Dagens Nyheder på Nørre Djurs Net - 13-09-02
Referat fra kommunalbestyrelsesmøde

 

Komlogo.gif (4544 bytes)

Nørre Djurs

Kommune

 

 Kommunalbestyrelsesmøde

 

Dato: 12. september 2002
Lokale: Mødelokale 1
Tidspunkt: 18.30 - 20.05
Fraværende: Ingen.

 

Indholdsfortegnelse

Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

 

 

Sag nr. Side

 

1. Udtræden af kommunalbestyrelsen

2. Spørgetid

3. Efterretningssager

4. Sager afgjort af udvalgene

5. Retten til at stille spørgsmål

6. 1. behandling af budgetforslag 2003 og overslag for årene 2004 - 2006

7. Revisionsberetning nr. 122

8. Dispensation fra kassekreditreglen

9. Randersegnens Boligforening - Regnskab 2001

10. Beretning - Ligningsplanen

11. Nørre Djurs Telebus

12. Forslag til lokalplan nr. 72 for et nyt boligområde i Ørum

13. Projekt 222.029 Cykel-/gangsti Glesborg-Hemmed Ansøgning om anlægsbevilling og rådighedsbeløb for 2002 på 193.000 kr.

14. Endelig godkendelse af tillæg nr. 1 til Vandforsyningsplan 1996-2007

15. Fælles Kommunalt Brand- og Redningsberedskab

16. Ændringsforslag om benyttelse af skolefritidsordningerne

17. Djurslands Fællesprojekt om specialundervisning og anbringelsessteder

18. Anlægsbevilling og rådighedsbeløb - Pædagogisk Servicecenter på Ørum skole

19. Tillæg til rådighedsbeløb - Til- og ombygning, Glesborg skole

20. Anlægsbevilling - Børnehaven Frihedslyst - Konvertering til fjernvarme

21. Normeringsopgørelse for skoleåret 2002/2003 Undervisningspersonale

22. Normeringsopgørelsen for skoleåret 2002/2003 Skolefritidsordninger

23. Budgetopfølgning 2002

24. Sociale regnskaber

25. Ændring af måltemaer

26. Fælleskommunal tandreguleringsordning

27. Eventuelt

28. LUKKET MØDE - Efterretningssager

29. LUKKET MØDE - Sager afgjort af udvalgene

30. LUKKET MØDE - Meddelelser fra formanden

31. LUKKET MØDE - Eventuelt

 

 

 

 

 

1. Udtræden af kommunalbestyrelsen
J.nr.: 00.01A10 Init.: cl 0 kmb-075 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Ansøgning fra Hans Fisker Jensen om at blive fritaget for medlemsskabet af kommunalbestyrelsen.

Ansøgningen begrundes med, at hvervet som kommunalbestyrelsesmedlem ikke kan forenes med arbejdet som fiskeskipper.

Borgmesterkontoret skal oplyse,

at jfr. den kommunale valglovs § 103, skal et medlem fritages for sit medlemsskab, såfremt medlemmet på grund af helbredstilstand, varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger eller lignende har rimelig grund til at ønske sig fritaget for medlemsskabet.

Efter stk. 2 er det kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om, hvorvidt en anmodning skal imødekommes,

at jfr. den kommunale valglovs § 104 indtræder stedfortræderen, når et medlem i valgperiodens løb udtræder,

at 1. stedfortræder på Danske Folkepartis liste er Knud Andersen, Bolthersvej 10, Bønnerup Strand, 8585 Glesborg,

at Hans Fisker Jensen er medlem af følgende udvalg, nævn m.v.:

Økonomiudvalget

Bevillingsnævnet

Nørre Djurs Erhvervsråd

Valgbestyrelsen ved kommunale valg, og

at kommunalbestyrelsen i mødet den 3. juni 2002 godkendte en midlertidig udtræden af Hans Fisker Jensen, hvorefter Knud Andersen - som stedfortræder nr. 1 - indtrådte i Hans Fisker Jensens udvalgsposter.

Kommunaldirektøren indstiller,

at kommunalbestyrelsen godkender Hans Fisker Jensens udtræden, og

at man godkender Knud Andersens indtræden.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

Knud Andersen indtræder i Hans Fisker Jensen’s udvalgsposter m.v.

 

 

 

 

 

 

2. Spørgetid
J.nr.: 01.01P24 Init.: mc 0 kmb-077 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Der er modtaget spørgsmål fra Knud Lund.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Mundtligt svar blev givet.

 

 

 

 

 

 

3. Efterretningssager
J.nr.: Init.: mc 0 kmb-078 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

a. Love, bekendtgørelser og cirkulærer.

b. Breve fra KL:

1. KL’s delegeret møder i år 2003 - 2008.

2. "Nyt på integrationsområdet" nr. 92/15. august 2002

c. 00.01P35

Kommuneforening i Århus Amt, referat af bestyrelsesmødet den 6. august 2002.

d. 00.01P35

"Det Skæve Danmark", referat af Landsudvalgets møde den 23. august 2002.

e. 00.17

Det Kriminalpræventive Råd, "Unge i byen - Tryggere udskænkningssteder for unge".

f. 01.01A08

Danmarks Naturfredningsforening. Kommunerne overtager pr. 1. september 2002 ansvaret for lovgivningen, der har betydning for naturen, Planlovens landzonebestemmelser, § 35.

g. Breve fra Århus Amt:

1. 24.10.00

Årsberetning 2001 for Århus Amts erhvervsfremmeindsats.

2. 24.10.11

Retningslinier for tilskud til projekter under den jysk-fynske IT-korridor.

