationer til hans børnebøger. Der kom flere egne udgivelser, som "Skitser fra
Grønland" og "Maud Sinclair tegner Zoologisk Have 1988".
En billedkunstner kan aldrig falde til ro i en teori eller tanke eller oplevelse, men kan
finde den dybeste helt tilfredsstillende ro i en farve. Og for Maud Sinclair skulle farven
besidde akvarellens lyskraft eller batikkens uimodsigelige dybde. Hun havde en daglig
glæde ved at komme til atelieret ved Bønnerup Strand eller ud i naturen på
Norddjursland - og med fornyelse og skabelse af teknikken på sine mange arbejdsrejser.
Maud Sinclair var en dygtig og anerkendt billedkunstner, hvis arbejder hænger mange
steder og har været med på mange udstillinger, og hun var sund og aktiv i 70 år. Hun
kæmpede til sidst med sygdom i et år, men hendes sidste ord, inden hun sov stille ind,
var: "Jeg har haft et godt liv."
Skrevet af Kirsten Westergaard i Randers Amtsavis d. 24. oktober
Redigeret af Rex, redaktion 11.
[ Alle dagens artikler | Arkiv oversigt ]
© Nørre Djurs Net 2002