Dagens Nyheder på Nørre Djurs Net - 05-08-02
Dagsorden til kommunalbestyrelsesmøde

 

 

Nørre Djurs

Kommune

 

 

 

Kommunalbestyrelsen

 

 

Dato:

8. august 2002

Lokale:

Mødelokale 1

Tidspunkt:

19.00

Fraværende:

 

 

 

Indholdsfortegnelse

 

Kommunalbestyrelsen den 8. august 2002

 

 

 

Sag nr. Side

1. Udtræden af kommunalbestyrelsen

2. Spørgetid

3. Efterretningssager

4. Sager afgjort af udvalgene

5. Modersmålsundervisning

6. Valgbestyrelse

7. Halvårsregnskab

8. Likviditetsbudget 2002 til 2006

9. Økonomirapport pr. 30. juni 2002

10. Budgetopfølgning på økonomiudvalgets område

11. Skatteafregning pr. 1. maj 2002

12. Regulering af tilskud og udligning m.v. til afregning i 2002

13. Ændring af bilag 7 til kasse- og regnskabsregulativet - Afskrivning

14. Samarbejdsaftale om selskabsligning

15. Fælleskommunalt beboerklagenævn

16. Budget 2002 - besparelser

17. Tillægsbevilling til storskraldsordningen

18. Ansøgning fra Ørum Vandværk om kommunelån til vandforsyningsprojekt

19. Projekt nr. 092.025 Salg af Strandvejen 1 D, Fjellerup (matr.nr. 26 ca, Fjellerup)

20. Budgetforslag 2003 - 2006 for spildevandsanlæg og renovation

21. Norddjurs Daghøjskole

22. Opholdsstedet "Nordlys"

23. Opholdsstedet Nordlys Tillægsbevillingsansøgning

24. Modersmålsundervisning

25. Budget 2002 - Børne- og Kulturudvalget

26. Budget 2002 - Det Sociale Udvalg

27. Temadag - arbejdsmarkedsområdet

28. Ændring af kvalitetsstandarder

29. Eventuelt

30. LUKKET MØDE - Efterretningssager

31. LUKKET MØDE - Sager afgjort af udvalgene

32. LUKKET MØDE - Meddelelser fra formanden

33. LUKKET MØDE - Eventuelt

 

 

1. Udtræden af kommunalbestyrelsen

J.nr.:

00.01A10

Init.:

cl

0

kmb-071

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

Arne Trend-Poulsen ønsker - på grund af stigende arbejdspres og helbredsmæssige årsager - at blive fritaget for medlemsskabet af kommunalbestyrelsen.

 

Borgmesterkontoret skal oplyse,

 

at jfr. den komunale valglovs § 103 skal et medlem fritages for sit medlemsskab på grund af helbredstilstand, varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger eller lignende have rimelig grund til at ønske sig fritaget for medlemsskabet.

Efter stk. 2 er det kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse om, hvor vidt en anmodning skal imødekommes,

at 1. stedfortræder på Borgerlisten for Nørre Djurs Kommunes liste er Hans Møller Rasmussen, Bådmandsvej 11, Bønnerup Strand, 8585 Glesborg,

at kommunalbestyrelsen - jfr. lov om kommunernes styrelse, § 15, stk. 4 - træffer beslutning om, hvor vidt betingelserne for stedfortræderens indtræden er til stede, og

at Arne Trend-Poulsen er medlem af følgende udvalg, nævn m.v.

Det Sociale Udvalg

Bevillingsnævnet

Bestyrelsen for Bønnerup Vindmølleklynge

Folkeoplysningsudvalget

Frivilligt sociale arbejde § 115 (valgt af Det Sociale Udvalg)

Stedfortræder for borgmesteren under krig eller truende udsigt til krig

Kristent Skole- og Kursuscenter

Skatteankenævntet

Styregruppen for Stenvad Mosebrugscenter.

 

Kommunaldirektøren indstiller,

 

at kommunalbestyrelsen godkender Arne Trend-Poulsens udtræden, og

at man godkender Hans Møller Rasmussens indtræden i kommunalbestyrelsen.

 

 

 

 

 

 

2. Spørgetid

J.nr.:

01.01P24

Init.:

mc

0

kmb-063

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

Der er modtaget spørgsmål fra Knud Andersen.

 

 

 

 

 

 

3. Efterretningssager

J.nr.:

Init.:

mc

0

kmb-064

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

a. Love, bekendtgørelse og cirkulærer.

b. Breve fra KL:

1. KL’s skolepolitiske oplæg: Alle børn skal lære mere.

2. Skolerigsdag den 27. - 28. februar 2003 i Aalborg Kongres- og Kulturcenter.

3. Lov om servicestrategi og udfordringsret.

4. Aftale mellem KL og regeringen om kommunernes økonomi i 2003.

5. BudgetNyt nr. 2 - Skatter og udgifter i ro.

6. Farligt affald og affaldssektorens fremtid.

7. Grundtakstfinansiering på det sociale område.

8. Konference om frit eller friere valg af børnepasning.

9. "Nyt på integrationsområdet" nr. 91/20. juni 2002.