3. 24.10.11

Referat af møde i Det Regionale Udvalg for Mål 2 i Århus Amt, referat af mødet den 22. august 2002.

4. 30.20

Ændret arbejdsdeling i Århus Amts direktion.

h. 14.00.08

Beredskabsstyrelsen, Redningsberedskabets Statistiske Beretning 2001.

i. 15.00G12

Arbejdsformidlingen, Århus Amt, ledighedstal for juni 2002.

j. 15.00A23

Arbejdsmarkedsrådet for Århus Amt, Råds-Nyt, nr. 18/august 2002.

k. 15.04.10

Stenvad Mosebrugscenter, "Så langt øjet rækker - og lidt til", nyhedsbrev nr. 8/2002.

l. 17.00

Dansk Industri, "Nye veje til fremtidens folkeskole".

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Til efterretning.

 

 

 

 

 

4. Sager afgjort af udvalgene
J.nr.: Init.: mc 0 kmb-079 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Der foreligger beslutningsdagsordener fra:

Udvalget for Teknik og Miljø, den 29. august 2002.

Børne- og Kulturudvalget, den 13. august og 22. august 2002.

Det Sociale Udvalg, den 6. august og 29. august 2002.

Økonomiudvalget, den 3. september 2002.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Til efterretning.

 

 

 

 

 

5. Retten til at stille spørgsmål
J.nr.: 01.01P24 Init.: ih 0 kmb-076 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Kommunalbestyrelsesmedlem Knud Andersen har fremsendt følgende punkt til dagsordenen:

 

"5.3 Ret til at stille spørgsmål og forslag.

Ethvert medlem af kommunalbestyrelsen kan for denne indbringe ethvert spørgsmål om kommunens anliggender samt stille forslag til beslutninger herom § 11, stk. 1.

Det enkelte medlem har ret til at få spørgsmål sat på dagsordenen. Oftest er hensigten ikke blot at få en viden, - så ville sagindsigt række. Hensigten kan være mere bevidst, at tvinge kommunalbestyrelsen og måske offentlighedens opmærksomhed hen på et bestemt emne. Når et medlem anmoder om at få et spørgsmål sat på dagsordenen til et møde, skal der gives en redegørelse som svar. Fremgangsmåden har i nogen grad sin parallel i Folketingets forespørgelsesdebatter.

Retten til at stille spørgsmål gælder alle forhold, som vedrører kommunen, f.eks. sagers behandling i administrationen og udvalg, både realiteten og proceduren. Der kan spørges om borgmesterens handlemåde, kommunens tilsyn, økonomiske dispositioner, indgående aftaler, personalepolitik m.v.

Retten til at spørge og få svar gælder for ethvert medlem - flertallet kan altså ikke lægge låg på "de varme kartofler".

Borgmesteren er ansvarlig for, at spørgsmål bliver besvaret. Hvis et medlem skriftligt og rettidigt, det vil sige inden for forretningsordenens frist, har anomodet om at få et spørgsmål på dagsordenen, så skal borgmesteren sætte det på."

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Til efterretning.

 

 

 

 

 

6. 1. behandling af budgetforslag 2003 og overslag for årene 2004 - 2006
J.nr.: 00.01 S02 Init.: hjl 0 of-352.doc ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Der foreligger forslag til budget for 2003 og overslag for årene 2004, 2005 og 2006.

I forslaget for 2003 er der bl.a. indbygget de forudsætninger, at kommunen anvender Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilbud om statsgaranteret udskrivningsgrundlag (udskrivningsgrundlag for indkomstskat 2003, provenue af ejendomsværdiskat og kirkeskat), at beskatningsprocenten fastholdes uændret på 21,9, at grundskyldspromillen fastholdes uændret på 20 og at kirkeskatteprocenten ligeledes fastholdes uændret på 1,25.

Endvidere er der indregnet beløb til låneoptagelse på 11,241 mio. kr., hvilket beløb har baggrund i hovedparten af bruttoanlægsudgifterne på forsyningsområdet, hvortil der er automatisk låneadgang.

Det bemærkes, at kommunen ved dagsordenens udarbejdelse ikke har modtaget Kirkeministeriets udmelding om tilskud fra præsteembedernes fællesfond, hvorfor der som tilskud er indregnet et af provstiudvalget skønnet beløb på 2,768 mio. kr. Ændring i forhold hertil vil blive forelagt som teknisk ændringsforslag.

Etablering af en fælles indkøbsordning er indregnet med en besparelse for 2003 på 1,5 mio. kr. Beløbet er indregnet på midlertidige konti, og foreslås omfordelt til relevante konti mellem Økonomiudvalgets behandling og kommunalbestyrelsens 1. behandling af budgetforslaget.

Med baggrund i Indenrigs- og Sundhedsministeriets dispensation fra kassekreditreglen, er der i budgettet indregnet en likviditetsforbedring på knap 8,9 mio. kr. Det betyder, at der alene er et økonomisk råderum for 2003 på 180.875 kr.

Bilag: Hæfte 1 indeholder budgetoplæg i beretningsform, hovedoversigt og budgetsammendrag, mens hæfte 2 indeholder budgetbemærkninger, takstoversigt og investeringsoversigt.

 

Direktionen foreslår at Økonomiudvalget gennemgår budgetmaterialet, og efter eventuelle ændringer godkender, at fællesindkøbsbeløbet omfordeles til andre konti, samt indstiller,

 

at budgettet overgives til 2. behandling,

 

at 2. behandlingen finder sted torsdag den 3. oktober 2002 i h.t. tidligere oplyst tidsplan, og

 

at ændringsforslag skriftlig må være kommunaldirektøren eller vicekommunaldirektøren ihænde senest onsdag den 18. september 2002 kl. 12.00.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Budgetmaterialet blev gennemgået.

