Dagens Nyheder på Nørre Djurs Net - 05-09-2002
Referat fra Økonomiudvalgsmøde


Nørre Djurs

Kommune

 

Økonomiudvalget

 

Dato:

3. september 2002

Lokale:

Borgmesterens kontor

Tidspunkt:

14.00 - 17.45

Fraværende:

Ingen.

 

 

Indholdsfortegnelse

 

Økonomiudvalget den 3. september 2002

 

 

Sag nr. Side

1. Budgetforslag 2003 og overslag for årene 2004 - 2006

2. Revisionsberetning nr. 122

3. Dispensation fra kassekreditreglen

4. Randersegnens Boligforening - Regnskab 2001

5. Beretning - Ligningsplanen

6. Indkøbspolitik

7. Nørre Djurs Telebus

8. Forslag til lokalplan nr. 72 for et nyt boligområde i Ørum

9. Projekt 222.029 Cykel-/gangsti Glesborg-Hemmed Ansøgning om anlægsbevilling og rådighedsbeløb for 2002 på 193.000 kr.

10. Endelig godkendelse af tillæg nr. 1 til Vandforsyningsplan 1996-2007

11. Fælles Kommunalt Brand- og Redningsberedskab

12. Ændringsforslag om benyttelse af skolefritidsordningerne

13. Djurslands Fællesprojekt om specialundervisning og anbringelsessteder

14. Anlægsbevilling og rådighedsbeløb - Pædagogisk Servicecenter på Ørum skole

15. Tillæg til rådighedsbeløb - Til- og ombygning, Glesborg skole

16. Anlægsbevilling - Børnehaven Frihedslyst - Konvertering til fjernvarme

17. Normeringsopgørelse for skoleåret 2002/2003 Undervisningspersonale

18. Normeringsopgørelsen for skoleåret 2002/2003 Skolefritidsordninger

19. Budgetopfølgning 2002

20. Sociale regnskaber

21. Ændring af måltemaer

22. Fælleskommunal tandreguleringsordning

23. Eventuelt

24. LUKKET MØDE - Efterretning - delvis eftergivelse

25. LUKKET MØDE - Ansøgning om orlov

26. LUKKET MØDE - Leasingaftale

27. LUKKET MØDE - Meddelelser fra formanden

28. LUKKET MØDE - Eventuelt

 

 

1. Budgetforslag 2003 og overslag for årene 2004 - 2006

J.nr.:

00.01 S02

Init.:

hjl

0

of-352.doc

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Der foreligger forslag til budget for 2003 og overslag for årene 2004, 2005 og 2006.

 

I forslaget for 2003 er der bl.a. indbygget de forudsætninger, at kommunen anvender Indenrigs- og Sundhedsministeriets tilbud om statsgaranteret udskrivningsgrundlag (udskrivningsgrundlag for indkomstskat 2003, provenue af ejendomsværdiskat og kirkeskat), at beskatningsprocenten fastholdes uændret på 21,9, at grundskyldspromillen fastholdes uændret på 20 og at kirkeskatteprocenten ligeledes fastholdes uændret på 1,25.

 

Endvidere er der indregnet beløb til låneoptagelse på 11,241 mio. kr., hvilket beløb har baggrund i hovedparten af bruttoanlægsudgifterne på forsyningsområdet, hvortil der er automatisk låneadgang.

 

Det bemærkes, at kommunen ved dagsordenens udarbejdelse ikke har modtaget Kirkeministeriets udmelding om tilskud fra præsteembedernes fællesfond, hvorfor der som tilskud er indregnet et af provstiudvalget skønnet beløb på 2,768 mio. kr. Ændring i forhold hertil vil blive forelagt som teknisk ændringsforslag.

 

Etablering af en fælles indkøbsordning er indregnet med en besparelse for 2003 på 1,5 mio. kr. Beløbet er indregnet på midlertidige konti, og foreslås omfordelt til relevante konti mellem Økonomiudvalgets behandling og kommunalbestyrelsens 1. behandling af budgetforslaget.