10. Nyt fra KL’s bestyrelse nr. 6/juni 2002

11. Delegeretmøde 2002, nr. 33, stenografisk referat.

12. Kommunalt fokus nr.4/17. juni 2002

13. Hr. Madsen, nyhedsbrev nr. 17/juni 2002

14. Fælles sprog nyhedsbrev, nr. 2/juni 2002.

c. 00.01P35

Kommuneforeningen i Århus Amt, dagsorden til bestyrelsesmødet den 6. august 2002.

d. 00.10.10P22

Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, brev om at få flere indvandrere og efterkommere i arbejde og færre på offentlig forsørgelse.

e. Breve fra Udlændinge Styrelsen:

1. 00.10.00P22

Folketinget har vedtaget en række ændringer af udlændingeloven (familiesammenføring).

2. 03.25.01

Landstallene for 2003-2005

f. 01.01.02P17

Århus Amt, udvalget for Miljø og Teknik, fremsender:

1. Vedtagelse af regionplantillægget "Sanering og udskiftning af vindmøller ved Ebeltoft Færgehavn".

2. Udvidelse af Ebeltoft Zoo.

3. Etablering af vådområder i Alling Ådal.

4. Nye vindmøller ved Vinding og Lille Bredlund

5. Nye vindmøller ved Bale, Rosenholm Kommune

6. Nye vindmøller Balle, Ebeltoft Kommune

7. Årsberetning 2001 for Århus Amts Erhvervsfremmeindsats.

8. Jysk-Fynsk Erhvervssamarbejde, nyhedsbrev, juni 2002.

g. 00.16.00P35

Djurslands Udviklings Råd, referat fra mødet den 17. juni 2002.

h. Breve fra Erhvervs- og Boligstyrelsen

1. 03.03.00

Kvote til selvejende ældreboliginstitutioner samt støttede private andelsboliger m.v.

2. 14.12.15

Vedrørende genopførelse af helt eller delvist nedbrændte eller på anden måde ska- dede bygninger.

i. 08.00

Danske Havne, nr 2/juli 2002, EU sætter fokus på søfarten.

j. 14.00.08

Beredskabsstyrelsen, vejledning om dispensation for 1 års reglen.

k. 15.00G12

Arbejdsformidlingen, Århus Amt, ledighedstal for maj 2002.

l. 15.04.10

ND Shii-take, budgetplan 2003.

m. 24.05A08

Djurslands Turistforening, brev af 15. juni 2002.

n. 24.10.11P22

Indenrigs- og Sundhedsministeriet, "Udvikling i landdistrikterne. Forsøgsprojekter 2001".

o. 30.05A50

Den Europæiske Union, pressemeddelse.

p. 30.10

Socialministeriet, retningslinier for tildeling af midler fra 140 mio. kr.-puljen.

r. 30.10A50

Miljøministeriet, pressemeddelelse - Udvikling i balance.

s. 81.00.00P22

Minister for Ligestilling, Handlingsplan 2002-2006.

t. 82.00.00

KommuneForsikring, Sammendrag af regnskab for KommuneForsikring A/S koncernen for 2001.

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Sager afgjort af udvalgene

J.nr.:

Init.:

mc

0

kmb-065

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

Der foreligger beslutningsdagsordener fra:

 

Udvalget for Teknik og miljø, den 19. juni 2002.

Børne- og Kulturudvalget, den 11. juni og 20. juni 2002

Det sociale udvalg, den 20. juni 2002.

Økonomiudvalget, den 30. juli 2002.

 

 

 

 

 

 

 

5. Modersmålsundervisning

J.nr.:

17.15.04

Init.:

0

kmb-072

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

Kommunalbestyrelsesmedlem Knud Andersen har fremsendt følgende punkt til dagsordenen:

 

"Forslag til afskaffelse af modersmålsundervisning i Nørre Djurs Kommune.

 

Sagsfremstilling:

 

Som følge af, at Folketinget har vedtaget en lov, der indebærer, at kommunernes pligt til at tilbyde modersmålsundervisning for tosprogede ophæves, foreslår Dansk Folkeparti, at Nørre Djurs Kommune stopper denne undervisning.

 

Da Folketinget samtidigt har besluttet, at kommunernes pligt til at tilbyde sprogstimulerende aktiviteter for småbørn udvidet til at omfatte 3-årige, er det Dansk Folkepartis vurdering, at en øget dansksproglig indsats i førskolealderen vil indebærer mindreudgifter til særlige dansksprogede støtteforanstaltninger senere i skoleforeløbet.

 

Der vil således være tale om en fremrykket indsats.

 

Dansk Folkeparti mener også, at en større satsning på tidlig sprogstimulering i stedet for modersmålsundervisning vil højne det dansksproglige niveau."

 

Der henvises til direktionens brev af 18. juli 2002 til Knud Andersen.

 

 

 

 

 

 

6. Valgbestyrelse

J.nr.:

00.01A10

Init.:

cl

0

kmb-061

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

Folketingsvalg m.v.

 

Udpegning af 1 medlem - i stedet for Leif Sørensen - til valgbestyrelsen (Grenaa-kredsen) ved folketingsvalg, folkeafstemninger og Europa-Parlamentsvalg.

 

Kommunevalg.

 

Udpegning af stedfortræder for Benny Hammer, idet Jens Peter Jellesen indtræder som formand for valgbestyrelsen.