Vedrørende driftsudgifter var der enighed om at indstille hovedparten af de fremlagte spareblokke til 1. behandling i kommunalbestyrelsen. Der var enighed om at se bort fra følgende 2 spareblokke: "Fri-pladser - skolefritidsordning" på 210.000 kr. og "Ældreområdet" på 409.000 kr. Derudover var der enighed om at indstille en spareblok på 210.000 kr. vedrørende "Omlægning af SFO".

Et flertal besluttede at hæve beløbet på spareblokken "Arbejdsmarkedsforhold" fra 409.000 kr. til 818.000 kr.

Der var følgende mindretalsudtalelser:

· Malte Larsen og Benny Hammer var i mod spareblokken "Diæter til skolebestyrelser m.v.".

· Malte Larsen og Birthe van den Bos var i mod spareblokken "Efteruddannelse af personale" og at hæve besparelsen på spareblokken "Arbejdsmarkedsområdet" med 409.000 kr. til 818.000 kr.

· Malte Larsen og Knud Andersen ønskede at spare 142.000 kr. i stedet for 71.000 kr. på "Vederlag til udvalgsformænd m.v.".

· Knud Andersen ønskede en besparelse på 312.000 kr. i stedet for 112.000 kr. på "Blå flag station".

Vedrørende driftsindtægter var der flertal for at holde skatteprocenten og grundskyldspromillen uændret. Malte Larsen og Birthe van den Bos ønskede en stigning på grundskyldspromillen fra 20 til 24.

Vedrørende anlæg blev det besluttet at indstille et rådighedsbeløb på 3 mio. kr. til Pædagogisk Servicecenter på Ørum Skole. Økonomiudvalget stillede som forudsætning for anlægsinvesteringen, at kommunen kan optage lån til hele investeringen.

I øvrigt anbefales indstillingerne.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Overgives til 2. behandling den 3. oktober 2002.

Ændringsforslag med finansiering skal skriftligt være indleveret den 18. september 2002 kl. 12.00.

Knud Andersen kan ikke acceptere rådighedsbeløbet på 3 mio. kr. til Pædagogisk Servicecenter på Ørum Skole.

 

 

 

 

 

7. Revisionsberetning nr. 122
J.nr.: 00.01 K01 Init.: hjl 0 of-122.doc ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Kommunernes Revision fremsender beretning nr. 122 vedrørende revisionen af regnskabet for året 2001 (afsluttende beretning for regnskabsåret 2001).

Beretningen er opdelt i følgende afsnit:

Redegørelse for den udførte revision (Revisionsstrategi og - plan, lovpligtig forvaltningsrevision samt løbende og afsluttende revision)

Årsregnskabet (herunder revision af årsregnskabet)

Afgivne revisionsberetninger vedrørende 2001

Revisionens bemærkninger

Revisionens påtegning af regnskabsaflæggelsen, der er foretaget i årsberetningsform, konkluderer, at "Det er vores opfattelse, at årsregnskabet er aflagt i overensstemmelse med den danske lovgivnings krav til regnskabsaflæggelsen, og at det giver et retvisende billede af kommunens samlede økonomiske forvaltning".

Hvad angår kommunens økonomi er det revisionens opfattelse, at direktionen har udarbejdet et godt grundlag for kommunalbestyrelsen til at udvælge besparelser, arbejdsomlægninger, vurdering af muligheder for øgede indtægter og øvrige relationer. Det sociale udvalg bidrager imidlertid ikke meget i forhold til de store udgifter, der afholdes på området. Ifølge det oplyste skyldes dette, at ældreområdet og arbejdsmarkedsområdet er udvalgt som temaområder af kommunalbestyrelsen.

Det er videre revisionens opfattelse, at kommunen er i en meget vanskelig økonomisk situation, og at de anførte besparelser som minimum skal realiseres. Revisionen mener dog også, at kommunen som minimum bør tilstræbe at opnå en positiv likviditet ultimo år 2005 og 2006.

Revisionen anbefaler, at kommunen i forbindelse med vedtagelsen af budgettet for år 2003 og budgetoverslagsårene 2004 til 2006 sikrer sig, at kommunen

· opfylder de fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet opstillede krav til likviditetsforbedringer

· budgetterer med et overskud på det skattefinansierede område (eksklusiv eventuelle anlægsudgifter, der lånefinansieres), der er af en sådan størrelse, at det kan finansiere afdrag på lån, samt henlæggelser til forbedring af likviditeten

· sikrer sig, at de besparelser, der realiseres, er af varig karakter. Det er således vigtigt, at også budgettet for budgetoverslagsårene er realistiske.

På selskabsskatteområdet henvises til revisionsberetning tilsendt Grenaa Kommune, mens forsyningsvirksomhederne samt lønninger og vederlag ikke har givet anledning til bemærkninger.

Med hensyn til den nye opgave med registrering af fysiske aktiver vurderer revisionen, at kommunen har taget de nødvendige skridt med henblik på registreringen og værdifastsættelsen, hvorfor gennemgangen ikke har givet anledning til bemærkninger. Opfølgning foretages i forbindelse med revisionen af årsregnskabet for 2002.

For området andre opgaver er det for Stenvad Mosebrugscenter anført, at der ikke har været forelagt driftsregnskab for 2001, ligesom der ikke har været forelagt opgørelse af budgetgaranti vedrørende aktiverede kontanthjælpsmodtagere for regnskabsåret 2001. Det er aftalt, at opgørelserne udarbejdes snarest, og vil blive revideret ved kommende revisionsbesøg.