 

Med baggrund i Indenrigs- og Sundhedsministeriets dispensation fra kassekreditreglen, er der i budgettet indregnet en likviditetsforbedring på knap 8,9 mio. kr. Det betyder, at der alene er et økonomisk råderum for 2003 på 180.875 kr.

 

Bilag: Hæfte 1 indeholder budgetoplæg i beretningsform, hovedoversigt og budgetsammendrag, mens hæfte 2 indeholder budgetbemærkninger, takstoversigt og investeringsoversigt.

 

 

Direktionen foreslår at Økonomiudvalget gennemgår budgetmaterialet, og efter eventuelle ændringer godkender, at fællesindkøbsbeløbet omfordeles til andre konti, samt indstiller,

 

 

at budgettet overgives til 2. behandling,

 

 

at 2. behandlingen finder sted torsdag den 3. oktober 2002 i h.t. tidligere oplyst tidsplan, og

 

 

at ændringsforslag skriftlig må være kommunaldirektøren eller vicekommunaldirektøren ihænde senest onsdag den 18. september 2002 kl. 12.00.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

 

Budgetmaterialet blev gennemgået.

 

Vedrørende driftsudgifter var der enighed om at indstille hovedparten af de fremlagte spareblokke til 1. behandling i kommunalbestyrelsen. Der var enighed om at se bort fra følgende 2 spareblokke: "Fri-pladser - skolefritidsordning" på 210.000 kr. og "Ældreområdet" på 409.000 kr. Derudover var der enighed om at indstille en spareblok på 210.000 kr. vedrørende "Omlægning af SFO".

 

Et flertal besluttede at hæve beløbet på spareblokken "Arbejdsmarkedsforhold" fra 409.000 kr. til 818.000 kr.

 

Der var følgende mindretalsudtalelser:

 

Vedrørende driftsindtægter var der flertal for at holde skatteprocenten og grundskyldspromillen uændret. Malte Larsen og Birthe van den Bos ønskede en stigning på grundskyldspromillen fra 20 til 24.

 

Vedrørende anlæg blev det besluttet at indstille et rådighedsbeløb på 3 mio. kr. til Pædagogisk Servicecenter på Ørum Skole. Økonomiudvalget stillede som forudsætning for anlægsinvesteringen, at kommunen kan optage lån til hele investeringen.

 

I øvrigt anbefales indstillingerne.

 

 

 

 

 

 

2. Revisionsberetning nr. 122

J.nr.:

00.01 K01

Init.:

hjl

0

of-122.doc

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Kommunernes Revision fremsender beretning nr. 122 vedrørende revisionen af regnskabet for året 2001 (afsluttende beretning for regnskabsåret 2001).

 

Beretningen er opdelt i følgende afsnit:

 

 

Revisionens påtegning af regnskabsaflæggelsen, der er foretaget i årsberetningsform, konkluderer, at "Det er vores opfattelse, at årsregnskabet er aflagt i overensstemmelse med den danske lovgivnings krav til regnskabsaflæggelsen, og at det giver et retvisende billede af kommunens samlede økonomiske forvaltning".

 

Hvad angår kommunens økonomi er det revisionens opfattelse, at direktionen har udarbejdet et godt grundlag for kommunalbestyrelsen til at udvælge besparelser, arbejdsomlægninger, vurdering af muligheder for øgede indtægter og øvrige relationer. Det sociale udvalg bidrager imidlertid ikke meget i forhold til de store udgifter, der afholdes på området. Ifølge det oplyste skyldes dette, at ældreområdet og arbejdsmarkedsområdet er udvalgt som temaområder af kommunalbestyrelsen.

 

Det er videre revisionens opfattelse, at kommunen er i en meget vanskelig økonomisk situation, og at de anførte besparelser som minimum skal realiseres. Revisionen mener dog også, at kommunen som minimum bør tilstræbe at opnå en positiv likviditet ultimo år 2005 og 2006.