 

 

 

 

 

 

 

7. Halvårsregnskab

J.nr.:

00.01S08

Init.:

kmk

0

øk-054

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Vedlagt er halvårsregnskabet og økonomiafdelingens overordnede bemærkninger til kommunens samlede virksomhed.

 

Som det ses i kolonnen med forventet resultat for 2002 har vi et forventet underskud på 692.000 kr., som skal ses i forhold til et budgetteret overskud på 3.234.000 kr. På det sociale område, er det forventede resultat yderligere forværret i forhold til 1. kvartals regnskab med 1,5 mio. kr.

 

Det forventede resultat er utilfredsstillende, og direktionen foreslår derfor at der tages to initiativer:

 

De medarbejdere, der behandler sager for kommunen, hvori der foreligger muligheder for afgørelser der har forskellige økonomiske konsekvenser for kommunen, bliver bedt om at vælge den mest økonomisk fordelagtige løsning. I de situationer, hvor de pågældende medarbejdere ikke kan tage ansvaret for en sådan løsning, overdrages sagen til direktionens afgørelse.

Alle relevante medarbejdere i kommunen bliver bedt om at minimere dette års udgifter mest muligt, samtidig med de alle bliver bedt om at vurdere, hvordan de på deres område kan øge indtægterne.

 

Direktionen indstiller, at ovennævnte initiativer gennemføres.

 

Bilag: R-rapport 30.06.2002xls og noter til regnskabsrapport.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

8. Likviditetsbudget 2002 til 2006

J.nr.:

00.01Ø10

Init.:

sb

0

øk-057

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Den 11. juli 2002 fremsendte vi et nyt likviditetsbudget til godkendelse hos Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Likviditetsbudgettet af 10. juli 2002, blev vi bedt om at fremsende på mødet i Indenrigsministeriet den 6. juni 2002, da vi som følge af det utilfredsstillende regnskab for 2001, ikke kunne leve op til likviditetsbudgettet af 19. september 2001. I likviditetsbudget af 19. september 2001, ville vi allerede fra slutningen af 2002 være fri af kassekreditreglen.

 

Vores hensigt har været, at opstille et budget, som vi tror på Indenrigsministeriet vil godkende, samtidig skal vi også kunne efterleve de opstillede likviditetsmål.

 

Resultatet, som det ses i det vedlagte likviditetsbudget, blev, at vi ikke vil være fri af Indenrigsministeriets kassekreditregel før 2. kvartal 2004. På baggrund af de informationer vi har fået af Indenrigsministeriet, mener vi ikke, at vi vil kunne få lov til, at udskyde dette tidspunkt yderligere. Det vil sige, at de likviditetsforbedringer som findes i det fremsendte likviditetsbudget, efter vores opfattelse, ikke må reduceres.

 

Vedlagt ses endvidere en redegørelse for de ændrede forudsætninger, i forhold til det korrigerede budget, vi har lagt til grund for udarbejdelsen af likviditetsbudgettet for 2. halvår 2002.

 

 

Direktionen indstiller, at de likviditetsforbedringer som ses i likviditetsbudgettet godkendes.

 

Bilag: Likviditetsbudget.doc og likviditetsbudget.xls

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

 

9. Økonomirapport pr. 30. juni 2002

J.nr.:

00.01 Ø02

Init.:

hjl

0

of-1004.doc

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Der foreligger økonomirapport pr. 30. juni 2002.

 

Rapporten er opgjort i beretningsform suppleret med den korrigerede kassebeholdning, der ved kvartalets udløb udgjorde -14.777.371,71 kr.

 

Økonomirapport opgjort på bevillingsniveau er vedlagt sagen.

 

 

Økonomichefen indstiller, at økonomirapporten tages til efterretning.

 

Bilag: 2002 Beretning-2kvartal.doc

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

10. Budgetopfølgning på økonomiudvalgets område

J.nr.:

00.01S08

Init.:

kmk

0

of-350

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

Ansøgning om tillægsbevilling for 2002 på netto 434.400 kr. (mindreudgift) til bevillingsniveauet bestående af hovedkonto 6 Administration, hovedkonto 7 Renter og hovedkonto 8 Finansforskydninger og finansiering.

 

Beløbet kan specificeres således:

 

Hovedkonto 6 1.880.100 kr.

Hovedkonto 7 - 574.000 kr.

 

Hovedkonto 8 -1.740.500 kr.

I alt netto - 434.400 kr.

 

Specifikation af beløbene fremgår af et bilag, der er indlagt i sagen tillige med et notat, der nærmere redegør for ansøgningen.

 

 

Direktionen indstiller at de 434.400 kr. tilfalder de likvide midler.

 

Bilag: BUDOP-B2002-2. Kvartal.doc og TBEV-OK 2. Kvartal 2002.xls

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

11. Skatteafregning pr. 1. maj 2002

J.nr.:

25.20 S03

Init.:

hjl

0

of-346.doc

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Ansøgning om tillægsbevilling for 2002 på netto 322.000 kr. (merudgift/mindreindtægt) til bevillingsniveauerne 07 Renter, 08.52 Forskydninger i kortfristet gæld i øvrigt samt 08.65 Skatter.