Supplerende er det ved gennemgang af ydede garantier noteret, at der ikke af regnskabet fremgår oplysninger om ydede garantier til Reno Djurs I/S. Det er aftalt, at forholdet undersøges nærmere af forvaltningen.

Den udførte revision har ikke givet anledning til bemærkninger.

 

Økonomichefen indstiller under hensyn til revisionens delkonklusioner og overordnede konklusion, hvorefter revisionen ikke har givet anledning til bemærkninger, at beretningen tages til efterretning.

Bilag: Beretning nr. 122.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

 

 

 

 

 

8. Dispensation fra kassekreditreglen
J.nr.: 00.01 Ø10 Init.: hjl 0 of-351.doc ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har - på baggrund af kommunens ansøgninger, senest 11. juli 2002, med tilhørende likviditetsbudget - forlænget kommunens dispensation fra kassekreditreglen til udgangen af 2004. Nørre Djurs Kommune har herefter dispensation fra kassekreditreglen i perioden 2001-2004.

Ministeriet tilkendegiver, at "der skal udvises en positiv udvikling i likviditeten mindst svarende til vedlagte plan. Kommunen anmodes i den forbindelse om ultimo hvert kvartal i perioden 2002-2006 at indsende en oversigt over den faktiske likviditet opgjort efter kassekreditreglen til Indenrigs- og Sundhedsministeriet." Samt "ministeriet forventer på baggrund af kommunens nye oplysninger, at kommunen fra medio 2004 vil opfylde kassekreditreglen.".

 

Økonomiafdelingen skal bemærke, at den omtalte plan er ministeriets måltal for kommunens likviditet for perioden 3. kvartal 2002 - 4. kvartal 2006. Måltallene følger den likviditetsplan, som kommunen har indsendt, bortset fra perioden 3. kvartal 2005 - 4. kvartal 2006, hvor ministeriets krav til kommunens likviditet er mellem 0,7 og 2,9 mio. kr. højere end kommunens forudsætninger.

 

Vicekommunaldirektøren indstiller, at ministeriets dispensation tages til efterretning.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

 

 

 

 

 

 

 

9. Randersegnens Boligforening - Regnskab 2001
J.nr.: 03.11.02S55 Init.: cl 0 ok-050 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Randersegnens Boligforening fremsender regnskab for året 2001 vedrørende:

Afdeling 135 - Gjerrild/Ginnerup (Stokkebro, Troldhøjvej, Sunddalvej).

Afdeling 136 - Ørum (Gormsvej, Dystrupvej)

Afdeling 138 - Glesborg (Gl. Rimsøvej, Kornblomstvej, Idrætsvej).

I medfør af By- og Boligministeriets bekendtgørelse nr. 1103 af 13. december 2000 om drift af almene boliger, § 70, skal regnskab og beretning indsendes 6 måneder efter regnskabsårets afslutning til den tilsynsførende kommunalbestyrelse.

Borgmesterkontoret skal oplyse, at revisionen er udført efter bestemmelserne i By- og Boligministeriets instruks om revision af almene boligselskabers regnskaber.

Revisionen, der udføres af statsautoriserede revisorer KPMG C. Jespersen, har ikke givet anledning til forbehold.

 

Vicekommunaldirektøren indstiller, at regnskaberne godkendes.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

 

 

 

 

 

10. Beretning - Ligningsplanen
J.nr.: 25.25.04 Init.: pj 0 ok-046 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Skatteafdelingen fremsender "Beretning for produktionsåret 2001/2002".

Beretningen er en redegørelse om forløbet af lignings- og revisionsarbejdet for ligningsplanperioden 1. juli 2001 - 30. juni 2002.

Beretningen skal fremsendes til Told- og Skatteregionen senest den 15. oktober 2002.

 

Skatteinspektøren indstiller, at beretningen godkendes med henblik på fremsendelse til Told- og Skatteregionen.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

 

 

 

 

 

 

11. Nørre Djurs Telebus
J.nr.: 00.01S03/13.20.05P20 Init.: jac/js 0 utm-042.doc ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Ansøgning om tillægsbevillinger for 2002 samt forslag til driftsbudget for 2003.

Kommunalbestyrelsen besluttede på møde den 20. december 2001 at indføre en telebusordning med samtidig tilpasning af anden kommunal finansieret kørsel i overensstemmelse med løsningsforslag 2 i rapport af 16. november 2001 fra konsulentfirmaet Cowi.

Det har været en forudsætning, at indførelse af en telebusordning kunne finansieres ved en samtidig besparelse på andre kommunale kørselsordninger.

Nørre Djurs Telebus-ordning starten den 2. september i år, og ændringerne af de kommunale kørselsordninger fra og med 1. august 2002 er som følger:

Kollektiv trafik/skolebørnsbefordring: Antal linier/busser er reduceret fra 5 til 4 fra og med skoleåret 2002-2003. Kontraktforlængelse på 1 år til 31. juli 2004 uden prisregulering af faste omkostninger.

Kollektik trafik/ungdomsskolekørsel: Antal linier/busser er reduceret fra 4 til 3 fra og med skoleåret 2002-2003. Kontraktforlængelse som ovenfor.

Aktivitetscenterbussen: Forlængelse af kontrakt med CONNEX til 31. juli 2004 på uændrede økonomiske vilkår. Ingen budgetmæssige konsekvenser ifølge Aktivitetscentret.

Taxi-kørsel til læge: Reduktion af årlig udgift til taxi-kørsel på ca. 75% efter indførelse af telebustransport pr. 2. september 2002.