 

Revisionen anbefaler, at kommunen i forbindelse med vedtagelsen af budgettet for år 2003 og budgetoverslagsårene 2004 til 2006 sikrer sig, at kommunen

 

På selskabsskatteområdet henvises til revisionsberetning tilsendt Grenaa Kommune, mens forsyningsvirksomhederne samt lønninger og vederlag ikke har givet anledning til bemærkninger.

 

Med hensyn til den nye opgave med registrering af fysiske aktiver vurderer revisionen, at kommunen har taget de nødvendige skridt med henblik på registreringen og værdifastsættelsen, hvorfor gennemgangen ikke har givet anledning til bemærkninger. Opfølgning foretages i forbindelse med revisionen af årsregnskabet for 2002.

 

For området andre opgaver er det for Stenvad Mosebrugscenter anført, at der ikke har været forelagt driftsregnskab for 2001, ligesom der ikke har været forelagt opgørelse af budgetgaranti vedrørende aktiverede kontanthjælpsmodtagere for regnskabsåret 2001. Det er aftalt, at opgørelserne udarbejdes snarest, og vil blive revideret ved kommende revisionsbesøg.

 

Supplerende er det ved gennemgang af ydede garantier noteret, at der ikke af regnskabet fremgår oplysninger om ydede garantier til Reno Djurs I/S. Det er aftalt, at forholdet undersøges nærmere af forvaltningen.

 

Den udførte revision har ikke givet anledning til bemærkninger.

 

 

Økonomichefen indstiller under hensyn til revisionens delkonklusioner og overordnede konklusion, hvorefter revisionen ikke har givet anledning til bemærkninger, at beretningen tages til efterretning.

 

Bilag: Beretning nr. 122.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

3. Dispensation fra kassekreditreglen

J.nr.:

00.01 Ø10

Init.:

hjl

0

of-351.doc

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har - på baggrund af kommunens ansøgninger, senest 11. juli 2002, med tilhørende likviditetsbudget - forlænget kommunens dispensation fra kassekreditreglen til udgangen af 2004. Nørre Djurs Kommune har herefter dispensation fra kassekreditreglen i perioden 2001-2004.

 

Ministeriet tilkendegiver, at "der skal udvises en positiv udvikling i likviditeten mindst svarende til vedlagte plan. Kommunen anmodes i den forbindelse om ultimo hvert kvartal i perioden 2002-2006 at indsende en oversigt over den faktiske likviditet opgjort efter kassekreditreglen til Indenrigs- og Sundhedsministeriet." Samt "ministeriet forventer på baggrund af kommunens nye oplysninger, at kommunen fra medio 2004 vil opfylde kassekreditreglen.".

 

 

Økonomiafdelingen skal bemærke, at den omtalte plan er ministeriets måltal for kommunens likviditet for perioden 3. kvartal 2002 - 4. kvartal 2006. Måltallene følger den likviditetsplan, som kommunen har indsendt, bortset fra perioden 3. kvartal 2005 - 4. kvartal 2006, hvor ministeriets krav til kommunens likviditet er mellem 0,7 og 2,9 mio. kr. højere end kommunens forudsætninger.

 

 

Vicekommunaldirektøren indstiller, at ministeriets dispensation tages til efterretning.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

4. Randersegnens Boligforening - Regnskab 2001

J.nr.:

03.11.02S55

Init.:

cl

0

ok-050

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

Randersegnens Boligforening fremsender regnskab for året 2001 vedrørende:

 

Afdeling 135 - Gjerrild/Ginnerup (Stokkebro, Troldhøjvej, Sunddalvej).

Afdeling 136 - Ørum (Gormsvej, Dystrupvej)

Afdeling 138 - Glesborg (Gl. Rimsøvej, Kornblomstvej, Idrætsvej).