 

Som begrundelse for ansøgningen skal angives den årlige skatteafregning mellem stat og kommune pr. 1. maj 2002, der nødvendiggør følgende tillægsbevillingsbeløb:

 

Renter 49.000 kr.

Kommuneskat

indkomståret 2000 433.000 kr.

tidligere år 136.000 kr.

Kirkeskat

indkomståret 2000 -32.000 kr.

tidligere år -5.000 kr.

Indkomstskatterestancer

 

1992/1999 -259.000 kr.

I alt 322.000 kr.

 

Specifikation af beløbene fremgår af et bilag, der er indlagt i sagen tillige med et notat, der nærmere redegør for afregningen.

 

Det skal dog fremhæves, at for indkomstsåret 2000 vedrører reguleringen alene skat af ligningsprovenuet, idet kommunen budgetterede efter det statsgaranterede udskrivningsgrundlag.

 

 

Økonomichefen indstiller, at der meddeles bevilling i det ansøgte omfang, og at bevillingen i lighed med tidligere års praksis finansieres (i år: trækkes) af de likvide midler, idet der i en anden sag sker positiv regulering af tilskud og udligning m.v. til afregning i 2002.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

12. Regulering af tilskud og udligning m.v. til afregning i 2002

J.nr.:

00.01 Ø36

Init.:

hjl

0

of-345.doc

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Ansøgning om tillægsbevilling for 2002 på netto -910.990 kr. (netto merindtægt) til bevillingsniveauet hovedkonto 7 og 8.

 

Som begrundelse for ansøgningen skal angives Indenrigsministeriets udmelding om regulering af tilskud i 2002 (midtvejsregulering og efterreguleringer for tidligere tilskudsår) der viser, at kommunen netto vil modtage 372.000 kr.

 

Beløbet modtages i oktober kvartal 2002 med en tredjedel i hver måned.

 

Specifikation af beløbet fremgår af bilag i sagen.

 

 

Økonomichefen indstiller, at der meddeles bevilling i det ansøgte omfang, og at beløbet tillægges de likvide midler.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

Knud Andersen kan ikke anbefale.

 

 

 

 

 

 

13. Ændring af bilag 7 til kasse- og regnskabsregulativet - Afskrivning

J.nr.:

00.01 P24

Init.:

hjl

0

of-347.doc

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Der foreligger forslag til ændring af bilag 7 til kasse- og regnskabsregulativet.

 

Bilaget indeholder afstemningsprocedurer for visse restance- og mellemregningskonti, og med ændringsforslaget indføjes et nyt afsnit om afskrivning.

 

Det nye afsnit synliggør for det første den nugældende delegation til økonomichefen om afskrivning i forbindelse med boopgørelse m.v. efter en afdød.

 

For det andet foreslås der indført en mere forenklet administrativ forretningsgang, således at øvrige afskrivningssager ikke mere forelægges de stående udvalg (med mindre gældende lov foreskriver dette), forinden beslutning træffes i økonomiudvalget. I disse sager forholdes således:

 

Økonomichefen er bemyndiget til at foretage afskrivninger for beløb op til og med 100.000 kr.

 

Vicekommunaldirektøren er bemyndiget til at foretage afskrivninger for beløb mellem 100.001 kr. og 250.000 kr.

 

Økonomiudvalget er bemyndiget til at foretage afskrivninger for beløb på 250.001 kr. og derover.

 

 

Kommunaldirektøren indstiller, at forslag til ændring af bilag 7 godkendes.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Et flertal anbefaler indstillingen.

Knud Andersen ønsker sagen afgjort i Kommunalbestyrelsen.

 

 

 

 

 

 

 

14. Samarbejdsaftale om selskabsligning

J.nr.:

25.35A6

Init.:

kmk

0

øk-055

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Indtil 31. december 2002 har Grenaa, Midtdjurs og Nørre Djurs Kommuner haft en samarbejdsaftale for fælleskommunal selskabsligning.

 

Told- og Skattestyrelsen har i brev af 3. juli 2002 godkendt en samarbejdsaftale for fælleskommunal selskabsligning mellem Grenaa, Nørre Djurs, Rosenholm og Rougsø Kommuner med virkning fra 1. januar 2003 frem til 31. december 2006.

 

 

Direktionen indstiller, at aftalen godkendes.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

15. Fælleskommunalt beboerklagenævn

J.nr.:

03.12.20

Init.:

cl

0

kmb-062

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

Grenaa Kommune, der varetager sekretariatsfunktionen for det fælleskommunale beboerklagenævn på Djursland, fremsender indstilling om valg af formand og 2 medlemmer. Endvidere indstilling om sagkyndig med bistand med hensyn til sociale forhold.

 

Funktionsperioden er 1. juli 2002 - 30. juni 2006.

 

Det fælleskommunale beboerklagenævns sekretariat indstiller,

 

at vicepolitimester Morten Gregers Berdiin, Kratbakken 28, 8586 Ørum Djurs, indstilles som formand med fuldmægtig Lars Gerstrøm, Rådmand Liisbergsgade 7, 3. th., 8000 Århus C, som suppleant,

at afdelingsformand Astrid Hansen, Torvet 6, 2., 8400 Ebeltoft, udpeges som lejerforeningsindstillet medlem, med lærer Lone Buhrkal, Mogensgade 9, 1., 8500 Grenaa, som suppleant,

at forretningsfører Lars Kirstein Pedersen, Forsythiavej 20, 8500 Grenaa, udpeges som medlem indstillet af boligorganisationerne, med forretningsfører Preben Thomsen, Langenengvej 109, 8240 Risskov, som suppleant, og

at socialrådgiver Karen Elisabeth Vestergaard, Voer Færgevej 109, Voer, 8950 Ørsted, udpeges som særlig social kyndig.