Telebus: Kontrakt med 2 lokale taxivognmænd gældende fra 1. september 2002 til 31. august 2004 om kørsel med 8-personers minibus med lift på hverdage kl. 7.15 - 15.30, svarende til ca. 2.060 timer/år.

 

 

Budgetmæssige konsekvenser: (i 1.000 kr.)

2002

 

2003

 

Yderligere specifikation af beløbene forefindes i sagen.

 

Teknisk chef indstiller,

at der til drift af telebus gives tillægsbevilling for 2002 på 183.000 kr. finansieret dels fra funktion 02.32.30.1 Kollektiv trafik med netto 48.000 kr., og dels fra 05.62.84.1 Særlige sygesikringsydelser, Taxi-lægekørsel med 135.00 kr. (sagen om Taxi-lægekørsel behandles i socialudvalget den 29. august 2002), og

at der foretages tekniske ændringer for budgetforslag 2003 til drift af telebus på 545.000 kr. finansieret via funktion 02.32.30.1 Kollektiv trafik med netto 319.000 kr. og via 05.62.84.1 Særlige sygesikringsydelser, Taxi-lægekørsel med 226.000 kr.

 

 

Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 29. august 2002

Fraværende: Ingen

Indstillingen anbefales.

 

 

Beslutning i Det Sociale Udvalg den 29. august 2002

Fraværende: Torben Lund

Indstillingen anbefales for så vidt angår finansiering via kontoen for Taxi-lægekørsel.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

 

 

 

 

 

12. Forslag til lokalplan nr. 72 for et nyt boligområde i Ørum
J.nr.: 01.02.05-72 P16 Init.: dal/tdr 0 utm-043.doc ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Ejeren af ejendommene, beliggende matr.nr. 5ø, 5n samt 5v Overbroen by, Ørum, på ca. 6.800 m2 har i samarbejde med Randersegnens Boligforening ønsket at realisere kommuneplanens udlæg af arealet til boligformål.

Ejeren har derfor ladet en dispositionsplan udarbejde af arkitekt Mogens Skriver Rasmussen, Ørum.

Efter aftale med ejeren og direktionens positive indstilling har Teknisk Afdeling udarbejdet et forslag til lokalplan, hvor der gives mulighed for at opføre 20 andelsboliger i tæt-lav byggeri med fælles gårdmandsfaciliteter og stiforbindelse til Ørum by og det nærliggende lokalcenter Vestervang.

Adgangsvejen til området bliver en ny privat fællesvej i 7 m bredde (5 m kørebane) med indkørsel fra Dystrupvej.

Bilag: Forslag til lokalplan nr. 72.

 

Teknisk chef indstiller, at lokalplanforslaget vedtages offentliggjort og fremlagt i 8 uger.

 

 

Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 29. august 2002

Fraværende: Ingen

Indstillingen anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

 

 

 

 

 

 

13. Projekt 222.029 Cykel-/gangsti Glesborg-Hemmed Ansøgning om anlægsbevilling og rådighedsbeløb for 2002 på 193.000 kr.
J.nr.: 05.04.00S05 Init.: hj 0 utm-044.doc ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Udvalget for Teknik og Miljø godkendte på møde den 19. juni 2002 stiprojekt Glesborg-Hemmed igangsat i 2002 med arealerhvervelse og vejkasse. Projektet koordineres med fjerntransportledning fra Kastbjerg til Hemmed.

Stien projekteres som en dobbeltrettet kombineret cykel- og gangsti med start efter brugsens udkørsel til Hemmedvej og slut umiddelbart før Hemmed by.

Stien anlægges på den vestlige side af Hemmedvej.

Notat, projektskitse samt lodsejerliste er i sagen.

Ansøgningen foreslås finansieret af projekt 002.001 Diverse vej- og stianlæg med 193.000 kr. I investeringsoversigten er oprindeligt afsat 500.000 kr. på sted nr. 222.001 Diverse vej- og stianlæg, ikke stedsbestemte.

Der er som led i besparelsesforanstaltninger i 2002 stillet forslag fra Teknisk Afdeling om at nedsætte rammen til 193.000 kr.

 

Teknisk chef indstiller,

at det foreliggende skitseforslag for stiforløbet langs Hemmedvej godkendes, og

at der gives bevillinger som ansøgt.

 

 

Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 29. august 2002

Fraværende: Ingen

Indstillingen anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

Knud Andersen kan ikke anbefale i den projekterede form.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

Knud Andersen kan ikke godkende.

 

 

 

 

 

14. Endelig godkendelse af tillæg nr. 1 til Vandforsyningsplan 1996-2007
J.nr.: 13.02.00P16 Init.: kes 0 utm-040.doc ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Tillægget har nu været i offentlig høring i 3 måneder, og der er indkommet en enkelt bemærkning fra Århus Amt.

Tillægget er suppleret med regler for, hvad der skal ske med eksisterende vandforsyning ved tilslutning til Grenaa Kommunale Vandforsyning.

Det endelige tillæg, brev fra Århus Amt af 13. juni 2002 samt beslutningsgrundlag for høringsforslaget er i sagen.

 

Teknisk chef indstiller, at tillæg nr. 1 til Vandforsyningsplan 1996-2007 anbefales endeligt godkendt.

 

 

Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 29. august 2002

Fraværende: Ingen

Indstillingen anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

 

 

 

 

 

 

15. Fælles Kommunalt Brand- og Redningsberedskab
J.nr.: 14.00.06 Init.: jac 0 utm-041.doc ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Beredskabskommissionen fremsender Årsregnskab 2001 og Budgetforslag 2003. Endvidere fremsendes til orientering referat fra Beredskabskommissionens møde den 6. juni 2002.