 

I medfør af By- og Boligministeriets bekendtgørelse nr. 1103 af 13. december 2000 om drift af almene boliger, § 70, skal regnskab og beretning indsendes 6 måneder efter regnskabsårets afslutning til den tilsynsførende kommunalbestyrelse.

 

Borgmesterkontoret skal oplyse, at revisionen er udført efter bestemmelserne i By- og Boligministeriets instruks om revision af almene boligselskabers regnskaber.

 

Revisionen, der udføres af statsautoriserede revisorer KPMG C. Jespersen, har ikke givet anledning til forbehold.

 

 

Vicekommunaldirektøren indstiller, at regnskaberne godkendes.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

5. Beretning - Ligningsplanen

J.nr.:

25.25.04

Init.:

pj

0

ok-046

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

Skatteafdelingen fremsender "Beretning for produktionsåret 2001/2002".

 

Beretningen er en redegørelse om forløbet af lignings- og revisionsarbejdet for ligningsplanperioden 1. juli 2001 - 30. juni 2002.

 

Beretningen skal fremsendes til Told- og Skatteregionen senest den 15. oktober 2001.

 

 

Skatteinspektøren indstiller, at beretningen godkendes med henblik på fremsendelse til Told- og Skatteregionen.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

6. Indkøbspolitik

J.nr.:

83.00

Init.:

cl

0

ok-051

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

I henhold til "Vedtægt for styrelsen af de kommunale anliggender i Nørre Djurs Kommune", § 11, fastsætter Økonomiudvalget regler om samordning af kommunens indkøbsfunktioner.

 

Der foreligger forslag til "Indkøbspolitik for Nørre Djurs Kommune".

 

Forslaget beror i sagen.

 

 

Vicekommunaldirektøren indstiller, at forslaget godkendes.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 3. september 2002

Fraværende: Ingen.

 

Godkendt.

 

 

 

 

 

 

 

7. Nørre Djurs Telebus

J.nr.:

00.01S03/13.20.05P20

Init.:

jac/js

0

utm-042.doc

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Ansøgning om tillægsbevillinger for 2002 samt forslag til driftsbudget for 2003.

 

Kommunalbestyrelsen besluttede på møde den 20. december 2001 at indføre en telebusordning med samtidig tilpasning af anden kommunal finansieret kørsel i overensstemmelse med løsningsforslag 2 i rapport af 16. november 2001 fra konsulentfirmaet Cowi.

 

Det har været en forudsætning, at indførelse af en telebusordning kunne finansieres ved en samtidig besparelse på andre kommunale kørselsordninger.

 

Nørre Djurs Telebus-ordning starten den 2. september i år, og ændringerne af de kommunale kørselsordninger fra og med 1. august 2002 er som følger:

 

Kollektiv trafik/skolebørnsbefordring: Antal linier/busser er reduceret fra 5 til 4 fra og med skoleåret 2002-2003. Kontraktforlængelse på 1 år til 31. juli 2004 uden prisregulering af faste omkostninger.

Kollektik trafik/ungdomsskolekørsel: Antal linier/busser er reduceret fra 4 til 3 fra og med skoleåret 2002-2003. Kontraktforlængelse som ovenfor.

Aktivitetscenterbussen: Forlængelse af kontrakt med CONNEX til 31. juli 2004 på uændrede økonomiske vilkår. Ingen budgetmæssige konsekvenser ifølge Aktivitetscentret.

Taxi-kørsel til læge: Reduktion af årlig udgift til taxi-kørsel på ca. 75% efter indførelse af telebustransport pr. 2. september 2002.

Telebus: Kontrakt med 2 lokale taxivognmænd gældende fra 1. september 2002 til 31. august 2004 om kørsel med 8-personers minibus med lift på hverdage kl. 7.15 - 15.30, svarende til ca. 2.060 timer/år.

 

Budgetmæssige konsekvenser: (i 1.000 kr.)

 

2002

2003

Redigeret af Rex, redaktion 11.

[ Alle dagens artikler | Arkiv oversigt ]

© Nørre Djurs Net 2002