Borgmesteren har - jfr. den kommunale styrelseslovs § 31 - godkendt beboerklagenævnets sekretariats indstilling.

 

 

 

 

 

 

16. Budget 2002 - besparelser

J.nr.:

00.01Ø02

Init.:

js

0

utm-029.doc

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

På økonomiudvalgets møde den 4. juni 2002 blev det, som følge af et utilfredsstillende kvartalsregnskab, besluttet, at Udvalget for Teknik og Miljø minimum skal finde besparelser på 2.372.000 kr.

 

Prioriteringsblokke for regnskabsår 2002:

Det bemærkes, at der, udover besparelsen på 2.372.000 kr., bør findes yderligere besparelse på minimum 117.000 kr.

 

Begrundelsen er, at Teknisk Afdeling har betalt en regning til dækning af udgifter ved papirindsamling for sidste halvår 1998 og hele 1999. Nærmere oplysning findes i en anden sag. Udgiften er indregnet i taksten for storskraldsordningen for 2003, men af likviditetsmæssige hensyn skal der findes foreløbig finansiering i 2002.

 

 

Teknisk chef indstiller, at der gives negativ tillægsbevilling til følgende prioriteringsblokke: 022-01, 023-01, 209-03 og 211-06 i alt 82.000 kr. på drift samt 023-02A, 222-01A og 222-02A med 307.000 kr., i alt 2.407.000 kr., hvilket giver en samlet besparelse på 2.489.000 kr.

 

 

Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 19. juni 2002

Fraværende: Ingen

 

Indstillingen anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Et flertal anbefaler indstillingen.

Knud Andersen kan ikke anbefale besparelsen på blok 222-01A.

 

 

 

 

 

 

17. Tillægsbevilling til storskraldsordningen

J.nr.:

01.01S03

Init.:

kes/js

0

utm-030.doc

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Ansøgning om tillægsbevilling til bevillingsniveau 01.38.51.1 Dagrenovation, projekt 151.025 Storskrald på 117.000 kr.

 

Bevillingen skal dække udgifter ved papirindsamlingen i forsyningsvirksomheden for dagrenovation sidste halvår af 1998 og hele 1999, jfr. Notat af 1. november 2001 og 22. maj 2002.

 

Udgiften er afholdt over storskraldsordningen og vil medføre et tilsvarende underskud i forsyningsvirksomheden med et let forhøjet gebyr i 2003 til følge.

 

Merudgiften foreslås finansieret af de likvide aktiver med henvisning til sagen om besparelser budget 2002, hvor et tilsvarende beløb tilfalder de likvide aktiver,

 

 

Teknisk chef indstiller, at der gives bevilling som ansøgt.

 

 

Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 19. juni 2002

Fraværende: Ingen

 

Indstillingen anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales af et flertal.

Knud Andersen kan ikke anbefale.

 

 

 

 

 

 

18. Ansøgning fra Ørum Vandværk om kommunelån til vandforsyningsprojekt

J.nr.:

09.04Ø52/80-1-73

Init.:

jac

0

utm-033.doc

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Ørum Vandværk fremsender ansøgning af 24. maj 2002 om kommunelån på 69.796 kr. til delvis finansiering af vandforsyningsprojekt på Hovedvejen 42 - 36, der er beliggende i vandværkets zone 2.

 

Vandværket foreslår en medfinansiering på 0% og tilbagebetalingstid på 20 år.

 

Ifølge de gældende støtteregler vedrørende vandforsyningsformål kan vandværkerne søge om kommunelån til dækning af aktuel manglende finansiering ved et konkret projekt.

 

Ansøgning samt seneste årsregnskab fra Ørum Vandværk beror i sagen.

 

 

Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 19. juni 2002

Fraværende: Ingen

 

Kan ikke anbefales, da Ørum Vandværk efter udvalgets opfattelse har en finansiel status, som ikke kan begrunde nødvendigheden af et kommunelån til omhandlede projekt.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

 

19. Projekt nr. 092.025 Salg af Strandvejen 1 D, Fjellerup (matr.nr. 26 ca, Fjellerup)

J.nr.:

82.02G10

Init.:

jac/js

0

utm-037.doc

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Ansøgning om anlægsbevilling og tillægsbevilling til rådighedsbeløb på 325.000 kr. indtægt og 2.000 kr. udgift.

 

Strandvejen 1 D (tidligere brandstation) er solgt til Søren Jensen A/S Grenaa 2002.

 

Ansøgningen foreslås finansieret af projekt 002.001 Boligformål diverse, som herefter udgør 675.000 kr. indtægt og 1.598.000 kr. udgift.