 

An. årsregnskab 2001

Regnskabet balancerer med en omsætning på ca. 6,8 millioner kr. mod budgetteret ca. 6,4 millioner kr. Det højere aktivitetsniveau end budgetteret har stort set været indtægtsdækket.

Der foreligger revisionspåtegning samt regnskabsberetning fra Kommunernes Revision.

Beredskabskommissionen har den 6. juni 2002 godkendt regnskabet og fremsender det til behandling i kommunerne.

 

An. budgetforslag 2003

Budgetforslag 2003 er udarbejdet på baggrund af det vedtagne budget for 2002, prisreguleret i henhold til KL´s anbefalinger, dog kun med halvdelen af KL´s anbefalede fremskrivningsprocent på grupperingerne 2.2 Fødevarer, 2.7 Anskaffelser, 2.9 Øvrige varekøb, 4.0 Tjenesteydelser uden moms, 4.5 Entreprenør- og håndværkerydelser samt 4.9 Øvrige tjenesteydelser.

Samlet budgetforslag 2003: Udgift/indtægt +/- 6.780.057 kr.

Konsekvens for Nørre Djurs Kommune:

Udgift i alt 1.191.066 kr.

Udgift pr. indbygger 153,88 kr. (i 2002 153,92 kr.)

I det samlede forslag til driftsbudget for hkt. 0, 1 og 2 fra Udvalget for Teknik og Miljø er foreløbig afsat 1.206.620 kr.

Beredskabskommissionen har den 6. juni 2002 godkendt budgetforslaget og fremsender det til behandling i kommunerne.

Det indstilles,

at årsregnskab 2001 godkendes samt

at budgetforslag 2003 godkendes i overensstemmelse med Beredskabskommissionens beslutninger.

 

 

Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 29. august 2002

Fraværende: Ingen

Indstillingen anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

 

 

 

 

 

16. Ændringsforslag om benyttelse af skolefritidsordningerne
J.nr.: 16.06.00 Init.: vv 0 bk-191 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Omlægning af skolefritidsordningernes virksomhed samt godkendelse af taksterne med virkning fra 1. januar 2003.

I forbindelse med indførelsen af Ny skolestart blev behovet for at benytte skolefritidsordningen mindre på skoledage, mens der kunne være behov for at benytte skolefritidsordningen på skolefridage, defineret som 6 ugers sommerferie, efterårsferie og vinterferie.

På den baggrund indførtes en anden organisation og benyttelse, således at man kunne tilmelde sig skolefritidsordningen på skoledage med opkrævning af forældrebetaling i 10 måneder. Endvidere kunne man på skolefridage benytte skolefritidsordningen i ugemoduler med en fast takst pr. uge.

Ordningen er nu evalueret efter en funktionsperiode på 3 år, hvor en hovedtendens er at der er meget ringe behov for pasning i 2 af sommerferieugerne. Endvidere at hovedbrugerne af skolefritidsordningerne i mange ferieuger er børn af enlige forældre, hvilket får særlig aktualitet i forbindelse med Børne- og Kulturudvalgets forslag om at fjerne muligheden for at få økonomisk friplads.

Forslag:

Basisydelse:

Basisydelse gælder skoledage samt 6 ferieuger svarende til efterårsferien, vinterferien og 4 uger i sommerferien.

Lukket i 2 uger i sommerferien (uge 28 og 29).

Benyttelse af ordningen i ferieugerne sker ved henvendelse til skolefritidsordningen inden en fastsat tidsfrist.

Der opkræves betaling i 11 måneder - juli måned er betalingsfri.

Særlige ydelser:

Børn, der ikke benytter basisydelsen kan benytte tilbuddet om benyttelse af skolefritidsordningerne i alle 8 ferieuger i moduler af 1 uge.

Der er mulighed for at få anvist et pasningstilbud i de 2 uger af sommerferien, hvor skolefritidsordningen er lukket.

Ansøgning fremsendes til forvaltningen inden en fastsat tidsfrist.

Pris for særlige ydelser: En fast pris pr. uge

Takstforslag:

Basisydelsen

Morgenmodul 500 kr./måned
Eftermiddagsmodul 600 kr./måned
Heldagsmodul 1.100 kr./måned
Særlige ydelser: 500 kr./uge

 

Forventet besparelse: 210.000 kr.

 

Direktøren indstiller, at ændringen af benyttelsen og taksterne godkendes.

 

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 22. august 2002

Fraværende: Torben Lund

Anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

 

 

 

 

 

 

17. Djurslands Fællesprojekt om specialundervisning og anbringelsessteder
J.nr.: 17.03.00P20 Init.: kmk/ih 0 bk-174a ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

De otte Djurslandskommuner samt Hadsten Kommune har indledt et samarbejde om den kommunale specialundervisning og anbringelsessteder, herunder anbringelse hos plejefamilier.

Disse to hovedområder er tunge områder at løfte alene for især de mindre kommuner, og projektets formål er at udnytte fælles ressourcer og erfaringer, så opgaverne kan løftes i fællesskab.

Hensigten med fællesprojektet er at få udarbejdet et overblik over de eksisterende specialundervisningstilbud og anbringelsessteder samt at sammenholde det med de behov kommunerne har.

Der skal udarbejdes strategier for formidling af pladser mellem kommunerne og planer for udvikling af kvaliteten i de enkelte tilbud.

