Synspunkt: Om nærdemokrati |
Der er ingen tvivl om, at vi i de nærmeste år
kommer til at tage stilling til, om vi skal have kommunesammenlægninger her på
Djursland. I bedste fald kommer vi selv til at bestemme det, så vi kan lige så godt få
sat debatten i gang og få vejet fordele og ulemper, selv om vi godt ved, at vi kan
risikere, at sammenlægninger ender som et krav fra Indenrigsministeriet.
I fredags fandt vi en yderst interessant artikel med en gennemgang af nogle af de
vigtigste aspekter i kommunesammenlægnings-problematikken. Det er skrevet af Langås
tidligere borgmester, nuværende medlem af Amtsrådet og medlem af Landsudvalget i
foreningen Det Skæve Danmark, socialdemokraten Kaj Møldrup Christensen. Han skriver:
"I mit drivhus plukkede jeg forleden en helt krum agurk, som uvilkårligt ledte
tankerne hen på sommerens debat om amternes og kommunernes fremtid. Det meste af den
diskussion pegede heller ingen steder hen, fordi den var forkvaklet, kortsynet og
chokerende overfladisk, selv om spørgsmålet har afgørende betydning for befolkningens
hverdag på talrige områder.
"Ud med amterne og væk med de små kommuner!" lød de hurtige meldinger fra et
mindre kor af politikere på sommerferie fra Christiansborg, da en direktør fra Dansk
Industri havde leveret et par tilfældige strøtanker om kommunestyret. Heller ikke en
Gallup skulle mangle - med et flertal om at nedlægge amterne helt og smække kommuner
sammen til et langt mindre antal.
Naturligvis skal vi gøre sådan, hvis det er vejen til at løse opgaverne bedre og
billigere samt på en mere demokratisk og tilfredstillende måde i forhold til borgerne.
Amter og kommuner er udelukkende til for deres skyld - ingen andres. Men problemet er, at
vi savner sikker viden om, hvilken slags kommune vi skal satse på i fremtiden for at nå
dette mål. Om det vil være bedst med kommuner på 10.000, 20.000, 30.000 eller f.eks.
60.000 er helt uafklaret. Det samme gælder spørgsmålet om at erstatte amterne med
tre-fire områder.
Service og penge
For et par år siden viste en analyse, foretaget Amternes og Kommunernes
Forskningsinstitut blandt beboerne i 37 kommuner, følgende kendsgerninger: Små kommuner
yder mindst lige så god service som de større kommuner. På enkelte områder er borgerne
i de små kommuner endda mere tilfredse med den lokale service. Især når det gælder
pasning af børn og omsorg for ældre, er tilfredsheden mere markant i kommuner med under
20.000 indbyggere end i de større kommuner. Til gengæld var tilfredsheden med omfanget
af tilbud på det kulturelle område og inden for fritidsundervisningen mere udbredt i de
store kommuner. Når det gælder et overmåde vigtigt felt som folkeskolen, fandtes ingen
særlige forskelle.
Heller ikke den håbefulde og for tiden ofte fremsatte påstand om, at "der for
pokker må kunne spares en masse penge med færre og større kommuner", holder stik i
virkeligheden. Med tørre tal har f.eks. kommunaldirektøren i Purhus Kommune påvist, at
ingen økonomisk gevinst kan hentes i det lokale område bare ved at danne enheder på
18.000-40.000 beboere, der af nogen har været fremhævet som en ideel størrelse.
Det fremgår af en sammenligning af udgifterne til drift pr. indbygger i Purhus, Mariager,
Nørhald, Langå og Sønderhald Kommuner, alle med omkring 8.500 indbyggere, og de 47
kommuner med 18.000-40.000 beboere. Forskellen i de mindre kommuners favør løber op i
knap 2.600 kroner pr. beboer. Alene til administration drejer det sig om næsten 400
kroner pr. indbygger. Andre undersøgelser peger også i retning af, at de store kommuner
på de fleste felter bruger flere penge, uden at borgerne af den grund føler større
tilfredshed med forholdene. Gang på gang er det slået fast, at det ikke kommer an på
størrelsen.
Tæt på borgerne
Både kommunerne og amterne spiller en vigtig rolle for det lokale demokrati - dels på
lokalt og dels på regionalt plan. Opgaverne løses tæt på borgerne, og beslutningerne
træffes af politikere, som kender forholdene til bunds. Det gælder f.eks. spørgsmål om
sundhed og sygdom, undervisning og miljø. I en lang række forbindelser klares tingene i
et nært og positivt samarbejde mellem amter og kommuner - til gavn for befolkningen.
Efter 29 års arbejde i et byråd i en lille kommune og erfaringerne fra to perioder i
landsudvalget (bestyrelsen) for Det Skæve Danmark er jeg overbevist om følgende: Det kan
godt være, at de helt store kommuner i deres overmod bilder sig ind, at de kan klare alle
opgaver, men det kan og vil de mindre kommuner ikke, fordi hensynet til borgernes tarv
taler for at samarbejde med og lade amtet træde til i en del situationer.
Hvis ikke amterne eksisterede, ville noget i den retning ret hurtigt blive etableret af en
række gode grunde.
Lad os nu få undersøgt forholdene til bunds og kigget grundigt på, hvordan staten,
amterne og kommunerne løser nutidens og fremtidens opgaver på en bedre og billigere
måde. Og husk lige den demokratiske side af sagen, som er og bliver den vigtigste!
Derfor dur det ikke med hastværksarbejde, som regeringen har lagt op til, eller en
overfladisk diskussion, hvor borgerne mangler mulighed for virkelig at blande sig op
påvirke resultatet. Det vil være en narresut og en parodi på nærdemokrati."
Skrevet af Kaj Møldrup Christensen fra Langå i Randers Amtsavis fredag d. 6. september
Redigeret af Rex, redaktion 11.
[ Alle dagens artikler | Arkiv oversigt ]
© Nørre Djurs Net 2002