 

 

Teknisk chef indstiller, at der gives bevilling som ansøgt.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

20. Budgetforslag 2003 - 2006 for spildevandsanlæg og renovation

J.nr.:

00.01Ø02

Init.:

jac/js

0

utm-032.doc

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

DRIFT

 

Der er udarbejdet forslag til driftsbudget for år 2003 for henholdsvis

kloakforsyningen, der omfatter drift og vedligeholdelse af rensanlæg og kloakker,

tømningsordninger, der omfatter slamrenovation for septiktanke og samletanke, og

renovation, der omfatter genbrugsordning i sommerhusområder samt storskraldsordning

Driftsudgifterne svarer stort set til det fremskrevne budget, bortset fra justeringer +/- af enkelte konti.

 

 

 

ANLÆG

 

Der er udarbejdet forslag til investeringsoversigt for spildevandsanlæg for perioden 2003 - 2006.

 

 

 

FASTSÆTTELSE AF TAKSTER, ekskl. moms

 

 

Kloakforsyningen: Gældende perioden 1. oktober 2002 - 30. september 2003.

 

 

Tilslutningsbidrag for boligenhed 33.675,00

Bidraget er pristalsreguleret efter Danmarks Statistik indeks

 

 

Vandafledningsbidrag

Fast afgift pr. boligenhed/stk. 422,00

Variabel afgift pr. m3 28,00

Den faste afgift er pristalsreguleret efter Danmarks Statistik indeks. Afgiften på den variable afgift er steget med 2,00 kr. i forhold til 2002 og forslås stigende med 2,00 kr. i efterfølgende år, hvilket likviditetsbehovet er beregnet udfra.

 

 

 

Tømningsordninger: Gældende for 2003

 

 

Tømning af septiktank 148,00

Taksten er for år 2003 beregnet efter den faktiske udgift. Tidligere år har den været beregnet med henblik på afvikling af et overskud i forsyningsvirksomheden. Der er stadig overskud, men ordningen skal i licitation i 2002, og resultatet kendes derfor ikke.

 

 

Tømning af samletank

Indtil 2,5 m3 490,00

Mellem 2,5 - 6,0 m3 810,00

Mellem 6,0 - 10,0 m3 1.130,00

Taksterne er beregnet ud fra en kalkulation på de faktiske omkostninger, tillagt 10% for afvikling af forsyningsvirksomhedens gæld til kommunen over 4 år.

 

 

 

Renovation Gældende for 2003

 

 

Genbrugsordning i sommerhusområder

Afgift for indsamling/flishugning af grenafklip 2 gange årligt 200,00

 

 

Storskraldsordning

Storskraldsindsamling samt miljøkontrol af nedlagte lossepladser

Helårshuse 42,00

Sommerhuse 31,20

 

 

Teknisk chef indstiller,

 

 

at forslag til driftsbudget for spildevandsanlæg og renovation godkendes,

 

 

at forslag til investeringsoversigt 2003 - 2006 godkendes, og

 

 

at taksterne for spildevandsanlæg, tømningsordning og renovation godkendes.

 

 

Beslutning i Udvalget for Teknik og Miljø den 19. juni 2002

Fraværende: Ingen

 

Indstillingen anbefales med den ændring i 3. at, at den variable afgift pr. m3 i vandafledningsafgift fastsættes til 26 kr. pr. m3 i 2003, uændret i forhold til 2002.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

21. Norddjurs Daghøjskole

J.nr.:

18.18

Init.:

kmk

0

bk-168

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Efter vedtagelsen af finansloven er lov om daghøjskoler ophævet. Bestemmelserne om daghøjskoler indgår nu som et afsnit i folkeoplysningsloven.

 

Som en følge heraf overgår ansvaret for daghøjskoler fra staten til kommunerne. Formålet er at sikre, at de skoler som opfylder lokale behov, kan fortsætte deres virksomhed.

 

Det er herefter frivilligt for kommunalbestyrelserne om de vil yde tilskud til daghøjskolerne fremover. Lovændringen har virkning fra 1. juli 2002.

 

Børne- og Kulturudvalget bedes tage stilling til om dagshøjskolen skal videreføres fra 1. Juli 2002.

 

Såfremt kommunalbestyrelsen godkender en videreførelse af daghøjskolen er det fra Institutionsstyrelsen under Undevisningsministeriet meddelt, at Nørre Djurs Kommune får del af midlerne fra "Den Fri statspulje" på betingelse af af daghøjskolen er virksom også efter 1. januar 2003.

 

Det skal bemærkes, at der i september planlægges en temadag, hvor hele arbejdsmarkedsområdet tages op til drøftelse og overvejelse - heri indgår også vurdering af behovet for daghøjskolen og arbejdsmarkedsafdelingens anvendelse af pladser.

 

På socialudvalgets møde den 20. juni 2002 bliver et punkt om Norddjurs Daghøjskole behandlet. Socialudvalgets indstilling vil foreligge til Børne- og Kulturudvalgets møde.

 

 

Direktøren indstiller:

Norddjurs Daghøjskole videreføres i kommunalt regi indtil 31. januar 2003.

 

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 20. JUNI 2002

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

 

 

Beslutning i Socialudvalget den 20. juni 2002

 

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

22. Opholdsstedet "Nordlys"

J.nr.:

17.03.09P19

Init.:

kmk

0

bk-157

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

Overenskomst med Opholdsstedet Nordlys om undervisning

 

Der er fra fonden Opholdsstedet Nordlys indkommet forslag om indgåelse af overenskomst mellem Fonden og Nørre Djurs Kommune om undervisning på opholdsstedet.