Med hensyn til økonomi er det forudsat, at hver kommune indskyder 10.000 kr. i en fællespulje. Pengene tænkes anvendt til blandt andet køb af medhjælp, konsulentbistand m.v. Gruppen af skolechefer er ansvarlig for fællespuljens anvendelse.

Hadsten Kommune har senere meddelt, at kommunen har valgt at trække sig ud af samarbejdet og i stedet satse på egne tilbud og indlede samarbejde med nabokommunerne vest og nord for Århus.

 

Direktøren indstiller, at Nørre Djurs Kommune indgår i projektet og at finansiering af de 10.000 kr. findes inden for udvalgets eget område (notat om finansiering er vedlagt sagen).

Bilag: Projektbeskrivelse

Bilag: Projektorganisering

Bilag: Opgavemodel

 

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 22. august 2002

Fraværende: Torben Lund

Anbefales.

 

 

Beslutning i Det Sociale Udvalg den 29. august 2002

Fraværende: Torben Lund

Anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

 

 

 

 

 

18. Anlægsbevilling og rådighedsbeløb - Pædagogisk Servicecenter på Ørum skole
J.nr.: 82.06.02S05 Init.: vv 0 bk-177 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Ansøgning om anlægsbevilling på 400.000 kr. samt rådighedsbeløb for 2002 på 400.000 kr. til Projekt 301.714 Pædagogisk Servicecenter, Ørum skole.

Anlægsopgaven er en del af handlingsplanen for folkeskolernes renovering og udbygning i Nørre Djurs Kommune, og dette projekt drejer sig om opførelse af et pædagogisk servicecenter og diverse renoveringsarbejder på Ørum skole.

Anlægsbevilling skal bruges til projekteringsudgifter.

Beløbet foreslås finansieret af Projekt 301.020 Udbygning og renovering af folkeskolerne, hvor der i alt er afsat 2.108.000 kr. til opstart af byggeriet af pædagogisk servicecenter på Ørum skole og til Projekt B m.v. Glesborg skole.

Når projekteringsudgifterne til servicecentret på 400.000 kr. er afholdt resterer, der herefter 1.708.000 kr. til ovenstående 2 projekter.

 

Direktøren anbefaler ansøgningen.

 

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 22. august 2002

Fraværende: Torben Lund

Anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

Knud Andersen kan ikke anbefale.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

Knud Andersen kan ikke godkende.

 

 

 

 

 

 

19. Tillæg til rådighedsbeløb - Til- og ombygning, Glesborg skole
J.nr.: 82.06.02S05 Init.: vv 0 bk-178 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Ansøgning om tillæg til rådighedsbeløb for 2002 på 7.066.000 kr. til Projekt Til- og ombygning, Glesborg skole (301.508).

Der blev givet anlægsbevilling på 7.882.000 kr. til projektet den 9. august 2001 med rådighedsbeløb i 2001 på 816.000 kr. Rådighedsbeløbet for 2002 - 7.066.000 kr. - er ved en fejl afsat på Projekt 301.020 Folkeskolerne - Udbygning og renovering sammen med 2.108.000 kr. til opstart af Projekt B m.v. Ørum skole og Projekt B m.v. Glesborg skole.

Rådighedsbeløbet søges derfor overført fra projekt 301.020.

 

Direktøren anbefaler ansøgningen.

 

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 22. august 2002

Fraværende: Torben Lund

Anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

 

 

 

 

 

20. Anlægsbevilling - Børnehaven Frihedslyst - Konvertering til fjernvarme
J.nr.: 82.09.05S05 Init.: kmk 0 bk-175 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Ansøgning om anlægsbevilling samt tillæg til rådighedsbeløb for 2002 på 64.000 kr. i udgift og - 30.000 kr. i indtægt til projekt nr. 513.114 Børnehaven Frihedslyst - Konvertering til fjernvarme.

Som begrundelse for ansøgningen skal det oplyses, at der er indhentet tilbud på konvertering fra elvarme til fjernvarme i "laden" og konvertering fra olieopvarmning til fjernvarme i "stuehuset". Elsparefonden giver tilskud til omstilling af offentlige bygninger fra elvarme til fjernvarme i de prioriterede områder. Der er søgt og givet tilsagn fra Elsparefonden på 22.000 kr. til Frihedslyst Børnehave. NRGI giver tilskud til omstilling fra olieopvarmning til fjernvarme og har bevilget 8.000 kr.

Direktøren indstiller, at ansøgningen anbefales, samt at det manglende nettobeløb, kr. 34.000 kr. - finansieres af ikke forbrugte midler fra projekt 301.508 Til- og ombygning af Glesborg skole.

 

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 22. august 2002

Fraværende: Torben Lund

Anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

 

 

 

 

 

 

21. Normeringsopgørelse for skoleåret 2002/2003 Undervisningspersonale
J.nr.: 81.01.01 Init.: kmk 0 bk-181 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

På grundlag af skolernes ressourceopgørelser er der foretaget normeringsberegning for skoleåret 2002/2003 for folkeskolens undervisningspersonale.

Normeringen omfatter personale på de tre ordinære skoler - Glesborg, Voldby og Ørum skoler - Stendysseskolen samt de stillinger, der hører under forvaltningen (konsulenter m.v.)

Beregningen viser, at der i kommende skoleår skal normeres i alt 91,229 stillinger.

Normeringsberegning med nærmere specifikationer er vedlagt sagen.

 

Direktøren indstiller, at normeringsplanen for skoleåret 2002/2003 godkendes.

 

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 22. august 2002

Fraværende: Torben Lund

Anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

 

 

 

 

 

 

 

22. Normeringsopgørelsen for skoleåret 2002/2003 Skolefritidsordninger
J.nr.: 81.01.01G01 Init.: kmk 0 bk-182 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Der er foretaget normeringsberegning for skoleåret 2002/2003 for pædagoger i skolefritidsordningerne.