 

Børn-og Unge afdelingen i Århus Amt har udstedt en godkendelse af opholdsstedet pr. 15. februar 1999.

 

Opholdsstedet er godkendt som et kombineret skole- og opholdssted for unge i alderen 14 - 18 år, og målgruppen er blandt andet defineret som normaltbegavede unge med begyndende problemer i forhold til hjem, skole og omgivende miljø. Opholdsstedet modtager ikke unge, der har et aktuelt misbrug af alkohol eller narkotika eller unge med voldelig adfærd.

 

Lovgrundlaget for en godkendelse skal findes i Folkekolelovens § 20, samt i Bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.

 

Det fremgår heraf, at henvisning til en elev til undervisning i et anbringelsessted er betinget af, at der på forhånd - efter indstilling fra den stedlige kommunale myndighed - er indgået en overenskomst mellem anbringelsesstedet og kommunen.

 

Overenskomsten skal mindst omfatte følgende:

 

læse- og timeplaner

personalets kvalifikationer

tilsynsfunktion og dens indhold

den pædagogisk-psykologiske betjening samt

budgettet for undervisningen

Udgifterne i forbindelse med undervisningen i dagbehandlingstilbuddet afholdes af Nørre Djurs Kommune og indgår i kommunens budget, men dog således at udgifterne til den enkelte elevs undervisning påhviler den anbringende kommune. Dette gælder også de til undervisningen knyttede udgifter til PPR, tilsyn, talepædagogisk bistand m.m.

 

Takstbeløb m.v. fastsættes og godkendes i forbindelse med budgetvedtagelsen. Første gang dog i forbindelse med godkendelsen som undervisningssted.

 

Nørre Djurs Kommune varetager tilsynet med undervisningen. Dette tilsyn delegeres til ledelsen på Glesborg skole. Den pædagogisk-psykologiske rådgivning varetages af PPR for Midtdjurs og Nørre Djurs.

 

Der samarbejdes i øvrigt med Glesborg skole om undervisningsfaciliteter, materialer og om afholdelse af Folkeskolens afsluttende prøver

 

Der vil efterfølgende blive fremsendt tillægsbevillingsansgøning på udgifter/indtægter.

 

Der er udarbejdet administrativ instruks for samarbejdet mellem Fonden og Nørre Djurs Kommune.

 

 

Forvaltningsdirektøren indstiller

at overenskomsten godkendes med virkning fra 1. august 2002.

at Fondens budget indarbejdes i det kommunale budget

at taksten fastlægges i forbindelse med budgetlægningen, dog således at skolebetalingen gældende for 2002 fastsættes til 14.034 kr. pr. måned (der opkræves betaling over 11 rater, idet juli måned er betalingsfri).

 

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 20. JUNI 2002

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

23. Opholdsstedet Nordlys
Tillægsbevillingsansøgning

J.nr.:

17.03.09S03

Init.:

kmk

0

bk-158

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Under forudsætning af Kommunalbestyrelsens godkendelse af Opholdsstedet Nordlys som undervisningssted pr. 1. august 2002, søges der herved om den nødvendige tillægsbevilling.

 

Efter overenskomsten skal Børne- og Kulturafdelingen i løbet af året overføre betaling (skolepris) for det aktuelle antal elever til Nordlys. Skoleprisen er for perioden 1. august 2002 til 31. december 2002 beregnet til 14.052 kr. pr. måned.

 

Kommunens udlæg kompenseres via de refusionsopkrævninger, der udsendes til de kommuner, der visiterer elever til Nordlys.

 

Beregning af udgifter og indtægter er baseret på 4 elever.

 

Udgift: 4 elever á 14.052,00 kr. i 5 måneder

281.000 kr.

Indtægt: Refusioner fra anbringende kommuner

-281.000 kr.

 

 

Tillægsbevillingsansøgning:

For regnskabsåret 2002 søges der til bevillingsniveau 03.22.01 Folkeskoler om negativ og positiv tillægsbevilling på 281.000 kr./-281.000 kr.

 

Der skal gøres opmærksom på, at betaling for tilsyn og for pædagogisk psykoligisk bistand er indregnet i taksten (920 kr. pr. elev pr. måned). Når det endelige antal årselever kendes ved årets slutning, skal der overføres midler til henholdsvis Glesborg skole og PPR.

 

 

Forvaltningsdirektøren indstiller, at ansøgningen imødekommes.

 

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 20. JUNI 2002

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

24. Modersmålsundervisning

J.nr.:

17.15.04

Init.:

kmk

0

bk-166

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Kommunen var tidligere forpligtet til at tilbyde to-sprogede elever undervsining i elevens modersmål. Dette krav er bortfaldet, og det er fremover frivilligt for kommunen om der skal tilbydes modersmålsundervisning.

 

Der skal tages stilling til om der også fremover skal tilbydes modersmålsundervisning i Nørre Djurs Kommune (det skal bemærkes, at bortfald af modersmålsundervingen er foreslået som en prioriteringsblok med virkning fra 1. august 2002).

 

Den 30. april 2002 er skolebestyrelser og integrationsråd anmodet om at give udtalelse til sagen. Udtalelserne er vedlagt sagen.

 

 

Direktøren indstiller, at tilbuddet om modersmålsundervisning ophører med virkning fra 1. august 2002.

 

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 20. JUNI 2002

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

25. Budget 2002 - Børne- og Kulturudvalget

J.nr.:

00.01S02

Init.:

kmk

0

bk-160

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

På økonomiudvalgets møde den 23. april 2002 blev det besluttet, at fagudvalgene skulle anvise besparelser på i alt 4.546.000 kr.

 

For Børne- og Kulturudvalgets vedkommende skal der findes besparelser på 984.000 kr.

 

Oversigt over prioriteringsblokke er tidligere udsendt.

Oversigt over budgetønsker/nye tiltag udsendes i dag, så I har materialet med posten lørdag den 8. juni.

 

 

Beslutning i Børne- og Kulturudvalget den 11. juni 2002

Fraværende: Ingen

 

Det indstilles, at der gives negativ tillægsbevilling til følgende prioriteringsblokke med 2% = 234.000 kr., 301-01, 301-02, 301-07, 364-01, 370-01, 371-01, 376-01, samt lærerløn 3.01 med 200.000 kr. og 5.10 - 5.13 børnepasning med 121.000 kr. og 3.01 betalinger til og fra andre kommuner med 116.000 kr., i alt 984.000 kr. som tilfalder de likvide aktiver.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefales.

 

 

 

 

 

 

26. Budget 2002 - Det Sociale Udvalg

J.nr.:

00.01S02

Init.:

kmk

0

su-039

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

På økonomiudvalgets møde den 23. april 2002 blev det besluttet, at fagudvalgene skulle anvise besparelser på i alt 4.546.000 kr. i indeværende budgetår.

 

For Det Sociale Udvalgs vedkommende skal der findes besparelser på 274.000 kr.

 

Oversigt over prioriteringsblokke er tidligere udleveret.

 

 

Beslutning i Socialudvalget den 20. juni 2002

Fraværende: Ingen

 

Det indstilles, at der gives negativ tillægsbevilling til følgende prioriteringsblokke: 501-02, 508-01 med 25.000 kr., 521-01, 532-01, 580-02. Provenuet på 313.730 tilfalder de likvide aktiver.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Birthe van den Bos blev erklæret inhabil.

Jens P. Jellesen og Benny Hammer anbefaler indstillingen.

Malte Larsen og Knud Andersen kan ikke anbefale besparelsen på blok 532-01.

 

 

 

 

 

 

27. Temadag - arbejdsmarkedsområdet

J.nr.:

15.00P22

Init.:

lp/kmk

0

su-038

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

Der planlægges afholdt temadag om hele arbejdsmarkedsområdet torsdag den 5. september 2002, kl. 9.00 - 15.00.

 

Forslag til indhold af temadagen er vedlagt sagen.

 

 

Beslutning i Socialudvalget den 20. juni 2002

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Anbefaler at temadag afholdes, samt at Det Sociale udvalg udarbejder program for temadagen.

 

 

 

 

 

 

 

28. Ændring af kvalitetsstandarder

J.nr.:

16.08

Init.:

kmk

0

su-041

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

I december 2000 godkendte Kommunalbestyrelsen kvalitetsstandarder for

Bistand og pleje

Mad og ernæring

Indkøb

Rengøring

Tøjvask

Omsorg og træning

Afløsning eller aflastning af ægtefælle

Ved skrivelse fra direktionen er det med øjeblikkelig virkning pålagt plejehjemslederne at administrere ud fra en ændret kvalitetsstandard vedrørende rengøringsområdet. Ændringen betyder, at der fremover maximalt ydes 2 timers rengøring hver 14. dag.

 

Ændringen har øjeblikkelig virkning for nye visiteringer, mens der skal foretages revisitation hurtigst muligt i overensstemmelse med de skærpede krav.

 

Ældrerådet er anmodet om en udtalelse og har på møde den 10.juni 2002 besluttet at udtale følgende:

 

Ældrerådet beklager, at der skal ske besparelser inden for ældreområdet.

Ældrerådet kan tilslutte sig de foreslåede ændringer af kvalitetsstandarderne inden for ældreområdet.

 

Socialudvalget bedes tage stilling til forslaget om ændrede kvalitetsstandarder inden for rengøringsområdet.

 

 

Direktøren indstiller, at kvalitetsstandarderne ændres, således at der fremover maximalt kan ydes 2 timers rengøring hver 14. dag.

 

 

Beslutning i Socialudvalget den 20. juni 2002

Fraværende: Ingen

 

Anbefales.

 

 

Beslutning i Økonomiudvalget den 30. juli 2002

Fraværende: Ingen.

 

Birthe van den Bos blev erklæret inhabil.

Jens P. Jellesen og Benny Hammer anbefaler.

Malte Larsen og Knud Andersen kan ikke anbefale.

 

 

 

 

 

 

29. Eventuelt

J.nr.:

Init.:

mc

0

kmb-066

ÅBEN SAG

 

Sagsfremstilling:

 

 

 

 


Redigeret af Rex, redaktion 11.

[ Alle dagens artikler | Arkiv oversigt ]

© Nørre Djurs Net 2002