Normeringen omfatter pædagoger på de tre skoler, Glesborg, Voldby og Ørum , og beregningen viser, at der i det kommende år skal normeres 14,071 stillinger.

Antallet af stillinger bliver beregnet på grundlag af antallet af indskrevne børn pr. 1. marts 2002.

Normeringsberegning med nærmere specifikation er vedlagt sagen.

 

Direktøren indstiller, at normeringen for skoleåret 2002/2003 godkendes.

 

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 22. august 2002

Fraværende: Torben Lund

Anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

 

 

 

 

23. Budgetopfølgning 2002
J.nr.: 00.01.Ø09 Init.: vv 0 su-052 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Ansøgning om tillægsbevilling/budgetomplacering for regnskabsåret 2002 vedrørende hovedkonto 5 på 6.001.000 kr.

Specifikation på måltemaer:

Måltema 1 - Aktiv socialpolitik -4.488.000 kr.
Måltema 2 - Døgninstitutioner for børn og unge 3.855.000 kr.
Måltema 3 - Ældre og omsorg 3.778.000 kr.
Måltema 4 - Inst. særlige sociale vanskeligheder 25.000 kr.
Måltema 5 - Foranst. for voksne handicappede 1.114.000 kr.
Måltema 6 - Førtidspens. og personlige tillæg 471.000 kr.
Måltema 7 - Sikringsydelser 1.482.000 kr.
Måltema 8 - Sundhedsudgifter -236.000 kr.
I alt 6.001.000 kr.

 

Yderligere specifikation er vedlagt sagen.

 

Forvaltningsdirektøren indstiller, at ansøgningen godkendes samt at beløbet finansieres af de likvide aktiver.

 

 

Beslutning i Det Sociale Udvalg den 29. august 2002

Fraværende: Torben Lund

Anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

 

 

 

 

24. Sociale regnskaber
J.nr.: 16.00.00S55 Init.: kmk 0 su-046 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Kommunernes revision har fremsendt beretning nr. 121 om revision af de sociale regnskaber for året 2001 - Områder med statsrefusion.

Bilag: Beretningen

 

 

Beslutning i Det Sociale Udvalg den 29. august 2002

Fraværende: Torben Lund

Til efterretning.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales taget til efterretning.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt. 

25. Ændring af måltemaer
J.nr.: 16.00./00.01S02 Init.: kmk 0 su-043 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Forslag om ændring af måltemaernes sammensætning med henblik på at skabe bedre sammenhæng inden for de enkelte måltemaer.

Endvidere foreslås sammenlægning af nogle af de mindre måltemaer.

Bilag: Forslag til sammensætning af måltemaer 

 

Beslutning i Det Sociale Udvalg den 6. august 2002

Fraværende: Arne Trend Poulsen

Anbefales.

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

  

26. Fælleskommunal tandreguleringsordning
J.nr.: 16.21.03A06 Init.: kmk 0 su-048 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Efter Lov om tandpleje m.v. skal kommunen sikre alle børn og unge under 18 år med bopæl i kommune adgang til vederlagsfri forebyggende behandlende tandpleje (§ 2). Lov og bekendtgørelse om tandpleje er vedlagt sagen.

Omfanget af kommunens tandreguleringsservice fastsættes på baggrund af visitering af børn med tandstillingsfejl, der indebærer skader på tænderne, fysiske funktionsforstyrrelser eller sociale problemer på grund af iøjnefaldende afvigelser i udseende.

Indtil nu har fire kommuner (Nørre Djurs, Midtdjurs, Rønde og Ebeltoft) løst opgaven i en fælleskommunale ordning med en specialtandlæge, der kørte rundt i de kommunale klinikker og udførte arbejdet.

På grund af disse arbejdsforhold har det vist sig umuligt at tiltrække uddannede specialtandlæger, hvorfor ordningen ikke kan videreføres under de nuværende betingelser.

Styrelsen for den hidtidige ordning suppleret med repræsentanter fra Grenaa Kommune fremlægger derfor oplæg til en ny tandreguleringsordning.

 

Ordningens hovedpunkter:

Der indgås en samarbejdsaftale mellem Ebeltoft, Grenaa, Midtdjurs, Nørre Djurs og Rønde Kommuner.

Der etableres en cantral tandreguleringsklinik i Rønde

Rønde Kommune administrerer ordningen.

 

Bilag:

Forslag til samarbejdsaftale

Oplæg fra Rønde Kommune om tandreguleringsklinikker

Budgetoversigter i forbindelse med overgang fra eksisterende til ny ordning

Oversigt over busforbindelser

Lejeaftale vedrørende fælles klinikhus

 

Forvaltningsdirektøren indstiller, at Nørre Djurs Kommune indgår i det fælleskommunale samarbejde.

Det skal bemærkes, at der i budgetforslag 2003 er indarbejdet en udvidelse af budgettet på 163.000 kr. som følge af overgang til ny fælleskommunal tandplejeordning.

 

 

Beslutning i Det Sociale Udvalg den 29. august 2002

Fraværende: Torben Lund

Anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

Anbefales.

 

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Godkendt.

  

27. Eventuelt
J.nr.: Init.: mc 0 kmb-080 ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

Beslutning i Kommunalbestyrelsesmøde den 12. september 2002

Fraværende: Ingen.

Ingen sager.

  

Redigeret af Rex, redaktion 11.

[ Alle dagens artikler | Arkiv oversigt ]

© Nørre Djurs Net 2002